PKP wraz z miastem chcą stworzyć nowy Poznań Główny. Takie są plany. Jak dziś spółki kolejowe troszczą się o poznański dworzec?
Czytaj także
Poznań Główny: garść gorzkich faktów o starym dworcu
Poznań Główny: plan modernizacji
Po kilku latach braku porozumienia między PKP a Miastem Poznań, nareszcie doszło do przełomu. 26 lutego Małgorzata Zielińska z PKP S.A. i Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania podpisali list intencyjny. Zapowiada on współpracę przy planowanej modernizacji dworca Poznań Główny, a także stworzenie przy dworcu spójnej i funkcjonalnej przestrzeni służącej obsłudze podróżnych.
„Stary dworzec” ma zostać odnowiony i przywrócony pasażerom. Natomiast miasto planuje nowy dworzec autobusowy i przystanki komunikacji miejskiej. W najbliższym czasie możemy się spodziewać wyboru pracowni architektonicznej, która opracuje dokumentację dla realizacji przedsięwzięć. Dodajmy – kolejnej pracowni. PKP niedawno zakończyły współpracę z Pas Projektem, który miał wykonać projekt rozbiórki i budowy nowego dworca. Podczas wyboru pierwszej firmy, wypominano jej poprzednie realizacje.
Fałszowanie podpisów, plagiaty, niedotrzymywanie terminów. To tylko niektóre zarzuty, jakie ciążą na firmie Pas Projekt, która wygrała przetarg na projekt nowego dworca PKP Poznań Główny. Środowisko poznańskich architektów jest oburzone, że dworzec zaprojektują architekci o tak złej renomie
– informowała w 2019 roku Gazeta Wyborcza.
Jak się miewa dzisiejszy dworzec Poznań Główny?
No dobrze, taka ma być przyszłość. A co z teraźniejszością? Jak spółki kolejowe dbają o Poznań Główny – jeden z największych dworców kolejowych w Polsce?
Dzisiejszy budynek dworca pieszczotliwie zwany „chlebakiem” to efekt partnerstwa publiczno-prywatnego z firmą Trigranit. W połowie 2010 roku PKP S.A. podpisały z Trigranitem umowę na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Spółka kolejowa wniosła grunty i załatwiła pozwolenia, natomiast strona prywatna wyłożyła środki (160 mln euro) i zdobyła projekt.
Kolejarze pozytywne oceniali współpracę. Nie tylko dlatego, że firma prywatna postawiła PKP S.A. dworzec w zamian za grunty. Wskazywali także na szybki czas dojścia z Trigranitem do porozumienia.
Wynegocjowanie umowy w krótkim czasie to duży sukces. Podobne projekty są przygotowywane w innych krajach Europy w ciągu 5-6 lat. Nam udało się osiągnąć ten etap już po 3 latach.
Paweł Olczyk z zarządu PKP S.A., Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.
W lutym 2019 roku Czas na Poznań krytycznie ocenił poziom utrzymania Poznania Głównego:
Jak sytuacja prezentuje się w tym roku? Sprawdźmy!
Stan dworca Poznań Główny – marzec 2020
Hol dworca
W 2016 roku hol poddano estetyzacji. Ujednolicono wygląd punktów handlowych, zmniejszono liczbę reklam, poprawiono informację pasażerską. Można powiedzieć – dawno i nieprawda, gdyż dzisiaj hol dworca znowu wypełnia bylejakość. Wszędzie wiszą reklamy dyskontu Biedronka czy restauracji fast food. Wnętrze dodatkowo zagraca niedawno otwarta placówka pocztowa sklep.
W dodatku jest trochę ciemno, gdyż duża część lamp nie działa/jest wyłączona. Komercjalizacja przestrzeni na I piętrze nie idzie dobrze – wynajęto lokal na piekarnię, Biedronkę i… centrum obsługi klienta PKP Intercity. Pozostałe lokale stoją puste lub pełnią funkcję zaplecza/składziku.

…nie licząc nowej placówki pocztowej – ups, nowego sklepu. Niestety zagraca on część wąskiego holu dworca

A na szybie od strony „starego dworca” – wielka reklama. Taki z niej pożytek, że rozświetla ciemne wnętrze dworca
Perony pod budynkiem dworca w Poznaniu
Na peronach 1-3 bez zmian. Zestarzały się źle: kostka betonowa bardzo łatwo się brudzi. Niebieskie ławki, różowe płyty i żółte linie tworzą naprawdę fatalną przestrzeń. Perony powinny zostać natychmiast wyremontowane. Niestety planowana odnowa „starego dworca” nie przewiduje zmian w tym miejscu.
Peronami zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Tunel łączący perony
Zejdźmy do tunelu. Łączy on wszystkie perony z budynkiem Dworca Zachodniego. Także tą częścią kompleksu dworcowego opiekują się PKP Polskie Linie Kolejowe. Czego jak czego, ale reklam nie brakuje. Umieszczono je w prawie każdym wolnym zakamarku przestrzeni przy punktach gastronomicznych. Oryginalne kamienne okładziny zasłonięto płytami wiórowymi pomalowanymi na szaro, na których umieszczono wspomniane reklamy.

Jesteśmy w tunelu łączącym wszystkie perony. Tu także jest ciemno (na odcinku między wejściami na perony)

W odnowionych częściach tunelu jest jasno, nie zamontowano nośników reklamowych… Czyli da się zadbać o estetykę 😉
Budynek starego dworca PKP
Na koniec prawdziwa wisienka na torcie. Budynek starego dworca wykorzystywany jest bardzo ekstensywnie. Kto wynajmie, niech płaci czynsz. Zarządcy obiektu nie spędzają snu z powiek takie drobnostki jak estetyka, pilnowanie bałaganu pozostawianego przez najemców czy… bezpieczeństwo. Instalacje elektryczne po zdjętym nośniku reklamowym są łatwo dostępne, może do nich sięgnąć dziecko!
W kilku miejscach ujrzymy cegłę. Prawdopodobnie w ramach prac wstępnych związanych z odnową dworca, zbadano stan konstrukcji.

Jak pięknie! Strzałka „Tourist information” prowadzi do zamkniętych drzwi, za którymi nie ma żadnej informacji turystycznej

Koniec żartów. Pozostawianie takich instalacji „na widoku” (po nośniku reklamowym) jest zwyczajnie niebezpieczne

Narodowy zarządca dworców kolejowych potrzebował tylko roku, aby zakryć dziurę w drzwiach na Dworcu Zachodnim. Przez dziurę można było otworzyć drzwi, za którymi znajdują się toalety. Nie mówiąc o tym, że przez dziurę dostawało się chłodne powietrze
Pozostaje mieć nadzieję, że kolejarze zadbają w należyty sposób o nowy Poznań Główny.
Zobacz też
Od ponad 3 lat pod dworcem Poznań Główny istnieje parking Kiss & Ride. Niestety, notorycznie zastawiają go taksówkarze – dodajmy: niezgodnie z prawem.
Niemcy podczas II wojny światowej planowali znaczną przebudowę Poznania. Przyjrzyjmy się pomysłowi na centrum Poznania i okolice dworca głównego:
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Wstyd! Po prostu wstyd! Nie tak powinna wyglądać DRUGA pod względem ruchu pasażerskiego w kraju stacja kolejowa! Tunel zawalony reklamami, powyłączane lampy w chlebaku, który jest w zasadzie „przepokojem” do centrum handlowego. Straszne! Aż oczy się męczą od patrzenia na te zdjęcia! Jako pasażer uważam, że najlepiej oddać obecną część z kasami pod jakiś dyskont albo sklep z ciuchami, a stary dworzec otworzyć ponownie, najszybciej jak się da!
Odnowa „starego dworca” ma dofinansowanie z Unii Europejskiej, a te pieniądze trzeba wykorzystać do końca 2023 roku. Będzie pewnie presja, aby się wyrobić w tym terminie. Tak więc może już za 3,5 roku będzie „nowy stary dworzec” 😉
PKP chce rozebrać połowę zabytkowego mostu kolejowego w Przemyślu – symbol walk polsko-ukraińskich w 1918 roku. Pod poniższym adresem zbierane są podpisy pod petycją w tej sprawie.
https://secure.avaaz.org/pl/community_petitions/pkp_polskie_linie_kolejowe_sa_zaklad_linii_kolejow_ratujmy_zabytkowy_most_kolejowy_w_przemyslu/
O zabytku: https://www.facebook.com/podkarpackiwkz/posts/178286066942265
Podcast: https://www.eska.pl/przemysl/zabytkowy-most-kolejowy-w-przemyslu-nie-moze-zniknac-z-krajobrazu-naszego-miasta-aa-vw1P-JKoL-7CWd.html