Bałagan Główny: jak kolejarze dbają o dzisiejszy dworzec w Poznaniu?

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 26

Polskie Koleje Państwowe S.A. niespodziewanie ogłosiły chęć zburzenia starego dworca Poznań Główny i budowy nowego obiektu. Warto sprawdzić czego można spodziewać się po kolejarzach. Zerknijmy, w jakim stanie spółki kolejowe utrzymują dzisiejszy dworzec główny w Poznaniu.

Ten tekst to kontynuacja tematu dworca w Poznaniu. W poprzednim artykule rozwiewano mity i sentymenty na temat „starego dworca”.

Poznań Główny: garść gorzkich faktów o starym dworcu

Poznań Główny: wybrano autora projektu

Przypomnijmy, dlaczego temat burzenia starego dworca i budowy nowego w ogóle się pojawił. 28 października 2018 roku Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiły przetarg dot. wyboru projektanta dla inwestycji „Rozbiórka i budowa nowego dworca kolejowego Poznań Główny (Stary)„. To element szerszego przetargu ramowego na wykonanie projektów dla 74 miejsc (łącznie z Poznaniem).

Warto zaznaczyć, że PKP S.A. chcą przeprowadzić inwestycję bez konsultacji społecznych. Przetarg rozstrzygnięto w grudniu. 18 stycznia 2019 roku PKP S.A. podpisały umowę z firmą Pas Projekt z Nadarzyna na prace projektowe dot. rozbiórki i budowy nowego dworca Poznań Główny.

Kontrowersyjny wybór

Wybór projektanta wywołał kontrowersje. Firma Pas Projekt w przeszłości zapadła w pamięć kilkoma swoimi realizacjami – niestety z tych nie do końca dobrych powodów.

Fałszowanie podpisów, plagiaty, niedotrzymywanie terminów. To tylko niektóre zarzuty, jakie ciążą na firmie Pas Projekt, która wygrała przetarg na projekt nowego dworca PKP Poznań Główny. Środowisko poznańskich architektów jest oburzone, że dworzec zaprojektują architekci o tak złej renomie

– poinformowała w środę Gazeta Wyborcza. Kontrowersje dotyczą m.in. projektu centrum przesiadkowego w Gliwicach. Miasto uskarżało się na ciągłe opóźnienia w wykonywaniu projektu, a eksperci z Politechniki Śląskiej stwierdzili, że konstrukcja zadaszenia dworca autobusowego może grozić katastrofą budowlaną. Ponadto projektantowi z pracowni zarzucano podrobienie umowy, a samej firmie – podrobienie podpisów pod pozwoleniem na budowę słupskiego basenu.

Jak się dzisiaj miewa Poznań Główny?

Czas sprawdzić, w jakim stanie spółki kolejowe utrzymują dworzec dzisiaj. Dlaczego? Od oddania dzisiejszego, nowego dworca minęło 7 lat. Ten czas powinien wystarczyć do oceny dbałości „kolejarzy” o Poznań Główny, drugi pod względem liczby odprawianych pasażerów dworzec w Polsce.

Dzisiejszy budynek dworca pieszczotliwie zwany chlebakiem to efekt partnerstwa publiczno-prywatnego z firmą Trigranit. W połowie 2010 roku PKP S.A. podpisały z Trigranitem umowę na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Spółka kolejowa wniosła grunty i załatwiła pozwolenia, natomiast strona prywatna wyłożyła środki (160 mln euro) i zdobyła projekt.

Kolejarze pozytywne oceniali współpracę. Nie tylko dlatego, że firma prywatna postawiła PKP S.A. dworzec w zamian za grunty. Wskazywali także na szybki czas dojścia z Trigranitem do porozumienia.

Wynegocjowanie umowy w krótkim czasie to duży sukces. Podobne projekty są przygotowywane w innych krajach Europy w ciągu 5-6 lat. Nam udało się osiągnąć ten etap już po 3 latach.
Paweł Olczyk z zarządu PKP S.A., Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.

Sprawdzamy stan dworca

Zachęcam także do przejrzenia fotorelacji z odbudowanego dworca Poznań Garbary i odnowionego Dworca Zachodniego.

Wejście

Do budynku dworca wchodzimy przez Most Dworcowy. Na dzień dobry wita nas niewłaściwie podświetlona elewacja „chlebaka”. Część opraw świeci w innym kolorze niż reszta. Samo wejście także nie jest nadzwyczaj przyjemne – ponieważ pełni jednocześnie funkcję strefy dla palaczy, ciężko uniknąć dymu papierosowego. Nawierzchnia kładki jest brudna, posiada zacieki od płynów. Ponadto Most Dworcowy to ulubione miejsce występów grajka ulicznego Aleksa Woźniaka. Na szczęście go nie było 😉

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 1
Z samochodów na Moście Dworcowym lepiej widać szyld Biedronki niż napis „Poznań Główny”
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 2
Dwie lampy świecą inną barwą
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 3
Kładka prowadząca do wejścia zaśmiecona reklamami i niedopałkami papierosów
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 4
Oj, jedne z dwóch drzwi się popsuły. Powiedziałbym, że one częściej nie działają niż działają

Czas na Poznań zadał pytania Zarządowi Dróg Miejskich w Poznaniu odnośnie do oświetlenia „chlebaka” zamontowanym na Moście Dworcowym. Wisi na miejskim wiadukcie. Kto je naprawi, kto płaci za prąd? Czekamy na odpowiedź.

Hol dworca

W 2016 roku hol poddano estetyzacji. Ujednolicono wygląd punktów handlowych, zmniejszono liczbę reklam, poprawiono informację pasażerską. Można powiedzieć – dawno i nieprawda, gdyż dzisiaj hol dworca znowu wypełnia bylejakość. Wszędzie wiszą reklamy dyskontu Biedronka, restauracji fast food, a w dodatku stoją „potykacze” z plakatami inicjatyw rządowych. Utworzono nowy punkt handlowy zawężający przejście do niektórych biletomatów i poczekalni. Sama Biedronka wygląda naprawdę średnio. W dodatku komercjalizacja przestrzeni na I piętrze nie idzie dobrze – wynajęto lokal na piekarnię, Biedronkę i… centrum obsługi klienta PKP Intercity. Pozostałe lokale stoją puste lub pełnią funkcję zaplecza/składziku. Widzieliśmy także dwa gołębie we wnętrzu.

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 5
Gdzie jest Biedronka?
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 6
Gołąb 😀
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 7
Gdzie jest Biedronka, podejście drugie
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 8
Składzik przy windzie
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 9
1 piętro. Miejsce na reklamy inicjatyw rządowych musi być
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 10
A tam na dole śpią bezdomni. Czasami. Miłego siedzenia
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 11
Hmmm, czy to Biedronka? Estetyki nie stwierdzono

Dla porównania – te same PKP S.A., ta sama Biedronka tylko we Wrocławiu Głównym. Zdjęcia z forum skyscrapercity.com

Wrocław Główny Biedronka szyld
Estetyczny szyld na elewacji…
Biedronka we Wrocławiu na dworcu
… i estetyczne reklamy wewnątrz. Da się zrobić baner bez okropnej żółci? Jak najbardziej się da

Perony

Czas zejść na perony 1-3. Zestarzały się źle: kostka betonowa bardzo łatwo się brudzi. Niebieskie ławki, różowe płyty i żółte linie tworzą naprawdę fatalną przestrzeń. Perony powinny zostać natychmiast wyremontowane.

Peronami zarządza spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 12
Szaro, brudno i ciemno
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 13
Tej kostki i płyt nie idzie doczyścić
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 14
„Ściana deszczu”. Między budynkiem dworca a parkingiem znajduje się wyrwa, którą wpada deszcz podczas opadów
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 15
Gustowny głośnik
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 24
Myślicie, że filarów dworca nie wykorzystano jako nośników reklamowych?
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 25
Ciekawostka: w kwietniu 2018 roku wzdłuż peronu 1 zamontowano nośniki reklamowe. Nikt nigdy nie wykupił na nich reklamy, a nośniki niedawno zdemontowano
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 26
Pięknie tu. Zdjęcie z poprzedniego lata, nic się tu od tego czasu nie zmieniło
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 21
Na dworcu w Poznaniu nie solimy gołębi. Oczywiście ta tabliczka zakazuje karmienia tych „latających szczurów”

Mało kto wie, ale perony mają bezpośrednie połączenie z parkingiem. Tam zaczyna się robić naprawdę ciekawie. Korytarze są sprzątane… wierzę, że od 2012 roku ktoś je posprzątał. Bazgrołów na murach nikt nie usunął, podobnie jak zdewastowanej tablicy informacyjnej.

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 16
Trochę mrocznie
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 17
Definicja przestrzeni niczyjej – wąski, ciemny korytarz którym prawie nikt nie chodzi. Nic dziwnego, że pojawiły się bazgroły
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 18
(Prawie) nikt tędy nie chodzi, (prawie) nikt nie sprząta
Tablica informacyjna Poznań Główny
Częściowo zdewastowana tablica informacyjna
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 19
Poręcze tych schodów wręcz lepiły się od brudu. A tam w górnej części zdjęcia odpadło kilka płytek
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 20
Mam smaka na maka. Ciekawe kiedy ten kubeczek ktoś sprzątnie. I umyje tę wnękę

Tunel

Na koniec zejdziemy do tunelu. Łączy on wszystkie perony z Dworcem Zachodnim. PKP Polskie Linie Kolejowe także tutaj znalazły masę miejsca na umieszczenie reklam. Oryginalne kamienne okładziny zasłonięto płytami pilśniowymi pomalowanymi na szaro, na których umieszczono reklamy.

Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 22
Reklamy w tunelu dworcowym
Poznań Główny PKP kolej fotorelacja 23
Żaden skrawek przestrzeni nie może się zmarnować

Komentarz

Wersja krótka: jaki pan, taki kram.

Wersja długa: przykro obserwuje się degradację dzisiejszego dworca Poznań Główny. Można sądzić, że spółki kolejowe postanowiły maksymalnie wykorzystać miejsce pod komercjalizację i reklamy – kosztem miejsca dla pasażerów czy estetyki. Perony 1-3 prezentują się nieciekawie i chociaż oddano je do użytku 7 lat temu (a w większości przykrywa je dach w postaci parkingu nad torami), nadają się do remontu.

Taki poziom dbania o dworzec w Poznaniu każe się poważnie zastanowić nad tym, czy kolejny nowy dworzec – który ma powstać w miejscu starego – rzeczywiście zostanie otoczony należytą troską. Czy spółki kolejowe poważnie podejdą do tematu drugiego dworca w Polsce i czy nowy Poznań Główny będzie dumą Poznania. Mam co do tego poważne wątpliwości.

Tekst to felieton, dlatego użyto w nim nieco luźniejszego języka.


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie

5 thoughts on “Bałagan Główny: jak kolejarze dbają o dzisiejszy dworzec w Poznaniu?

  1. czepianie sie o szczegoly, dworzec w poznaniu jest nowoczesny i polaczony z galeria, natomiast ten we wroclawiu tak samo jak w gdyni – zabytek. biedronka zawsze szpieci, tutaj racja.
    reklamy? coz, obiekt komercyjny, niech pkp zarabia niz ma straty przynosic i byc dofinansowana.
    ja i moja zona z chin akurat mamy nt poznanskiego dworca calkiem dobre zdanie.
    bezdomni? na jakim dworcu w jakim kraju ich nie ma?

    1. popieram w każdym calu tezy z artykułu. a komentarz „kamila” wydaje mi się przykładem upadku pewnych rzeczy. akceptacja wszędobylskich reklam i syfu powala

  2. Ten dworzec jest nieprzyjazny pasażerom. Zimą nie ma gdzie się podziać, tak samo latem. Pseudopoczekalnia w chlebaku nie spełnia swojej funkcji – widac to zwłaszcza w godzinach szczytu i w piątki, gdy kumuluje się ruch pasażerski. Pod względem estetycznym, koszmar dla oczu. Gdyby część kolejowa nie była oddzielona przejściem, można by odnieść wrażenie, że jest się w przedsionku centrum handlowego. A wejście z Mostu Dworcowego to nieporozumienie – nie ma normalnych drzwi, tylko dziura w elewacji, a następnie albo skręca się w lewo do centrum handlowego albo w prawo do części kolejowej. Non stop przeciąg, podłoga brudna.

  3. „drugi pod kątem ilości odprawianych pasażerów” – na miłość boską, LICZBY nie ilości pasażerów. I z kontekstu bardziej pasuje tu „pod względem” niż „pod kątem”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: