Droga rowerowa wzdłuż PST? Trwają konsultacje

Rowerowy Poznań pasy dla rowerów drogi rowerowe infrastruktura

Miasto chce wybudować połączenie rowerowe wzdłuż trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju: od ulicy Trójpole do Mostu Teatralnego. Zarząd Dróg Miejskich na uwagi czeka do 14 czerwca.

Czas na Poznań opisywał w kwietniu rowerowe konsultacje na ul. Pułaskiego.

Zupełnie nowa droga dla rowerów

Dzisiaj żadna droga rowerowa wzdłuż trasy PST (i z kierunku Winogradów, Piątkowa) nie dociera do centrum miasta. Jedyna infrastruktura rowerowa prowadzi wzdłuż ulicy Mieszka I. Następnie można albo jechać jezdnią po ulicy Pułaskiego (co – przy dużym natężeniu ruchu samochodowego – skutecznie zniechęca do wyboru tej drogi), albo drogą rowerową wzdłuż Alei Armii Poznań i dalej: albo ul. Kulasa/Kościuszki, albo ul. Święty Wojciech.

To rozwiązanie nie tylko wydłuża czas jazdy (dużo skrzyżowań z samochodami), ale także wydłuża trasę. Dojazd w każdym innym kierunku (Jeżyce, Łazarz) wymaga sporego nadłożenia dystansu. Nowa trasa rowerowa wzdłuż PST pozwoli na znaczące skrócenie czasu jazdy. Sama w sobie będzie stanowić zupełnie nowy ciąg rowerowy, co może zachęcić do wyboru tego środka transportu.

Zgodnie z pierwotnym projektem PST, wzdłuż trasy tramwajowej miała prowadzić nie droga rowerowa, a… trasa samochodowa! Więcej ciekawostek związanych z pierwotnym projektem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju znajdziesz tutaj:

PST: ostatni powiew modernizmu – Plan na Poznań #7

Założenia projektu

  • Wykonanie korekt istniejących skrzyżowań w celu przeprowadzenia ruchu rowerowego
  • Wykonanie obiektów konstrukcyjnych ograniczających kolizyjność przebiegu drogi rowerowej z istniejącym układem drogowym
  • Zaprojektowanie bezpiecznej organizacji ruchu pieszego i rowerowego
  • Korekty istniejących przejść dla pieszych z doprojektowaniem nowych przejść i przejazdów dla rowerów wyposażonych w azyle
  • Opracowanie lokalizacji elementów wyposażenia dróg (np. znaków drogowych, słupów oświetleniowych) poza ciągami komunikacyjnymi
  • Zapewnienie obsługi komunikacyjnej oraz dostępu do nieruchomości przyległych do projektowanej drogi

Czytaj też: Niespodzianki projektowe na nowym odcinku Wartostrady pod Bramą Poznania

Trzy warianty, każdy inny

Miasto przygotowało trzy warianty. Każdy zaczyna się przy ul. Trójpole i kończy na Moście Teatralnym. Różnice w poszczególnych wariantach sprowadzają się do sposobów pokonania skrzyżowań kolidujących z przebiegiem drogi rowerowej. Zaprojektowano zarówno przejazdy przez przystanki „Pestki”, jak i skrzyżowania kolizyjne z jezdnią nad przystankami. Różnica występuje także na końcowym odcinku trasy: część wariantów prowadzi ruch przez skrzyżowanie Poznańska/Libelta/Pułaskiego kolizyjnie, część – z wykorzystaniem wiaduktu.

Rowerowy Poznań: trwa projektowanie trasy wzdłuż PST
Przebieg drogi rowerowej wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Kliknij, aby powiększyć

Wariant 1

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.

Wariant 2

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (przejazd przez przystanek) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.

Wariant 3

Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Most Teatralny.

PST droga rowerowa Rowerowy Poznań konsultacje schemat wariantów
Trzy warianty drogi rowerowej wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Kliknij, aby powiększyć

Plansze projektowe i inne dokumenty znajdziesz na stronach Zarządu Dróg Miejskich: https://zdm.poznan.pl/pl/wielowariantowa-koncepcja-budowy-drogi-rowerowej-wzdluz-trasy-pst. Uwagi można nadsyłać listownie (Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 17, 61-623 Poznań) lub na adres mailowy rower_pst@zdm.poznan.pl do 14 czerwca 2019 roku.

Projekt czytelny, ale jest pole do poprawek

W ironicznym poradniku „Jak źle konsultować projekty drogowe” zebrałem sposoby na zniechęcenie mieszkańców do udziału w konsultacjach. Czy plansze projektowe udostępnione przez Zarząd Dróg Miejskich zostały zrobione zgodnie z zasadą „Przedstaw trudne w zrozumieniu rysunki techniczne”? 😉 Sprawdźmy to!

nigdy nie umieszczaj kierunku północnego na mapie (na każdej mapie zaznaczono kierunek północny, brawo!),
wybieraj jak najbardziej skomplikowany w rysunku podkład (podkład jest skomplikowany, ale raczej nie przeszkadza w czytaniu map),
nigdy nie podpisuj ulic (wszystkie ulice są podpisane),
nie zaznaczaj kierunków ruchu na drogach jednokierunkowych (nie zrobiono tego),
używaj jak najmniej kolorów, w dodatku jak najbardziej przypadkowych (drogi dla rowerów są żółte, a chodniki fioletowe. W dodatku wszystkie znaki poziome są jaskrawozielone i zlewają się z żółcią).

Przeczytaj także:

Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego

Pedalarze, ekooszołomy, pezety: hejt nie tylko polityczny

Niezbędnik poznaniaka – Poznański Rower Miejski


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: