Niespodzianki projektowe na nowym odcinku Wartostrady pod Bramą Poznania

Wartostrada Brama Poznania ślimaki zawracanie rowery

„Ronda” do zawracania na bulwarach i pieszy odcinek drogi dla rowerów – takie ciekawostki skrywa projekt nowego odcinka Wartostrady pod Bramą Poznania.

Nowy odcinek Wartostrady

W tym tygodniu Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpisały przetarg na kolejne odcinki Wartostrady. Powstanie m.in. fragment od mostu Królowej Jadwigi do „Kontenerów” oraz część pod Bramą Poznania. Dzisiaj rowerzyści pokonujący Wartostradę przy Bramie Poznania muszą uważać na licznych turystów oraz zachować ostrożność. Trasa prowadzi przez ostre zakręty i po czterech rodzajach nawierzchni (asfalt, kostka łupana, kostka brukowa, kostka betonowa). „Obwodnicą” tego miejsca ma być nowa część Wartostrady na terasie zalewowej Cybiny.

Najdłuższy nowy odcinek Wartostrady będzie o długości prawie 1,3 km. Połączy on most Królowej Jadwigi z parkiem w Starym Korycie Warty. Dwie pozostałe trasy połączą ulice Czartoria i Chwaliszewo oraz poprowadzą pieszych i rowerzystów przy Bramie Poznania ICHOT, tuż nad Cybiną, aby ominąć kolizję z wejściem do Bramy.

http://www.poznan.pl/mim/info/news/przetarg-na-nowe-odcinki-wartostrady,123684.html

Poznańskie Inwestycje Miejskie nie konsultowały projektu z mieszkańcami. Ci mieli okazję się z nim zapoznać na etapie przetargu.

„Ciekawe” rozwiązania pod Bramą Poznania

Mieszkańcy błyskawicznie zauważyli pewną ciekawostkę na odcinku pod Bramą Poznania. Na reprezentacyjnym odcinku Cybiny zaprojektowano dwa duże „ronda” do zawracania. Wykorzystywać je będą np. służby sprzątające. Ich średnica wynosi 3,5 metra.

Wartostrada Brama Poznania ślimaki zawracanie rowery projekt

„Ronda” przydadzą się też rowerzystom. Intencją projektantów jest to, żeby Wartostradę (ciąg pieszo-rowerowy) pokonywać tam… schodząc z roweru i prowadząc go.

Dowiązanie do nawierzchni tarasu obu dróg DD01 oraz DD02 realizuje się przez zastosowanie kostki kamiennej. Takie rozwiązanie ma na celu uspokojenie ruchu rowerowego w obrębie tarasu i zmuszenie rowerzystów do pieszego pokonania tarasu.

Co ciekawe, według projektantów celem Wartostrady ma być zachęcenie do jazdy rowerem i zmniejszenie korków w mieście. Zaprojektowanie pieszego odcinka drogi dla rowerów zdaje się z tym nie korespondować:

Głównym celem inwestycji jest zapewnienie swobodnego i bezkolizyjnego przemieszczania się rowerzystom wzdłuż rzeki Warty na obszarze funkcjonalnym Poznania. Co zwiększa atrakcyjność ruchu rowerowego jako alternatywy dla ruchu samochodowego i będzie wspierać strategie niskoemisyjne w tym mobilność miejską.

– wyciąg z dokumentacji

Wartostrada pod wodą?

Trasa pod Bramą Poznania znajduje się na terasie zalewowej. Oznacza to, iż nawet przez kilka miesięcy w ciągu roku może być zalana. Szczególnie wiosną woda swobodnie wdziera się pod Bramę Poznania. Poniższe zdjęcie prezentuje miejsce, w którym nowy odcinek Wartostrady rozpocznie swój bieg.

Wartostrada Brama Poznania ślimaki zawracanie rowery
Fot. Marek Makowski

Nowe odcinki Wartostrady – w tym ten – powstaną w 2019 roku.

Jedna odpowiedź na “Niespodzianki projektowe na nowym odcinku Wartostrady pod Bramą Poznania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: