Przybywa rowerów miejskich (od dziś 97 nowych). A co z jakością PRM?

Poznański Rower Miejski obsługuje NB Poznań, spółka-córka Nextbike Polska. Poznań rowery miejskie
Poznański Rower Miejski obsługuje NB Poznań, spółka-córka Nextbike Polska

Od 10 września w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego pojawiło się 97 nowych rowerów czwartej generacji (4G). Uzupełnią one istniejącą flotę ponad 1700 rowerów.

Czytaj też
Jak korzystać z rowerów miejskich? Co zmieniło się w systemie? Znajdziesz tutaj wszystkie niezbędne informacje.

97 nowych rowerów 4G

Rowery 4G pojawiły się w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego w marcu 2019 roku. Poznańscy rowerzyści mogli wówczas korzystać z 475 rowerów 4. generacji, w tym 30 rowerów elektrycznych. Wielką zaletą jednośladów 4G jest możliwość zwrotu w dowolnym miejscu w ramach strefy użytkowania PRM: albo w obrębie stref, albo – za dodatkową opłatą – poza nimi.

We współpracy z operatorem sukcesywnie rozbudowujemy nowoczesny system rowerów bezstacyjnych. Zależy nam, aby z roweru miejskiego mogli korzystać użytkownicy z kolejnych rejonów miasta, zwłaszcza tych położonych nieco dalej od centrum, jak Smochowice, Wola czy Dębiec.
Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu

Warto zaznaczyć, że kolejne rowery 4G pojawią się na ulicach stolicy Wielkopolski także w roku 2021 i 2022. Obecnie na ternie miasta jest ponad 130 miejskich stref 4G. Poznański Rower Miejski działa od kwietnia 2012 roku. W tym czasie w systemie zarejestrowało się 191,7 tys. użytkowników, którzy dokonali ponad 5,2 mln wypożyczeń.

System rowerów miejskich w Poznaniu obsługuje NB Poznań, spółka-córka Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.

Problemy Poznańskiego Roweru Miejskiego

Większa liczba rowerów powinna przyczynić się do wzrostu atrakcyjności systemu rowerów miejskich. Tylko czy tak będzie? PRM zraża do siebie niektórych użytkowników. Awarie, problemy ze zwrotem bicykli, żądanie zapłaty za zgubiony rower (który wcale nie został zgubiony przez daną osobę) – te i inne problemy zmniejszają atrakcyjność rowerów miejskich.

Brak reakcji na zgłoszenia awarii

W połowie sierpnia zgłosiłem operatorowi systemu awarię stacji Głogowska/Hetmańska. Co się stało? Aplikacja od jakiegoś czasu pokazuje, że na stacji znajduje się 5 rowerów: 4 trzeciej i 1 czwartej generacji. W rzeczywistości ich nie ma. Wprowadza to w błąd użytkowników. W dodatku operator systemu może nie uzupełniać stacji nowymi rowerami – w końcu w systemie widzi informację o pięciu rowerach widmo.

Warto dodać, że to nie jest wyjątkowa sytuacja. Na podobne problemy z innymi stacjami skarżą się członkowie niejawnej grupy na Facebooku „ROWEROWY POZNAŃ – FORUM MIEJSKIE”.

Wtorek, 9 września. Według aplikacji, na stacji Głogowska / Hetmańska znajdziemy 6 rowerów. W rzeczywistości stoi tylko jeden

Wtorek, 9 września. Według aplikacji, na stacji Głogowska / Hetmańska znajdziemy 6 rowerów. W rzeczywistości stoi tylko jeden

Niewielka liczba rowerów elektrycznych

W Poznaniu udostępniono 30 rowerów elektrycznych. Działają na tej samej zasadzie, co rowery 4G – są bezstacyjne. Ile z nich jest dostępnych? W ubiegłym roku – bywały taki dni, że tylko 4 (13%). Wieczorem 9 września 2020 aplikacja wskazywała 12 rowerów elektrycznych. To nadal tylko 40% z deklarowanej przez operatora liczby. Co się dzieje? Być może sprzęt szybko się rozładowuje lub jest awaryjny.

Wieczorem 9 września w całym Poznaniu mogliśmy wypożyczyć 12 (z 30 deklarowanych) rowerów elektrycznych

Wieczorem 9 września w całym Poznaniu mogliśmy wypożyczyć 12 (z 30 deklarowanych) rowerów elektrycznych

Znikające stacje

Użytkownicy Poznańskiego Roweru Miejskiego z napięciem wyczekują kolejnych wieści na temat miejskich inwestycji. Dlaczego? Przebudowy ulic często oznaczają tymczasowe zniknięcie stacji PRM kolidującej z inwestycją. Jakie remonty czy przebudowy wiązały się ze zniknięciem stacji rowerów miejskich?

W wyżej wymienionych przypadkach nie montowano stacji zastępczej, co oznacza, że zasięg rowerów miejskich w danym miejscu się zmniejszał – czasami na długie miesiące.

W 2019 roku Zarząd Transportu Miejskiego naliczył prawie 1,5 mln zł kar. Przyczyny:

  • brak dostępności rowerów 4G na poziomie 95%,
  • przekroczenie terminu rozpatrywania wniosków i reklamacji użytkowników,
  • przekroczenie czasu relokacji,
  • brak systemu raportowego,
  • niedziałające lub wadliwie działające oprogramowanie,
  • niezapewnienie wymaganej liczby sprawnych rowerów,
  • przekroczenie czasu wymiany lub naprawy uszkodzonego roweru.

Czytaj też


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: