Od niedawna nowy tramwaj wozi Poznaniaków po mieście. W 2019 roku pojawi się łącznie 50 Moderusów Gamma: jedno- i dwukierunkowych.
Moderus Gamma: krótka charakterystyka
Moderus Gamma dla Poznania to niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj produkowany przez przedsiębiorstwo Modertrans z Poznania.
Czytaj też: Czy kierowcy i motorniczowie MPK Poznań wożą nas bezpiecznie po mieście?
Modertrans to spółka należąca do Miasta Poznania
Poznański tramwaj mierzy sobie 31,4 m długości. Wersja jednokierunkowa może przewieźć maksymalnie 240 osób, w tym 56 na miejscach siedzących. Odmiana dwukierunkowa zabierze 233 osoby, w tym 48 na miejscach siedzących.
Czytaj też: Elektroniczne rozkłady jazdy spotykają się z mieszanym odbiorem

Tramwaj napędza osiem silników trakcyjnych o mocy 400 kW. Są one zamontowane przy każdym z czterech wózków. Konstrukcja pojazdu umożliwia odzyskiwanie energii zużywanej na pracę silników podczas hamowania.
Poznańskim problemem jest notoryczne zastawianie torowisk. Miasto Poznań razem z Policją zapowiada walkę z tamowaniem ruchu tramwajów.
Moderus Gamma dla Poznania: wnętrze
Do tramwaju wsiądziemy w wersji jednokierunkowej przez 7 wejść, z czego 5 posiada drzwi dwuskrzydłowe. Odmiana dwukierunkowa posiada 12 wejść (8 dwuskrzydłowych) – po 6 na każdym boku tramwaju.
Wnętrze utrzymano w odcieniach neutralnej szarości przełamanej zielonymi siedziskami i żółtymi uchwytami. Wygoda siedzisk jest podobna, jak np. w Solarisie Tramino. Moderus Gamma posiada klimatyzację, ładowarki dla smartfonów i innych urządzeń i rozkładaną platformę dla wózków inwalidzkich. W środku znajdziemy wydzielone miejsce dla osób niepełnosprawnych, z wózkiem dziecięcym i z rowerem.

Przy wejściu znajdziemy „pekowniki” (kasowniki dla kart PEKA), w głębi pojazdu umieszczono tradycyjne kasowniki. W Moderusach Gamma nie przewidziano montażu biletomatów.
Tramwaje posiadają kilka rodzajów wyświetlaczy: czerwone (diodowe) z informacjami o kolejnym przystanku, godzinie i imieninach oraz kolorowe. Te ostatnie możemy podzielić na ekrany z mapą i całą trasą przejazdu oraz ekrany pokazujące reklamy i informacje.

Czas odstawić stare tramwaje
50 nowych, niskopodłogowych tramwajów pozwoli na odmłodzenie taboru MPK Poznań. Jak wskazuje portal poznan.pl, po otrzymaniu przez miasto wszystkich Moderusów Gamma 40 starych bimb zostanie odstawionych na boczny tor. Miasto planuje wycofanie z użytku 30 tramwajów GT-8D („helmutów”) oraz 10 Konstali 105Na.
– Po dostawie tych nowoczesnych tramwajów 80% taboru będzie niskopodłogowa. Te 50 tramwajów poprawi komfort przemieszczania się, ale potrzebujemy jeszcze więcej. W 2020 r. będziemy przymierzać się do kolejnych zakupów, by wymienić pozostałe 30-letnie tramwaje, które jeszcze u nas jeżdżą.
Jacek Jaśkowiak, transport-publiczny.pl
Czytaj też: Od stycznia 2019 roku tramwaje w weekend pojadą częściej

Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.