Droga rowerowa wzdłuż PST? Trwają konsultacje

Rowerowy Poznań pasy dla rowerów drogi rowerowe infrastruktura
Rowerowy Poznań pasy dla rowerów drogi rowerowe infrastruktura

Miasto chce wybudować połączenie rowerowe wzdłuż trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju: od ulicy Trójpole do Mostu Teatralnego. Zarząd Dróg Miejskich na uwagi czeka do 14 czerwca.

Czas na Poznań opisywał w kwietniu rowerowe konsultacje na ul. Pułaskiego.

Zupełnie nowa droga dla rowerów

Dzisiaj żadna droga rowerowa wzdłuż trasy PST (i z kierunku Winogradów, Piątkowa) nie dociera do centrum miasta. Jedyna infrastruktura rowerowa prowadzi wzdłuż ulicy Mieszka I. Następnie można albo jechać jezdnią po ulicy Pułaskiego (co – przy dużym natężeniu ruchu samochodowego – skutecznie zniechęca do wyboru tej drogi), albo drogą rowerową wzdłuż Alei Armii Poznań i dalej: albo ul. Kulasa/Kościuszki, albo ul. Święty Wojciech.

To rozwiązanie nie tylko wydłuża czas jazdy (dużo skrzyżowań z samochodami), ale także wydłuża trasę. Dojazd w każdym innym kierunku (Jeżyce, Łazarz) wymaga sporego nadłożenia dystansu. Nowa trasa rowerowa wzdłuż PST pozwoli na znaczące skrócenie czasu jazdy. Sama w sobie będzie stanowić zupełnie nowy ciąg rowerowy, co może zachęcić do wyboru tego środka transportu.

Zgodnie z pierwotnym projektem PST, wzdłuż trasy tramwajowej miała prowadzić nie droga rowerowa, a… trasa samochodowa! Więcej ciekawostek związanych z pierwotnym projektem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju znajdziesz tutaj:

PST: ostatni powiew modernizmu – Plan na Poznań #7

Założenia projektu

  • Wykonanie korekt istniejących skrzyżowań w celu przeprowadzenia ruchu rowerowego
  • Wykonanie obiektów konstrukcyjnych ograniczających kolizyjność przebiegu drogi rowerowej z istniejącym układem drogowym
  • Zaprojektowanie bezpiecznej organizacji ruchu pieszego i rowerowego
  • Korekty istniejących przejść dla pieszych z doprojektowaniem nowych przejść i przejazdów dla rowerów wyposażonych w azyle
  • Opracowanie lokalizacji elementów wyposażenia dróg (np. znaków drogowych, słupów oświetleniowych) poza ciągami komunikacyjnymi
  • Zapewnienie obsługi komunikacyjnej oraz dostępu do nieruchomości przyległych do projektowanej drogi

Czytaj też: Niespodzianki projektowe na nowym odcinku Wartostrady pod Bramą Poznania

Trzy warianty, każdy inny

Miasto przygotowało trzy warianty. Każdy zaczyna się przy ul. Trójpole i kończy na Moście Teatralnym. Różnice w poszczególnych wariantach sprowadzają się do sposobów pokonania skrzyżowań kolidujących z przebiegiem drogi rowerowej. Zaprojektowano zarówno przejazdy przez przystanki „Pestki”, jak i skrzyżowania kolizyjne z jezdnią nad przystankami. Różnica występuje także na końcowym odcinku trasy: część wariantów prowadzi ruch przez skrzyżowanie Poznańska/Libelta/Pułaskiego kolizyjnie, część – z wykorzystaniem wiaduktu.

Rowerowy Poznań: trwa projektowanie trasy wzdłuż PST
Przebieg drogi rowerowej wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Kliknij, aby powiększyć

Wariant 1

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.

Wariant 2

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (przejazd przez przystanek) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.

Wariant 3

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Most Teatralny.

PST droga rowerowa Rowerowy Poznań konsultacje schemat wariantów
Trzy warianty drogi rowerowej wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Kliknij, aby powiększyć

Plansze projektowe i inne dokumenty znajdziesz na stronach Zarządu Dróg Miejskich: https://zdm.poznan.pl/pl/wielowariantowa-koncepcja-budowy-drogi-rowerowej-wzdluz-trasy-pst. Uwagi można nadsyłać listownie (Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 17, 61-623 Poznań) lub na adres mailowy rower_pst@zdm.poznan.pl do 14 czerwca 2019 roku.

Projekt czytelny, ale jest pole do poprawek

W ironicznym poradniku „Jak źle konsultować projekty drogowe” zebrałem sposoby na zniechęcenie mieszkańców do udziału w konsultacjach. Czy plansze projektowe udostępnione przez Zarząd Dróg Miejskich zostały zrobione zgodnie z zasadą „Przedstaw trudne w zrozumieniu rysunki techniczne”? 😉 Sprawdźmy to!

nigdy nie umieszczaj kierunku północnego na mapie (na każdej mapie zaznaczono kierunek północny, brawo!),
wybieraj jak najbardziej skomplikowany w rysunku podkład (podkład jest skomplikowany, ale raczej nie przeszkadza w czytaniu map),
nigdy nie podpisuj ulic (wszystkie ulice są podpisane),
nie zaznaczaj kierunków ruchu na drogach jednokierunkowych (nie zrobiono tego),
używaj jak najmniej kolorów, w dodatku jak najbardziej przypadkowych (drogi dla rowerów są żółte, a chodniki fioletowe. W dodatku wszystkie znaki poziome są jaskrawozielone i zlewają się z żółcią).

Przeczytaj także:

Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego

Pedalarze, ekooszołomy, pezety: hejt nie tylko polityczny

Niezbędnik poznaniaka – Poznański Rower Miejski


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: