Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulicy Garbary i Wszystkich Świętych w Poznaniu. Powstała w 2017 roku. Buspas na Garbarach

Sygnalizacja na Garbarach kosztowała kilkaset tys. zł. Wyłączą ją po 2,5 roku

by

in

W lipcu 2017 roku włączono nową sygnalizację na ulicy Garbary. Dziś przy wyznaczeniu buspasa będzie… wyłączana! Mowa o sygnalizacji na skrzyżowaniu z ulicą Wszystkich Świętych.

Zobacz także
Będzie poszerzenie chodnika na ulicy Półwiejskiej, ale bez szerszej „zebry”

Historia sygnalizacji na Garbarach/Wszystkich Świętych

Marzec 2016 – zapowiedź

W Poznaniu trwa wyłączanie kolejnych sygnalizacji w centrum miasta. W przeszłości stawiano je z chęci zapewnienia bezpieczeństwa ruchu, jednak okazuje się, że światła wcale nie są niezbędne. Miasto testowo wyłączyło następujące sygnalizacje:

  • na ulicy Fredry,
  • na al. Marcinkowskiego,
  • na skrzyżowaniu Podgórnej, Strzeleckiej i Szkolnej,
  • pod Kupcem Poznańskim.

Na podstawie wyników testów podejmiemy decyzję, czy wyłączymy w tym miejscu sygnalizację na stałe. Sygnalizacja ma poprawiać bezpieczeństwo i płynność przejazdu, ale w centrum miasta i przy dużym natężeniu ruchu trzeba to testować.
Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu

Warto w tym miejscu dodać, że nie wszyscy drogowcy pozytywnie podchodzili do wyłączania świateł. Komisja Bezpieczeństwa Ruchu (do której należał m.in. Dondajewski) w 2013 roku negatywnie zaopiniowała pomysł wyłączenia świateł na skrzyżowaniu Podgórnej, Strzeleckiej i Szkolnej.

Trend wyłączania świateł ominął jednak ulicę Garbary. Tam już w marcu 2016 roku zaplanowano budowę nowych świateł, na skrzyżowaniu z ulicą Wszystkich Świętych. Dlaczego? Z uwagi na oddanie do użytku parkingu przy ulicy Za Bramką oraz planowaną zmianą organizacji ruchu na placu Kolegiackim.

Marzec 2017 – ZTM kontra ZDM

W Urzędzie Miasta powstaje pomysł wyznaczenia buspasa na ulicy Garbary – od Małych Garbar do AWF-u. Lewy pas ruchu pozostaje dla samochodów, natomiast prawym mają jechać autobusy czy karetki. Jednocześnie zaplanowano montaż sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych. Na Garbarach ma obowiązywać prędkość 50 km/h. Zanim pomysł ocenią mieszkańcy, najpierw swoją opinię wygłaszają miejskie jednostki w konsultacjach wewnętrznych.

Zarząd Transportu Miejskiego pozytywnie ocenia pomysł buspasa. Ma zwiększyć punktualność autobusów, a przez to uczynić transport zbiorowy atrakcyjniejszym. Jednocześnie ZTM ma uwagi do projektu:

Należy przeanalizować możliwość wprowadzenia strefy 30 w ciągu ulicy Garbary od ul. Małe Garbary do ul. Krakowskiej wraz z likwidacją wszystkich sygnalizacji świetlnych, z pozostawieniem jedynie sygnalizacji przy placu Bernardyńskim (skrzyżowanie z linią tramwajową o ograniczonej widoczności). Na pozostałych skrzyżowaniach wzdłuż Garbar proponujemy zastosować progi wyspowe przed przejściami dla pieszych lub wyniesione skrzyżowania.

Należy ponownie przeanalizować zasadność budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Garbary/Wszystkich Świętych.

Drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich nie uwzględniają uwag ZTM-u.

Przeczytaj także
6,5 roku temu „tymczasowo” wydłużono przystanek tramwajowy na Moście Teatralnym. Bordowe płyty szpecą zabytkową konstrukcję wiaduktu. Znikną… w przyszłości ?

Kwiecień 2017 – buspasy po raz pierwszy

Zarząd Dróg Miejskich ogłasza konsultacje społeczne dotyczące wytyczenia buspasów na ul. Garbary, Mostowej, Drodze Dębińskiej. Projekt nie zawiera sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbar z ul. Wszystkich Świętych. Po konsultacjach decyzją Jacka Jaśkowiaka buspas na Garbarach będzie skrócony – zamiast od Małych Garbar do AWF-u powstanie od ulicy Długiej do AWF-u.

Czerwiec 2017 – Tempo 30 wokół Starego Rynku

Ruszyły prace przy wprowadzaniu strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku. „Celem wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu jest zwiększenie komfortu życia mieszkańców, poprawa bezpieczeństwa, wyeliminowanie tranzytu samochodowego przez centrum miasta, uwolnienie chodników od parkujących samochodów oraz zwiększenie przestrzeni dla pieszych” – podsumowuje Agata Kaniewska z Zarządu Dróg Miejskich.

Projekt organizacji ruchu i sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych. Źródło: Zarząd Dróg Miejskich
Projekt organizacji ruchu i sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych. Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Prace na Starym Mieście rozpoczynają się od montażu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Garbar z ul. Wszystkich Świętych. Jednocześnie sama ul. Wszystkich Świętych staje się dwukierunkowa. To ma ułatwić dojazd do świeżo wybudowanego parkingu Za Bramką. Dlaczego światła powstają? Z powodu bezpieczeństwa – przekazują drogowcy słowami Agaty Kaniewskiej. Choć wcześniej za powód podawano m.in. zmianę organizacji ruchu na placu Kolegiackim i otwarcie parkingu „Za Bramką”.

Projekt strefy uspokojonego ruchu wykonało Biuro Inżynierii Transportu z Poznania.

Lipiec 2017 – światła już działają

W piątek 14 lipca 2017 roku światła na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych rozpoczynają działanie.

Słup sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych. Poznań Stare Miasto
Słup sygnalizacji na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych

Styczeń 2020 – buspas a’la ZTM powraca

Sygnalizacja na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych pracuje od 2,5 roku. Miasto Poznań wraca do pomysłu pełnego buspasa na ulicy Garbary – od Małych Garbar do Krakowskiej. Sam projekt istotnie różni się od tego prezentowanego w 2017 roku:

  • wzdłuż chodników pojawią się drzewa w donicach i ławki,
  • na całej ulicy pojedziemy 30 km/h,
  • przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi poduszkowe,
  • na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.

Uważni czytelnicy zauważą, że to rozwiązania żywcem przejęte z pomysłów Zarządu Transportu Miejskiego z marca 2017 roku! Dlaczego rozważono je dopiero teraz? I czy chaos projektowy coś kosztował?

Szacunkowy koszt sygnalizacji

Jak pamiętamy, sygnalizacja powstała w ramach wdrażania strefy uspokojonego ruchu. Całe wprowadzenie strefy Tempo 30 wokół Starego Rynku (sygnalizacja + organizacje ruchu) kosztowało 858 619,30 zł (zadanie DZ.RO.341.11.2017). Za taką kwotę zadanie zrealizowała firma Rotomat sp. z o.o. Ile kosztowały same światła na skrzyżowaniu Garbar i Wszystkich Świętych? Tego nie udało się ustalić. Spróbujmy oszacować ten koszt.

W podobnym czasie budowa zbliżonej sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: Obornickiej, Hulewiczów i Drwęskiego kosztowało 295 tys zł. Rozbudowa świateł na skrzyżowaniu Matyi i Wierzbięcic wiązała się z wydaniem 425 tys zł. W budżecie obywatelskim miasto każe autorom projektów przyjąć koszt sygnalizacji czterowlotowej równy 350 tys zł. Można zatem ostrożnie oszacować, że budowa świateł na skrzyżowaniu Garbary/Wszystkich Świętych musiała kosztować ok. 300 000 zł.

Koszt sygnalizacji to nie tylko maszty z komorami, ale także m.in. pętle indukcyjne, 8 przycisków dla pieszych i oprogramowanie.

Firma montująca światła (Rotomat) w dodatku udzieliła na nią 48 miesięcy gwarancji. Dlatego wyłączając światła po ponad 2,5 roku pracy nie wykorzystamy opieki gwarancyjnej w pełni.

Czytaj też
Śledztwo w sprawie przebudowy Ronda Kaponiera nabiera tempa. Byłym dyrektorom Zarządu Dróg Miejskich – Jackowi Sz. i Kazimierzowi S. (zastępcy Jacka Sz.) – postawiono zarzuty z tytułu artykułu 296 Kodeksu Karnego.
W lutym 2019 roku zapadł wyrok w tzw. aferze parkingowej. Sprawa dotyczyła zlecenia w latach 2010-2013 przez Zarząd Dróg Miejskich remontów dwóch policyjnych parkingów: przy Komendzie Miejskiej Policji i Komendzie Wojewódzkiej Policji. Wymagało to fałszowania dokumentów. Sąd skazał łącznie 6 osób. Najwyższe wyroki dostali… Jacek Sz. i Kazimierz S.


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

 


Comments

2 odpowiedzi na „Sygnalizacja na Garbarach kosztowała kilkaset tys. zł. Wyłączą ją po 2,5 roku”

  1. Awatar Brajan

    A nie można wszystkiego zdemontować i przenieść urządzenia na inne skrzyżowanie, gdzie były by potrzebne?

    1. Awatar vogafe

      Nie można, bo wtedy nie będzie można otrzymać łapówki za zakup nowego sprzętu.

Dodaj komentarz