UJAWNIAMY: poznaj projekt przebudowy ul. Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego

UJAWNIAMY: poznaj projekt przebudowy ul. Święty Marcin i al. Marcinkowskiego. Aleje Marcinkowskiego po przebudowie w ramach Projektu Centrum. Wizualizacja, źródło: Urząd Miasta Poznania
Aleje Marcinkowskiego po przebudowie w ramach Projektu Centrum. Wizualizacja, źródło: Urząd Miasta Poznania

Już na początku 2021 rozpocznie się kolejny etap Projektu Centrum. Czas na Poznań ujawnia projekt budowlany ważnej inwestycji. Sprawdź, jakie zmiany pojawią się na ulicy Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego!

Projekt Centrum – co to jest?

To największy projekt inwestycyjny w centrum Poznania. W najbliższych latach powstanie torowisko tramwajowe na ulicy Ratajczaka. Kompleksowej odnowy doczekają się ponadto ulice: 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego.

Pierwszym ukończonym elementem Projektu Centrum jest odnowiona ulica Święty Marcin. Jednak na przebudowę czeka jeszcze sporo ulic. 25 września 2020 roku ogłoszono przetarg na odnowę dalszego ciągu ulicy Święty Marcin (między Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego) oraz Alei Marcinkowskiego (od Świętego Marcina do Biblioteki Raczyńskich). Te ulice czeka całkowita metamorfoza wraz z wprowadzeniem nowej aranżacji przestrzeni.

Główne założenia projektowe:

  • stymulacja handlu i usług w lokalizacjach istniejących oraz na powierzchniach do tej pory niewykorzystanych,
  • stworzenie przestrzeni przyjaznej dla przechodniów,
  • poprawa estetyki przestrzeni placów i ulic,
  • zwiększenie ilości zieleni w obszarze ulic i placów,
  • zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego w śródmieściu,
  • ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego,
  • wyeliminowanie ruchu tranzytowego i stworzenie w centrum miejsca docelowego.

Jak te założenia realizuje projekt autorstwa pracowni Studio ADS? Sprawdźmy. Na końcu znajdziesz plansze projektowe oraz link do oryginalnej dokumentacji.

Przebudowa ulicy Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego – opis

Rozwiązania ogólne, jezdnia

Odcinek ulicy Święty Marcin oraz Al. Marcinkowskiego (do wysokości Podgórnej) będzie strefą zamieszkania (projekt nazywa to „woonerfem”). Dalszy odcinek Al. Marcinkowskiego, w kierunku Paderewskiego, pozostanie strefą Tempo 30. Nie trzeba chyba dodawać, że żadne sygnalizacje świetlne nie powstaną.

Projekt nie przewiduje radykalnych zmian w przekroju jezdni. Zarówno na Świętym Marcinie, jak i Al. Marcinkowskiego, podstawowy przekrój to jeden pas ruchu. Odcinki jedno- i dwukierunkowe pozostają bez zmian w stosunku do stanu dzisiejszego. Pewną nowinką będzie zakaz ruchu na Al. Marcinkowskiego od Świętego Marcina do Podgórnej (nie dotyczy rowerów). Pojawią się wyjątki od zakazu – zgadujemy, że dla mieszkańców i dostawców. Konkretne wyjątki będą ustalane podczas przebudowy. Zakazu wjazdu nie zabezpieczą dodatkowo słupki uchylane czy opuszczane w jezdnię. Ponadto, zgodnie z organizacją ruchu, z Al. Marcinkowskiego nie skręcimy w lewo w kierunku parkingu pod placem Wolności.

Na Świętym Marcinie nie będzie miejsc postojowych, nie licząc jednej „koperty”. Na Al. Marcinkowskiego pozostaną równoległe zatoki postojowe między Galerią MM a placem Wolności. Słupki uniemożliwiające parkowanie na chodniku pojawią się wyłącznie na Al. Marcinkowskiego między Podgórną a Paderewskiego. Wcześniej przebudowywany odcinek ulicy Święty Marcin pokazuje, że to rozwiązanie niewystarczające. Z drugiej strony, może Straży Miejskiej uda się kontrolować sytuację?

Poznań Projekt Centrum. Święty Marcin, Ratajczaka, 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego
Mapa Projektu Centrum. Artykuł szczegółowo omawia zakres 2.2
Popielniczka (ktoś ją w ogóle czyści), a w tle nielegalnie parkujący samochód zastawiający przejście przez jezdnię
Nielegalne parkowanie na niezabezpieczonym chodniku na ulicy Święty Marcin

Mała architektura, części piesze

Gdzie będziemy siedzieć? Na pewno na ulicy Święty Marcin oraz na przystankach tramwajowych. Pojawi się tam ten sam model ławek co na wcześniej odnowionym odcinku tej ulicy, z jednym wyjątkiem. Siedziska będą drewniane, a nie z tworzywa sztucznego. Ławki pojawią się także w alei drzew pośrodku Al. Marcinkowskiego (tu już inny model, historyzujący). Na chodnikach wzdłuż kamienic na Al. Marcinkowskiego nie znajdziemy ani jednego miejsca do siedzenia.

Ulicę oświetli ten sam model latarni, co na wcześniej wyremontowanym odcinku ulicy Święty Marcin. Wysokie, grafitowe. Przy kościele pojawi się „znak świetlny” – wysoki na ponad 2 metry słup z makietą kościoła zawierającą zrekonsutrowaną wieżę (tę wyburzono po II wojnie światowej w ramach zmiany stylu kościoła). Ponadto projektor wyświetli na chodniku zarys murów tej nieistniejącej wieży.

Charakterystyczna rzeźba „Stela Heinza Macka” stojąca na Al. Marcinkowskiego zostanie przesunięta o około metr.

Na odcinku objętym strefą zamieszkania nie będzie przejść dla pieszych. Tam, gdzie będzie Tempo 30 (czyli fragment Al. Marcinkowskiego), pojawi się komplet przejść – także między fragmentami alei drzew. Niestety, wszystkie przejścia będą miały szerokość 4 metrów – czyli mniej, niż dziś. Newralgicznym miejscem będzie przejście przez Al. Marcinkowskiego na przedłużeniu ulicy Paderewskiego. Podczas każdej imprezy na placu Wolności/Starym Rynku pojawia się tu dużo osób. Co więcej, każdej zimy to przejście będzie łączyć dwie części chętnie odwiedzanego Betlejem Poznańskiego.

Model ławki i "znak świetlny" z makietą kościoła przy ulicy Święty Marcin
Model ławki i „znak świetlny” z makietą kościoła przy ulicy Święty Marcin

Zieleń

Tej będzie brakować na Świętym Marcinie. Na przebudowywanym odcinku o długości 200 metrów pojawi się 10 drzew w donicach. Te staną po północnej stronie ulicy i tylko między Ratajczaka a Piekarami. Gatunek? Znana w śródmieściu świdośliwa Larmacka uzupełniona barwinkiem pospolitym. Ponadto przy skrzyżowaniu z Al. Marcinkowskiego pojawią się małe fragmenty zieleni w gruncie (głównie krzewy, ale także kwiaty).

Dużo ciekawiej prezentuje się zieleń na Al. Marcinkowskiego. Dziś na odcinku objętym inwestycją rośnie 13 dębów, po przebudowie – 36. W ten sposób przedłużona zostanie aleja drzew z dalszego odcinka tej ulicy. Co ważne, dziś rosnące dęby nie zostaną wycięte, a przesadzone zgodnie z projektem. Drzew przybędzie, ale mogłoby ich być jeszcze więcej. Wzdłuż ulicy są wolne miejsca, a w dodatku odległości między drzewami będą większe, niż na dziś istniejącym odcinku dębowej alei. W kilku miejscach staną tymczasowe donice ze świdośliwą Lamarcka.

Przy przystankach pojawi się trochę krzewów posadzonych w ziemi. Natomiast przy placu Wolności zaplanowano kompozycje z cisem formowanym na kształt żywopłotu oraz trawnikiem.

Kompozycja zieleni na al. Marcinkowskiego na wysokości placu Wolności
Kompozycja zieleni na Al. Marcinkowskiego na wysokości placu Wolności
Na Garbarach pojawi się 30 donic z drzewami i krzewami
Świdośliwa Lamarcka na ulicy Garbary

Torowisko

Układ sieci bez zmian – pozostanie jednotorowa linia tramwajowa z rozjazdami z dwukierunkową linią w ulicy Podgórnej. Torowisko będzie w pełni wydzielone z jezdni, choć bez fizycznych przeszkód we wjeździe na tory (pomijając niski krawężnik). Ciekawostka: zostanie zlikwidowany nieużywany tor w jezdni ulicy Święty Marcin (pamiątka po dwutorowej linii tramwajowej przebiegającej tędy w przeszłości). Torowisko będzie pasem autobusowo-tramwajowym.

Pasażerowie skorzystają z przystanków „Marcinkowskiego” w niezmienionym układzie. Wydłużone do 45 metrów, z nowymi wiatami (jak na Świętym Marcinie, tylko dłuższe), błotochronami i tablicami informacji pasażerskiej. Pojawią się także kosze, ławki i oznaczenie miejsca oczekiwania dla osób z niepełnosprawnością/wózkami. Same przystanki będą szerokie (ok. 6 metrów), ale część miejsca zabiorą drzewa.

Nie będzie biletomatów, Zarząd Transportu Miejskiego nie chciał ich montażu. Najbliższy automat znajduje się na przystanku „Wrocławska” w odległości 310 metrów. Przypominamy, że w nowych tramwajach nie są montowane biletomaty, tak więc pasażer bez biletu jest skazany na długi marsz.

Wiata przystankowa, która pojawi się w ramach tej inwestycji. Projekt Centrum Poznań
Wiata przystankowa, która pojawi się w ramach tej inwestycji

Nawierzchnia

Szlachetniej, ale mniej spójnie. Nawierzchnię będziemy omawiać ulicami. Święty Marcin: tutaj pojawi się nawierzchnia z kostki. Wzór podobny, jak na wcześniej przebudowanym odcinku ulicy Święty Marcin, ale z małymi różnicami. Materiał to „nawierzchnia z materiału kamiennego ‘Gabro’ w kolorze grafitowym lub z granitu strzelińskiego w kolorze ciemnoszarym lub innego materiału o cechach równoważnych”. Płytki będą większe i wszystkie tej samej barwy. Będzie pewien wyjątek: pod kościołem pojawią się duże płyty granitowe (łączna szerokość 1,8 m), a reszta chodnika będzie wypełniona kostką bazaltową.

Aleje Marcinkowskiego od Św. Marcina do Podgórnej: na torowisku, przystanku, jezdni i chodniku pod Galerią MM – taki sam wzór jak na Świętym Marcinie. Chodnik przy kamienicach – wzór jak dziś, tj. kostka betonowa z ciemnymi obrzeżami.

Odcinek od Podgórnej do drugiego przystanku „Marcinkowskiego”. Jezdnia – kostka kamienna cięta, materiał dzisiejszy uzupełniony pojedynczymi nowymi kostkami. Torowisko – kostka kamienna rzędowa, materiał dzisiejszy z uzupełnieniami. Przystanek – kostka łupana ( 🙁 ). Przepusty rowerowe – żółta kostka granitowa. Chodniki – kostka betonowa z ciemnymi obrzeżami.

Odcinek od przystanku do Biblioteki Raczyńskich: jezdnia – kostka kamienna, materiał dzisiejszy i z odtworzonym wzorem: ułożona prostopadle do osi jezdni lub pod kątem 45°. Torowisko – kostka kamienna rzędowa, materiał dzisiejszy z uzupełnieniami. Chodniki – kostka betonowa z ciemnymi obrzeżami. Przepusty rowerowe – żółta kostka granitowa. Między jezdniami Al. Marcinkowskiego: indywidualny wzór z kostki granitowej i bazaltowej, kontynuacja z alei drzew.

Okolice al. Marcinkowskiego i Podgórnej. Miejsce łaczenia się nawierzchni współczesnej (niebieska) z klasyczną (beżowa)
Okolice Al. Marcinkowskiego i Podgórnej. Miejsce łączenia się nawierzchni współczesnej (niebieska) z klasyczną (beżowa)

Ciekawostka. Zarząd Dróg Miejskich w swoim uzgodnieniu projektu przedstawił uwagę: „zaproponowane nawierzchnie nie spełniają standardów równości i komfortu jazdy rowerem„.

Infrastruktura rowerowa

Pod kątem rowerowym, ten etap Projektu Centrum stanowi regres względem stanu istniejącego. Zerwana zostanie ciągłość trasy Okrąglak – Paderewskiego (jednej z tras ujętych w miejskim programie rowerowym). Rowerzysta jadący od Starego Rynku będzie musiał włączyć się do ruchu w Al. Marcinkowskiego i później skręcić w prawo w pas rowerowy. W drugą stronę podobnie: zjazd z pasa rowerowego na jezdnię Al. Marcinkowskiego, a następnie skręt w prawo w Paderewskiego. To rozwiązanie substandardowe i niepotrzebnie komplikujące zasady ruchu w tym miejscu.

Na dwujezdniowym odcinku Al. Marcinkowskiego – tak, jak dziś – rowerzyści jadą z kierowcami wspólnym pasem ruchu, na jednojezdniowym odcinku pozostanie kontrapas rowerowy. Warto zwrócić uwagę na likwidację przejazdu rowerowego na wlocie na ten kontrapas. Na Świętym Marcinie nie pojawi się kontraruch rowerowy, przez co to miejsce pozostanie wyrwą w spójnym układzie ulic dwukierunkowych dla rowerzystów.

Stacja rowerów miejskich pozostanie tam, gdzie stoi dziś. W ramach inwestycji powstanie sporo stojaków rowerowych – niestety, felernych. To ten sam model co na wcześniej odnowionym odcinku ulicy Święty Marcin, łamiący się i zginający.

Jak będziemy jechać rowerem z Paderewskiego na plac Wolności? Mniej wygodnie, niż dziś
Jak będziemy jechać rowerem z Paderewskiego na plac Wolności? Mniej wygodnie, niż dziś

P.S. Czerwoną ramką zaznaczono linię ciągłą wymalowaną przed krawężnikiem o wysokości 12 cm. To, według projektantów, „rozwiązanie uniemożliwiające rowerzystom wjazd na chodnik” 😀

Złamany stojak rowerowy od pewnego czasu czeka na wymianę...
Złamany stojak rowerowy na ulicy Święty Marcin

Przebudowa ulicy Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego – projekt

Źródłem wszystkich dokumentów są Poznańskie Inwestycje Miejskie. Kliknij aby powiększyć. Potem możesz otworzyć grafikę w nowej karcie w pełnym rozmiarze.

– 247 MB najważniejszej dokumentacji. Projekt drogowy, torowy, mała architektura, zieleń, organizacja ruchu, uzgodnienia w oryginalnych plikach

Terminy

Przetarg trwa do 29 października 2020 roku. Według przyjętego harmonogramu roboty budowlane związane z realizacją tego etapu Programu Centrum mają ruszyć w I kwartale 2021 roku. Ich zakończenie planowane jest na III kwartał 2022 roku.

To nie pierwszy projekt, który możecie zobaczyć na łamach Czasu na Poznań. Wcześniej prezentowano m.in. wstępne rozwiązania w ramach Projektu Centrumkoncepcję dla tramwaju w Ratajczakaprojekt ulicy Taczaka i Garncarskiej, rynku Łazarskiego, ulicy Wierzbięcice oraz placu Kolegiackiego


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: