Ulica Mickiewicza na Jeżycach, kontraruch rowerowy

Niezbędnik poznaniaka: jak poruszać się w kontraruchu rowerowym/kontrapasami?

by

in

Jak poruszać się po ulicach z kontraruchem rowerowym? Czym jest kontrapas? Jak wyglądają zasady pierwszeństwa? Przed wyruszeniem w miasto warto poznać zasady kontraruchu rowerowego – nawet jeżeli jesteś pieszym czy kierowcą.

Jest to wpis z cyklu Niezbędnik poznaniaka. Poprzedni tekst poświęciłem działaniu systemu PEKA w codziennych zastosowaniach, Poznańskiemu Rowerowi Miejskiemustrefie dozwolonego spożycia alkoholu nad Wartą oraz drogom i Zarządowi Dróg Miejskich: zgłaszaniu dziur i propozycjom ulepszeń.

W skrócie

Ulica z kontraruchem to taka, którą rowerzyści mogą jeździć „pod prąd”. Kontraruch wyznaczają znaki „droga jednokierunkowa” (i „zakaz wjazdu” ze strony przeciwnej) z tabliczką „nie dotyczy rowerów”. Poruszamy się prawą stroną jezdni, niezależnie czy jedziemy w kierunku takim samym jak samochody, czy „pod prąd”. Jedziemy uważnie, patrzymy na znaki i pamiętamy o ogólnych zasadach ruchu drogowego.

Jeżeli chcecie wiedzieć więcej lub macie wątpliwości – poniżej dogłębne poruszenie kwestii kontraruchu, kontrapasów oraz typowych problemów 😉

Kontrapasy, kontraruchy – czym one są?

Kontraruch rowerowy to możliwość poruszania się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu. Kontraruchy występują na ulicach jednokierunkowych, dzięki nim rowerzyści mogą się poruszać zgodnie z ruchem samochodowym lub „pod prąd”.

Kontraruchy rowerowe posiadają szereg zalet. Największa to skracanie pokonywanego dystansu bez szkody dla ruchu samochodowego. Kontraruch nie szkodzi kierowcom, gdyż jest wprowadzany wyłącznie na ulicach ruchu spowolnionego (30 km/h lub mniej). Ponadto jazda „pod prąd” pozwala na unikanie zatoczonych lub niedostosowanych dla rowerów ulic. Takim przykładem może być na przykład ulica Słowackiego na Jeżycach – jednokierunkowa dla kierowców, dwukierunkowa dla rowerzystów. Dzięki temu może być alternatywą dla równoległej ulicy Dąbrowskiego, która nie posiada żadnych rozwiązań dla rowerzystów.

Oznakowanie

Jak rozpoznać ulicę z kontraruchem? Najłatwiej – po znakach. Odcinki dróg z ruchem rowerowym „pod prąd” posiadają znaki „droga jednokierunkowa” (i „zakaz wjazdu” ze strony przeciwnej) z tabliczką „nie dotyczy rowerów”. Co ważne, kontraruch znajdziesz tylko na ulicach o prędkości równej lub mniejszej niż 30 km/h.

Kontraruch rowerowy znaki
Takie znaki zauważysz na ulicach z kontraruchem rowerowym

Ulice z kontraruchem czasami posiadają dodatkowe znaki poziome. Najpopularniejszy to znak P-27 „kierunek i tor ruchu roweru”, który wyznacza rowerzystom czytelną drogę jazdy. Jeżeli rowerzysta widzi ten znak w pozycji normalnej – z kołami na dole i kierownicą/siedziskiem powyżej – to oznacza, że jedzie poprawnie.

Strzelecka Poznań rowery kontraruch rowerowy Półwiejska
Znak P-27 na ulicy Strzeleckiej. Fot. Marcin Kasznia / Facebook

Inną dodatkową formą oznakowania jest kontrapas – pas jezdni przeznaczony do jazdy „pod prąd” dla rowerzystów. Bardzo ważna uwaga – kontrapas jest przeznaczony wyłącznie do rowerzystów poruszających się „pod prąd”, jest także jednokierunkowy.

Poznań kontrapas zasady ruchu rowerowego Wroniecka
Kontrapas rowerowy na ulicy Wronieckiej, w tle znak „zakaz wjazdu” z tabliczką „nie dotyczy rowerów”. By DokVII – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4872863

Zasady ruchu

Kontraruch rowerowy nie wywraca do góry nogami filozofii ruchu drogowego. Podstawowa zasada gwarantująca dobrą jazdę – trzymaj się prawej strony ulicy. W Polsce mamy ruch prawostronny i tak należy poruszać się po ulicach z kontraruchem. Tej zasady nie zmienia nawet istnienie kontrapasu (na grafice poniżej pokazany po lewej stronie).

To uwaga nie tylko do rowerzystów, ale także kierowców. Nie trąbcie, jak przy was jedzie rowerzysta w takim samym kierunku jak wy i nie korzysta z kontrapasa (dla kierunku „pod prąd”). On jedzie poprawnie 😉

Zasady ruchu rowerowego kontrapas kontraruch
Na ulicach z kontraruchem rowerowym jeździmy zawsze prawą stroną jezdni!

Kontraruch nie ingeruje w kwestie pierwszeństwa. To oznacza, że na skrzyżowaniach należy się zastosować do znaków to pierwszeństwo określające (lub do zasad ogólnych). Na skrzyżowaniach równorzędnych rowerzysta jadący „pod prąd” jest równorzędnym uczestnikiem ruchu. Jeżeli ma pierwszeństwo (np. wyjazd z ulicy Paderewskiego przy Al. Marcinkowskiego), to należy mu ustąpić.

Poznań skrzyżowanie równorzędne Stare Miasto Tempo 30
Przypomnienie zasad skrzyżowania równorzędnego na wybranych przykładach. Kliknij aby powiększyć

Czytaj także: Skrzyżowania równorzędne w centrum Poznania – przypominamy zasady ruchu

Nie trzeba chyba dodawać, że na ulicach z kontraruchem rowerzysta ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu, jeżeli ten jest na przejściu dla pieszych. Pamiętajmy także o innych zasadach wynikających z kodeksu drogowego – na przykład o tym, że na skrzyżowaniu równorzędnym tramwaj ma pierwszeństwo przed samochodami czy rowerami.

W rejonach skrzyżowań fragmenty kontraruchów rowerowych są czasami wyróżniane czerwonym oznakowaniem i rozdzielane od pozostałej części jezdni (wyspą dzielącą czy linią ciągłą). Służy to zwróceniu uwagi wszystkich uczestników ruchu na kontraruchy rowerowe. Nie zmienia to zasad ruchu – takim czerwonym fragmentem mogą się poruszać wyłącznie rowerzyści w kontraruchu.

Czerwone wloty wyloty śluzy bezpieczeństwa w kontraruchu
Czerwone wloty/wykoty na skrzyżowaniach służą wyłącznie rowerzystom jadącym „pod prąd” i nie zmieniają zasad kontraruchu

W temacie kontrapasów/kontraruchów warto zobaczyć film Urzędu Miasta Poznania powstały we współpracy ze stowarzyszeniem Rowerowy Poznań:

Jeżeli macie jakieś pytania lub wątpliwości – zachęcam do podzielenia się nimi w komentarzu.

Czytaj też:

Poznański Rower Miejski: falstart. Problemy i awarie


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie


Comments

2 odpowiedzi na „Niezbędnik poznaniaka: jak poruszać się w kontraruchu rowerowym/kontrapasami?”

  1. Awatar Pytankoooo

    A co w sytuacji, gdy na ulicy z kontraruchem jest jakieś zwężenie (np. źle zaparkowany pojazd)? Kto komu wtedy ustępuje pierwszeństwa?

    1. Artykuł 22 kodeksu drogowego wydaje się to rozwiązywać. W skrócie: ten ustępuje, który ma zajętą swoją część jezdni.

      Z tego względu w paru miejscach (np. ulica Za Bramką) wprowadzono oznakowanie wskazujące pierwszeństwo przejazdu – rowerzyści w kontraruchu mają tam znak B-31, czyli oni ustępują.

Dodaj komentarz