Galeria Malta centrum handlowe Poznań elewacja

Galeria Malta: jaka czeka ją przyszłość? [AKTUALIZACJA]

by

in

Galeria Malta cierpi na zauważalne pustki we wnętrzach: zarówno jeżeli mowa o najemcach, jak i odwiedzających. Jaka przyszłość rysuje się przed Galerią Malta?

Na dole tekstu znajdziesz aktualizację z 13 sierpnia – w skrócie: tak, Galerię Malta czeka metamorfoza. Handel rzeczywiście będzie ograniczony.

Czytaj też: LPP (Reserved, Sinsay…) zamknęło lokale swoich marek w Półwiejskiej 2

10 lat Galerii Malta

C.H. Galeria Malta wybudowano przy ul. Baraniaka nad Jeziorem Maltańskim w 2009 roku. Pierwszym centrum handlowym, które miało powstać w dzielnicy Łacina, miała być Posnania. Francuski inwestor – firma Apsys – przez wiele lat nie potrafił rozpocząć budowy. Problemy Apsysu wykorzystała hiszpańska firma Neinver. Kupiła ona grunty przy ul. Baraniaka, a w dodatku w 2003 roku miasto zezwoliło na budowę tam drugiego na Łacinie centrum handlowego.

Z perspektywy czasu trzeba przyznać, że to Posnania jest większym i lepiej położonym centrum handlowym. Z tych obiektywnych powodów Galeria Malta zaczęła mieć problemy z komercjalizacją lokali. Mówiąc wprost: najemcy pouciekali. Nic dziwnego – kilkaset metrów obok pojawiła się Posnania.

Analizę pustostanów w Galerii Malta znajdziesz poniżej:

30 procent Galerii Malta tonie w pustostanach

Galeria Malta od 2019 roku należy do młodej na rynku nieruchomości spółki Sierra Balmain. Po publikacji tekstu o tym centrum handlowym z Czasem na Poznań skontaktował się Lech Polański – kierownik Galerii Malta (centre manager). Zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących Galerii Malta.

Przyszłość Galerii Malta – pytania i odpowiedzi

Lech Polański w wielu kwestiach nie był w stanie udzielić precyzyjnych informacji. Nic dziwnego, w końcu właściciel nie musi się dzielić wieściami, które mogłyby np. utrudnić negocjacje z najemcami. Kierownik centrum handlowego mniej lub bardziej wprost potwierdził, że planowany jest rozwój innych funkcji niż handlowe. W najbliższym czasie ma się pojawić centrum zabaw dla dzieci i operator medyczny.

Problemy sieci Piotr i Paweł (restrukturyzacja, zamykanie sklepów, redukcja zatrudnienia) miały wg Polańskiego ominąć supermarket w Galerii Malta. Ponadto Polański stwierdził, że w Poznaniu jest miejsce zarówno dla Galerii Malta, jak i Posnanii. Potwierdził też, że utrzymaniem efektownej kładki nad ulicą Baraniaka zajmuje się właściciel Galerii Malta.

Pełna treść wypowiedzi

Czy właściciel Galerii Malta rozważał przekształcenie centrum handlowego w części/całości na hotel lub biurowiec?

Nie, nigdy nie rozważaliśmy przekształcenia Galerii Malta w budynek o funkcjach biurowych lub hotelowych. Od zawsze miał on przeznaczenie handlowo-rozrywkowe, był miejscem spędzania wolnego czasu – te funkcje w najbliższej przyszłości chcemy wzmocnić i uatrakcyjnić. Nigdy też nie było żadnych planów inwestorskich na zmianę funkcji obiektu.

Czy sytuacja Galerii Malta (finansowa, pod kątem liczby najemców) uległa pogorszeniu od momentu uruchomienia pobliskiego CH Posnania?

Pojawiająca się w sąsiedztwie konkurencja – bez względu na rodzaj i skalę biznesu, zawsze sprawia, że zachodzi rotacja zarówno najemców, jak i klientów (ten proces jest ściśle ze sobą związany). Aktualnie jesteśmy w momencie, kiedy w związku z 10-leciem obecności Galerii Malta na poznańskim rynku centrów handlowych, część umów wygasła. Szanujemy naszą konkurencję i sądzimy, że w Poznaniu jest miejsce dla obydwu Galerii, w szczególności biorąc pod uwagę wyjątkowe możliwości Galerii Malta. Konkurencja może też mobilizująco wpływać na biznesowe funkcjonowanie już znanego i zakorzenionego w świadomości klientów obiektu handlowego, jakim jest Galeria Malta. To rodzaj lustra, które pozwala na rewizję własnych planów oraz budowanie nowej strategii wizerunkowo-komercjalizacyjnej, nad którą prace właśnie zakończyliśmy. Mamy w planach ciekawe propozycje, które uwzględniają również nowych najemców. Oczywiście o każdym kolejnym najemcy będziemy informować na bieżąco. Jest to jednak możliwe dopiero w momencie podpisania umowy i upublicznienia transakcji.

Czy najemcy Galerii Malta próbowali renegocjować umowy w związku z uruchomieniem CH Posnania?

W każdym miejscu, którego głównym elementem funkcjonowania jest wynajem przestrzeni, najemcy renegocjują umowy z różnych powodów i przyczyn, nie tylko na skutek pojawienia się konkurencji. Jest to składowa część procesu komercjalizacji.

Czy właściciel Galerii Malta zamierza nadal wspierać ogólnomiejskie inicjatywy, jak np. rozdawanie kwiatów w pojazdach MPK Poznań 8 marca?

Galeria Malta jest obecna na rynku i pomimo procesu zmian, jakie u nas zachodzą, nawet na chwilę nie zapominamy o społeczności lokalnej oraz miejskich inicjatywach. Przez 10 lat udało nam się wpisać w poznański pejzaż, zatem nadal zamierzamy wspierać lokalne inicjatywy, takie jak: rozdawanie kwiatów w pojazdach MPK Poznań, przejazdy zabytkowym tramwajem tzw. Świąteczna Bimba, Polibuda Openair 2019. Jesteśmy też opiekunem kolejki parkowej Maltanka.

Od momentu rezygnacji z lokali przez LPP (Reserved, Sinsay…) można zauważyć zmniejszenie roli sklepów odzieżowych. Czy taki stan zostanie utrzymany?

Aktualna sytuacja komercjalizacji – tak jak wspomniałem – jest wynikiem wygaśnięcia 10-letnich umów najmu, a co za tym idzie – nieuniknionej rotacji najemców. Chciałbym zauważyć, że Reserved wciąż jest najemcą lokalu o niezmienionej powierzchni, ulokowanego na dwóch piętrach Galerii. Podobnie ma się sytuacja z CCC, które w Galerii Malta ma swój największy sklep w Poznaniu – aktualnie jest dostępny dla klientów w nowej, powiększonej przestrzeni.

Dla nas to również czas podsumowań oraz nowych wizji i planów. Wkrótce wdrożymy nowe kierunki rozwoju Galerii Malta, które wyróżnią ją na rynku. Dział wynajmu pracuje nad nowymi umowami oraz pozyskaniem najemców z różnych branż, tak aby zapewnić klientom Galerii bogaty wybór marek, nie tylko modowych.

Czy właściciel Galerii Malta w przyszłości planuje jeszcze większe zmniejszenie udziału najemców z działu handlu na rzecz usług? Państwa komunikat zdaje się na to wskazywać.

Położenie Galerii Malta zobowiązuje nas do utrzymania balansu pomiędzy ofertą handlową
a rozrywkową, lifestyle’ową, usługową i dotyczącą sposobów spędzania wolnego czasu. Tworząc nową strategię, braliśmy pod uwagę właśnie potrzeby konsumentów, wynikające z naszej lokalizacji, ale również czystego rachunku ekonomicznego funkcjonowania centrum handlowego. Zatem oferta musi być zróżnicowana. Niebawem pojawi się u nas koncept centrum zabaw dla dzieci – Lider Plac Zabaw, a także duży operator medyczny – enel-med.

O kolejnych najemcach będziemy informować regularnie. Pozostałe informacje będziemy przekazywać w możliwie krótkim czasie.

W Galerii Malta funkcjonuje jeden supermarket: Piotr i Paweł. Obecnie sieć przechodzi restrukturyzację, która objawiała się m.in. redukcją liczby lokali na terenie kraju. Czy właściciel Piotra i Pawła planował zamknięcie/zmniejszenie sklepu w Galerii Malta?

Taką decyzję musi podjąć właściciel operatora spożywczego Piotr i Paweł. Galeria Malta jako wynajmujący powierzchnię handlową, nie otrzymała od Piotra i Pawła pytania o możliwości relokacji, ani też informacji o zamknięciu sklepu.

Kto finansuje bieżącą konserwację kładki prowadzącej do Galerii Malta?

Jesteśmy właścicielem kładki i to my dbamy o jej konserwację.

13 sierpnia 2019 – aktualizacja

Lech Polański w rozmowie z kwietnia nie ujawnił wiele, gdyż dopiero teraz zdecydowano się ogłosić plany w stosunku do Galerii Malta. Centrum handlowe częściowo odejdzie od swojego rdzenia – handlu – na rzecz „galerii społecznościowej”. Cytujemy za Property News:

„Galeria Malta odchodzi od tradycyjnie rozumianego retailu na rzecz tworzenia galerii społecznościowej. Mieszkańcy Poznania nie potrzebują kolejnej, typowej galerii handlowej – jak wynika z przeprowadzonych badań. Obiekt ulegnie transformacji.

Pierwszy etap zmian już się rozpoczął. Część powierzchni centrum zachowa swoją dotychczasową funkcję, głównie zakupową. W związku z prowadzonymi pracami lokalizacje niektórych sklepów zmienią się. W Galerii pozostaną obecni najemcy: CCC, TK Maxx, H&M, Carry, New Yorker. Na parterze centrum ulokują się również nowe marki, z ofert których klienci Malty będą mogli korzystać już jesienią 2019. Po zakończeniu relokacji najemców, przestrzeń na pierwszym piętrze zostanie zaadaptowana pod prace rearanżacyjne. Poziom +1 całkowicie zmieni swój kształt i charakter. Powstanie zupełnie nowa przestrzeń – otwarta, ale spójna z resztą Galerii, składająca się z wielofunkcyjnych stref, w naturalny sposób łączących się w jedno atrakcyjne miejsce spędzania czasu, wypoczynku oraz zakupów.

Handel będzie najlepiej funkcjonował, gdy zostanie zlokalizowany na parterze oraz w zachodniej części pierwszego piętra Galerii. Taka koncentracja pozwoli na zachowanie płynnego przepływu klientów, łatwiejszą, intuicyjną nawigację po obiekcie oraz skupienie funkcji handlowej w jednym miejscu. Naszym klientom dostarczymy szeroką ofertę zakupową, uzupełnioną o miejsca do wypoczynku, pracy, jedzenia, organizacji wydarzeń kulturalnych i wystaw – dodaje Monika Idźkowska, dyrektor działu Asset Management, Sierra Balmain.”


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie


Comments

3 odpowiedzi na „Galeria Malta: jaka czeka ją przyszłość? [AKTUALIZACJA]”

  1. Reserved teraz zmienia wszędzie swoje salony na przystosowane do standardów europejskich, wygląda to fantastycznie.

    1. Awatar podejrzliwy czytelnik
      podejrzliwy czytelnik

      Komentarz brzmi jak napisany przez jakiegoś PR-owca z Warszawy?

  2. Awatar Barbara
    Barbara

    „Interesujący” komentarz powyżej. Z błędami gramatycznymi, ale pretensjonalnością do europejskości. Przy okazji – bardziej zainteresowanych odsyłam do zapoznania się, co naprawdę znaczy słowo „salon”. Teraz salony są wszędzie, np. salon fryzjerski albo kosmetyczny. Usytuowany czasem w piwnicy bloku, ale…salon. Mieszkanie dwupokojowe nie składa się z mniejszego i większego pokoju, ewentualnie jadalni i sypialni, ale koniecznie z salonu i sypialni. Najkomiczniejszy jest „salon z z aneksem kuchennym”, rzecz dziś bardzo powszechna – taki salon z widokiem na gary. Pretensjonalność jest powszechna, myli się zasadnicze pojęcia, nie tylko dotyczące osławionego salonu, maleje poczucie estetyki, zwykłego smaku i dobrego gustu, co widać nie tylko w naszym mieście.
    Szkoda wielka, że polska sieć sklepów „Piotr i Paweł” zmienia właściciela na zagranicznego. Podziękowania dla dotychczasowych właścicieli.

Dodaj komentarz