Poznań nielegalne parkowanie Straż Miejska ulica Grobla

Krakowskie porządki w Strefie Płatnego Parkowania #UczSięPoznaniu

by

in ,

Polskie miasta zmagają się ze zbyt dużym ruchem samochodowym. Tysiące osób codziennie stoją w korkach. Przyczyniają się do emisji zanieczyszczeń i powstawania smogu, ale mają też mniej czasu wolnego dla siebie. Jak zmniejszyć ruch? Kraków pokazuje, że można to zrobić bez rozbudowy dróg. Ruch wjeżdżający do śródmieścia w ciągu czterech lat zmalał tam o 7%!

Poznań i Kraków – podobne miasta, różne zarządzanie transportem

Poznań może wbrew pozorom czerpać pełnymi garściami z Krakowa. Gród Kraka jest niewiele większy i – tak jak Poznań – przecięty na pół szeroką rzeką (tam Wisłą, u nas jej rolę pełni Warta). Ponadto na przedmieściach i w oddali od miasta mieszka podobna liczba osób, niż w Poznaniu. Co różni te dwa miasta? W Poznaniu ruch samochodowy się nadal zwiększa, a w Krakowie maleje.

Jak pisaliśmy ostatnio, Kraków do zmniejszenia się ruchu doprowadził przy pomocy ograniczania możliwości parkowania. W ciągu dwóch lat zniknęło ok. 3 000 miejsc postojowych! Miasto nie poprzestało tylko na tym. W krótkim czasie liczbę zezwoleń (tzw. identyfikatorów mieszkańca) zmniejszono o 15%.

Abonamenty zostały stworzone wraz z parkomatami i były przewidziane dla mieszkańców części miast objętych płatnymi strefami. Szybko znalazło się jednak wielu takich, którzy jako zameldowani rejestrowali po kilkanaście, a nawet więcej aut osób mieszkający poza centrum – podpisywali z nimi umowę użyczenia samochodu i zgłaszali pojazd jako użytkowany przez siebie. Krakowski rekordzista w ten sposób dysponował flotą 21 samochodów.

2018 rok przyniósł zmiany. Teraz jeden abonament przysługuje jednemu mieszkańcowi. Pod jednym adresem można mieć tyle aut, ile zameldowanych dorosłych osób. To także zachęca do meldowania się w Krakowie np. studentów kończących naukę i planujących związać się z miastem.

Liczba abonamentów mieszkańca, która na koniec 2017 roku wynosiła 33,2 tys., spadła do 28,1 tys. obecnie, czyli o ponad 5 tys. Warto zaznaczyć, że porządek z naciąganiem w Strefie Płatnego Parkowania nie tylko prowadzi do zmniejszenia presji na parkowanie i zmniejszenia ruchu w centrum. W ten sposób miasto uczciwie egzekwuje prawo w stosunku do wszystkich. Likwidacja zachowań patologicznych i naginania prawa zwiększa poczucie sprawiedliwości wśród mieszkańców.

Źródło: Porządek z naciągaczami na parkingowe abonamenty (miasto2077.pl)