Poznań Rondo Kaponiera

Rondo Kaponiera jak Sagrada Familia: niekończące się prace budowlane

by

in

Od poniedziałku rozpoczęły się kolejne prace na Rondzie Kaponiera. To nie pierwsze i z pewnością nie ostatnie poprawki w tym miejscu.

Rondo Kaponiera: zmiany w komunikacji nocnej

Tym razem będzie poprawiana nawierzchnia torowiska, po którym kursują autobusy. Zarząd Transportu Miejskiego informuje, że naprawiany asfalt obejmie odcinki:

  • ul. Roosevelta między Mostem Teatralnym a rondem Kaponiera,
  • między ul. Bukowską a Mostem Dworcowym.

W związku z tym na torowisku będzie obowiązywał zakaz ruchu dla pojazdów kołowych. Prace budowlane będą prowadzone nocą. Dlatego zmiany w komunikacji obejmą tylko nocne linie autobusowe.

Przeczytaj o kolejnych opóźnieniach ważnych projektów w Poznaniu

Zmiany na liniach autobusowych

Zaczynając od nocy z poniedziałku na wtorek (3/4 grudnia), wszystkie linie nocne w okolicy Kaponiery będą zatrzymywać się następujących przystankach:

  • autobusy linii nr 232, 238, 240, 242, 249 i 252 – na przystankach „Most Teatralny” i „Rondo Kaponiera” na ul. Roosevelta, równolegle do przystanków tramwajowych,
  • autobusy linii nr 233, 234, 236, 243, 246 i 248 – na przystanku „Rondo Kaponiera” na ul. Roosevelta przy wjeździe do parkingu podziemnego przy rondzie Kaponiera,
  • autobusy linii nr 238, 249 i 252 – na przystankach „Most Dworcowy” w obu kierunkach na ul. Roosevelta, równolegle do przystanków tramwajowych.

Rondo Kaponiera – poznańska Sagrada Familia

Niekończąca się opowieść związana z pracami wokół Kaponiery stała się obiektem żartów. Autorzy fanpage’a na Facebooku „Rondo Kaponiera – poznańska Sagrada Familia” usiłują wręcz porównać naszą budowlę z barcelońskim kościołem.

I faktycznie, można znaleźć pewne podobieństwa. Przede wszystkim historia budowy obydwóch obiektów jest podobna – nie ma końca. Sagrada Familia powstaje od ponad 100 lat! Rondo Kaponiera co prawda nie posiada tak długiej historii, ale jest ona całkiem ciekawa.

Na początku była koncepcja

Niezwykle ambitna. Po przyznaniu Polsce i Ukrainie w 2007 roku organizacji turnieju piłkarskiego Euro 2012 miasto ogłosiło, że jedną z inwestycji „na Euro” będzie właśnie przebudowa ronda. Co prawda Urząd Miasta Poznania szybko wycofał się z tego pomysłu, jednak opinia publiczna zapamiętała, że Rondo Kaponiera miało zostać ukończone przed 2012 rokiem.

Urealnienie planów

Postanowiono, że przed Euro 2012 zostanie przebudowany odcinek ul. Roosevelta między Mostem Dworcowym a Rondem Kaponiera. Prace budowlane rozpoczęły się w 2011 roku. Wykonawca miał tylko rok na oddanie całości, ale – co zaskakujące – udało się. Kibice mogli korzystać z tego odcinka ulicy podczas turnieju.

The NeverEnding Story

Potem niestety nie było już tak dobrze. Przebudowa pozostałej części ul. Roosevelta i samej Kaponiery rozpoczęła się we wrześniu 2012 roku. Przez 1,5 roku pasażerowie komunikacji miejskiej skazani byli na objazdy przez Rondo Jeziorańskiego.

Ponadto okazało się, że Most Uniwersytecki wymaga rozebrania i zbudowania na nowo. Pierwotnie chciano go tylko wyremontować. To wpłynęło na koszt inwestycji (pierwotny: ponad 100 milionów złotych, ostateczny – ponad 300 milionów!) i wydłużyło czas prac.

Termin oddania Kaponiery stopniowo przesuwano. Najpierw 2013 rok, potem 2014, listopad 2015… Ciągle znajdowało się coś, co powodowało konieczność przedłużania prac budowlanych.

Jedną z takich okoliczności była dwukrotna zmiana projektu. W odniesieniu do infrastruktury rowerowej: pierwsza wersja zakładała obustronne drogi rowerowe i przejazdy przez ulice. Druga wersja wprowadzała na całym rondzie śluzy dla rowerzystów. Trzecia – ta zrealizowana – stanowi miszmasz rozwiązań: są drogi i pasy dla rowerów, przejazdy, uchowała się jedna śluza…

Grzechem realizacji Kaponiery jest też brak sensownych konsultacji społecznych. Niestety także dzisiaj prowadzi się inwestycje bez dialogu z mieszkańcami. Tak się stało z projektem przebudowy centrum miasta i nowym odcinkiem Wartostrady.

Poznań Rondo Kaponiera
Rondo Kaponiera. Fot. PIM

Niby oddane, ale nie do końca

Historia budowy Ronda Kaponiera miała się zakończyć we wrześniu 2016 roku. Wtedy odebrano wszystkie prace budowlane. Użytkownicy forum SkyScraperCity nawet złośliwie obliczyli, że roboty były prowadzone łącznie od 1864 dni!

Kaponierę po zakończeniu prac budowlanych trzeba było kilka razy poprawiać:

  • najpierw wymieniano krawężniki na przystankach autobusowo-tramwajowych „Bałtyk”,
  • w 2016 roku „przyozdobiono” słupy sieci trakcyjnej na środku ronda znakami ostrzegawczymi, gdyż kierowcy 2 autobusów wjechali w nie,
  • Rondo Kaponiera nie było przystosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych – pojawiły się maty prowadzące i tablice,
  • w ramach osobnego zadania odnawiano ceglane elementy Kaponiery kolejowej,
  • w pierwszej połowie 2018 roku znowu poprawiano krawężniki – tym razem na Roosevelta między Mostem Teatralnym a Kaponierą,
  • teraz poprawia się jezdnie, co opisano w tym artykule.

To kolejna rzecz, która łączy Kaponierę z barcelońskim kościołem. Tam też projekt jest dosyć organiczny (nie ma dwóch takich samych detali, tak jak nie ma dwóch takich samych rozwiązań rowerowych na rondzie 😉 ), a pierwotne szkice Gaudiego zniszczono.

Czytaj też: dlaczego przebudowę wiaduktu na Szymanowskiego nazywa się „drugą Kaponierą”?

Odpowiedzialność – coś, czego w Poznaniu nie ma

Jest jednak coś, co różni Rondo Kaponiera i Sagradę Familię. Władze Barcelony wezwały kurię do zapłacenia 41 milionów $ zaległości. Kościół okazał się samowolą budowlaną.

Tymczasem w Poznaniu nikt odpowiedzialności za skandaliczny tryb prowadzenia inwestycji nie poniósł. Inwestor zastępczy – Infrastruktura Euro Poznań 2012 – zmienił się w 2015 roku w spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie. Śledztwo prokuratury nie przyniosło postawienia zarzutów.

20 lipca 2019: A więc jednak – prokuratura postawiła zarzuty byłym dyrektorom Zarządu Dróg Miejskich: Jackowi Sz. i Kazimierzowi S.


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie


Comments

3 odpowiedzi na „Rondo Kaponiera jak Sagrada Familia: niekończące się prace budowlane”

  1. Może to spowodowane niskim bezrobociem i brakiem rąk do pracy.

  2. […] Rondo Kaponiera jak Sagrada Familia: niekończące się prace budowlane […]

Dodaj komentarz