Wizualizacja drogi rowerowej w ulicy Dolna Wilda. Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Rozpisano przetarg na drogę rowerową na Dolnej Wildzie i chodnik na Półwiejskiej

by

in

Rowerzyści, piesi i kierowcy nareszcie odetchną z ulgą. Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpisały przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ulicy Dolna Wilda oraz na poszerzenie chodnika na ulicy Półwiejskiej.

Miasto Poznań przeprowadza ofensywę inwestycyjną w centrum miasta. Niedawno otwarto zupełnie odnowioną ulicę Święty Marcin. Teraz trwa przebudowa ul. Taczaka i Garncarskiej oraz Placu Kolegiackiego. Niedługo ruszą kolejne remonty ulic (w ramach Projektu Centrum), a w 2020 roku zacznie powstawać tramwaj w ulicy Ratajczaka. Na swoją kolej czeka m.in. odnowa ulicy Wierzbięcice czy przebudowa Rynku Łazarskiego.

Droga rowerowa na Dolnej Wildzie

Dziś droga rowerowa wzdłuż ulicy Dolna Wilda istnieje na odcinku przedmiejskim. Prowadzi od węzła autostrady A2 „Poznań Luboń” przez Piastowską, Hetmańską do ulicy Żelazka. Dalej, w kierunku ul. Królowej Jadwigi, rowerzyści muszą korzystać z jezdni. Spore natężenie ruchu na ulicy Dolna Wilda odstrasza część rowerzystów. Ponadto zniechęca do wybierania roweru jako środka transportu. Uzupełnienie tej luki pozwoli na stworzenie komfortowych rozwiązań dla rowerzystów od granic miasta aż do ulicy Półwiejskiej.

Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Dolna Wilda to element Radial R5 – ciągu łączącego Dębinę, Wildę, Stare Miasto, Winogrady i Naramowice. Radial R5 ujęto w tzw. programie rowerowym Miasta Poznania.

W ramach inwestycji powstanie dwukierunkowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ulicy Dolna Wilda (tam, gdzie jest zabudowa). Na skrzyżowaniu z ul. Górna Wildą droga rowerowa przejdzie na wschodnią stronę ulicy. Tak będzie prowadzić do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi. Tam kierunki ruchu rozdzielą się na strony zgodnie z logiką ruchu prawostronnego.

Rowerzyści jadący od Dębiny i Wildy pozostaną po zachodniej stronie, za trzymają się przed pierwszym sygnalizatorem. Następnie wjadą na śluzę rowerową w jezdni i poczekają na drugim sygnalizatorze. Później dotrą do jednokierunkowej drogi rowerowej na ulicy Półwiejskiej (od Królowej Jadwigi do Krakowskiej). Dalej, na skrzyżowaniu ulic Półwiejskiej z Kościuszki/Krakowską, pojadą w wybranym przez siebie kierunku. Rowerzyści jadący od strony Starego Miasta wjadą na jezdnię ulicy Półwiejskiej (od Kościuszki do Królowej Jadwigi), po czym wykonają manewr skrętu w lewo w drogę rowerową w ulicy Dolna Wilda.

Dolna Wilda - droga rowerowa, Półwiejska - poszerzony chodnik. Mapa inwestycji
Mapa ilustrująca zakres inwestycji. Źródło: © autorzy OpenStreetMap
Organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Dolna Wilda, Górna Wilda, Królowej Jadwigi, Półwiejska, Kościuszki, Krakowska
Organizacja ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Dolna Wilda, Górna Wilda, Królowej Jadwigi, Półwiejska, Kościuszki, Krakowska. Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Na Dolnej Wildzie poza tym budowlańcy odnowią chodnik i stworzą miejsca postojowe.

Poszerzenie chodnika na Półwiejskiej

Piesi w końcu doczekają się poszerzenia chodnika na ulicy Półwiejskiej między Królowej Jadwigi a Kościuszki/Krakowską. Rejon ulicy Półwiejskiej w pobliżu placu Andersa jest obciążony intensywnym ruchem pieszym. Zbiegają się tu osoby pracujące w biurowcach przy placu Andersa, idące do Starego Browaru, korzystające z tramwajów. Krótki odcinek chodnika między ul. Królowej Jadwigi a Krakowską przenosi spory ruch – a ma tylko ok. 4,5 metra szerokości (dodatkowo zmniejszane przez słupki czy kosze na śmieci). Sąsiadująca z chodnikiem jezdnia ma ponad 13 metrów szerokości.

Więcej o wąskim chodniku i zbyt wąskim przejściu dla pieszych pisaliśmy w listopadzie:

Poszerzenie chodnika i „zebry” na Półwiejskiej: 5 lat historii bez happy endu

Będzie poszerzenie chodnika na ulicy Półwiejskiej, ale bez szerszej „zebry”

Podczas budowy drogi rowerowej na Dolnej Wildzie chodnik zyska 1,6 m (osiągnie 6,1 m szerokości). Piesi docenią wygodną nawierzchnię z równych płytek betonowych (wzór „infuła”), tak jak np. na ulicy Kościuszki. Miasto ostatnio odchodziło od tworzenia projektów zgodnych z katalogiem nawierzchni chodników, jednak w tym przypadku będzie pełna zgodność. Pojawią się stojaki rowerowe oraz słupki uniemożliwiające nielegalne parkowanie. Na jezdni pozostaną trzy pasy ruchu, w dodatku pojawi się wyżej wspomniana jednokierunkowa droga rowerowa.

Chodnik "infuła" - w takim standardzie będzie ułożony na ulicy Półwiejskie. Fot. z ulicy Kościuszki, "Katalog nawierzchni chodników"
Chodnik „infuła” – w takim standardzie będzie ułożony na ulicy Półwiejskie. Fot. z ulicy Kościuszki, „Katalog nawierzchni chodników”

Budowa do listopada 2020

Poznańskie Inwestycje Miejskie ocenią chętnych na zrealizowanie inwestycji według następujących kryteriów:

  • cena – waga 60%
  • dodatkowe doświadczenie – waga 35%
  • płatność dla podwykonawców – waga 5%

Urzędnicy czekają na oferty do 4 grudnia 2019 roku. Wtedy też nastąpi otwarcie ofert. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze i po drodze nie będzie np. odwołań przegranych firm, cała inwestycja ma powstać do listopada 2020 roku.

Zobacz ogłoszenie na stronie Poznańskich Inwestycji Miejskich: https://pim.poznan.pl/zamowienia-publiczne/wszczete/rozbudowa-ul-dolna-wilda-i-gorna-wilda-o-dwukierunkowa-droge-dla. Znajdziesz tutaj ponadto projekty i organizacje ruchu po przebudowie.

Czytaj także:

6,5 roku temu „tymczasowo” wydłużono przystanek tramwajowy na Moście Teatralnym. Bordowe płyty szpecą zabytkową konstrukcję wiaduktu. Znikną… w przyszłości ?


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie