Poznański Rower Miejski obsługuje NB Poznań, spółka-córka Nextbike Polska. Poznań rowery miejskie

Czy ZTM Poznań odnotował poprawę działania rowerów miejskich? „Zdecydowanie tak”

by

in

Zdaniem urzędników. system Poznańskiego Roweru Miejskiego jest mniej awaryjny niż w poprzednim roku. Rowery usprawniono, serwis działa lepiej. Miasto w 2020 roku nie nakładało kar na operatora systemu PRM.

Czytaj też
Jak korzystać z rowerów miejskich? Co zmieniło się w systemie? Znajdziesz tutaj wszystkie niezbędne informacje.

Przybywa rowerów miejskich (od dziś 97 nowych). A co z jakością PRM?

Przypomnijmy. W poniedziałek 10 września pojawiły się nowe rowery w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego. 97 rowerów czwartej generacji ($G) uzupełniło istniejącą flotę ponad 1700 rowerów.

We współpracy z operatorem sukcesywnie rozbudowujemy nowoczesny system rowerów bezstacyjnych. Zależy nam, aby z roweru miejskiego mogli korzystać użytkownicy z kolejnych rejonów miasta, zwłaszcza tych położonych nieco dalej od centrum, jak Smochowice, Wola czy Dębiec.
Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu

Przy okazji tego tematu, Czas na Poznań poruszył kwestię problemów systemu rowerów miejskich w Poznaniu. Awarie, problemy ze zwrotem bicykli, brak reakcji na zgłoszone usterki, żądanie zapłaty za zgubiony rower (który wcale nie został zgubiony przez daną osobę). Te i inne problemy zmniejszają atrakcyjność rowerów miejskich. Więcej znajdziesz w poniższym artykule:

Czy ZTM Poznań w 2020 roku odnotował poprawę? „Zdecydowanie tak”

Tyle z perspektywy użytkownika. Jakie zdanie o Poznańskim Rowerze Miejskim ma Zarząd Transportu Miejskiego? To ta miejska jednostka wybrała operatora rowerów miejskich, spółkę NB Poznań (zależną od Nextbike Polska). ZTM nadzoruje system rowerów miejskich i ma uprawnienia do nakładania kar (jak to uczyniono w 2019 roku).

Poniżej przeczytasz pytania Czasu na Poznań i odpowiedzi ZTM-u (przesłane przez Rafała Wąsowicza z Działu Komunikacji Społecznej).

Poznański Rower Miejski: pytania i odpowiedzi

Czas na Poznań: Jak w okresie lipiec-sierpień 2020 kształtowała się dostępność rowerów 4G (wszystkie i z wyszczególnieniem rowerów elektrycznych)?
ZTM Poznań: Uśredniona dostępność (w tym także rowerów elektrycznych) wyniosła blisko 100 %. Co więcej Nextbike posiada dodatkową pulę rowerów „na zapas”, przez co średnia dostępność mogła przekraczać 100%.

Czy ZTM Poznań w 2020 roku nałożył jakieś kary na NB Poznań, operatora PRM? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości i z jakich powodów?
Do chwili obecnej nie.

Czy NB Poznań uregulował wszystkie należności z tytułu kar za 2019 rok (ok. 1,5 mln zł)?
Wszystkie należności zostały potrącone z wynagrodzenia wykonawcy – kwota została uregulowana w całości.

Czy ZTM Poznań w 2020 roku odnotował poprawę w kwestiach, którymi uzasadniali Państwo nałożenie kar za 2019 rok: brak dostępności rowerów 4G na poziomie 95%, przekroczenie terminu rozpatrywania wniosków i reklamacji użytkowników, przekroczenie czasu relokacji, brak systemu raportowego, niedziałające lub wadliwie działające oprogramowanie, niezapewnienie wymaganej liczby sprawnych rowerów, przekroczenie czasu wymiany lub naprawy uszkodzonego roweru.
Zdecydowanie tak. Problemy z rozładowanymi rowerami zostały praktycznie wyeliminowane poprzez montaż paneli solarnych w koszykach oraz modyfikacje oprogramowania (m. in. wysyłanie informacji do serwisu w przypadku stanu naładowania baterii poniżej 30% i adekwatna reakcja ekip serwisowych). Najstarsze i najbardziej wyeksploatowane rowery zostały wycofane z użytku, co ograniczyło liczbę usterek. Serwis działa zdecydowanie sprawniej niż w ubiegłym roku. Nie odnotowaliśmy też przekroczenia czasów relokacji, reakcji na zgłoszone usterki czy udzielania odpowiedzi na skargi. Głównym problemem są obecnie rozbieżności w liczbie rowerów w stacjach i systemie informatycznym. Staramy się wspólnie z wykonawcą rozwiązać ten problem.

Czy ZTM Poznań ma narzędzia, aby samodzielnie skontrolować, że od kilku tygodni na stacji PRM Głogowska – Hetmańska znajduje się 5 „rowerów – widmo” (pokazują się w aplikacji, ale w rzeczywistości ich nie ma – jak w załączniku)? Ze swojej strony chciałbym także prosić o interwencję w sprawie tego problemu.
Tak. Problem rozbieżności pomiędzy liczbą rowerów w systemie a faktyczną ich ilością w stacjach jest nam znamy. Obecnie trwają wzmożone kontrole w tym zakresie, zarówno w terenie jak i w systemie informatycznym. Problem jest też diagnozowany przez wykonawcę.

W ramach uzupełnienia – awarię na stacji Głogowska/Hetmańska zgłosiłem bezpośrednio Nextbike’owi (operatorowi PRM) 16 sierpnia. Usterkę usunięto po miesiącu, po kontakcie z Zarządem Transportu Miejskiego.

Czy NB Poznań informuje Państwa o skali problemu z „kradzieżą”  roweru? Użytkownicy w Internecie skarżą się, że operator nakłada opłaty dodatkowe rzędu 2900 zł – nawet jeżeli rower nie jest skradziony (użytkownik go znajduje lub rower odnajduje sam NB Poznań, jednak postępowanie w sprawie opłaty dodatkowej trwa). Po interwencji w NB Poznań, udaje się anulować te opłaty. Jak dużo osób w 2020 roku otrzymało takie opłaty dodatkowe i ile z nich anulowano?
Docierają do nas informacje o pobranych opłatach z tytułu utraty roweru. Jednak po odzyskaniu takiego roweru lub jego ponownym pojawieniu się w systemie i wyjaśnieniu sytuacji opłaty te są anulowane. Działania takie mają na celu ograniczenie prób nieuczciwego korzystania z systemu. Należy też pamiętać, że użytkownik jest odpowiedzialny za wypożyczony sprzęt do momentu potwierdzenia jego zwrotu. Warto upewnić się czy w systemie ten zwrot został odnotowany.

Zobacz także
Miasto podpisuje porozumienia z operatorami hulajnóg. Czy rozwiąże to problem byle jakiego parkowania?


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie