Ujawniamy niekonsultowany z mieszkańcami projekt tramwaju w ulicy Ratajczaka

Poznań tramwaj w Ratajczaka Projekt Centrum

Miasto Poznań odsłania karty. Wraz z przetargiem na dokumentację budowlaną poznaliśmy to, jak zmieni się ulica Ratajczaka za 3 lata. Tramwaj w Ratajczaka to jeden z elementów Projektu Centrum.

Czas na Poznań jako pierwszy opublikował także projekt dla reszty Projektu Centrum.

Projekt Centrum – co to jest?

To największy projekt inwestycyjny w centrum Poznania. W najbliższych latach powstanie torowisko tramwajowe na ulicy Ratajczaka. Kompleksowa odnowa czeka także na ulicę 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego. Teraz kończy się przebudowa ul. Święty Marcin od Gwarnej do Ratajczaka.

Zobacz grudniową fotorelację z placu budowy na Świętym Marcinie!

Projekt Centrum mapa
Obszar Projektu Centrum. Fot. projektcentrum.pl

11 stycznia Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji budowlanej tramwaju w ul. Ratajczaka. To zakres robót zaznaczony na niebiesko na powyższej mapie. Obejmuje odcinek od 27 Grudnia (Arkadii) przez ul. Kościuszki po całe skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice.

W materiałach przetargowych można znaleźć studium projektowe. To bardzo ważny dokument. Na jego podstawie zwycięzca przetargu wykona projekt budowlany i wykonawczy. Z tego względu zapisy w studium projektowym nie podlegają znaczącym zmianom.

Rewitalizacja bez mieszkańców

Sęk w tym, że rozwiązania w Projekcie Centrum (razem z tramwajem w Ratajczaka) nie były konsultowane z mieszkańcami. Dopiero dokumentacja przetargowa daje im szansę na poznanie tego, jak zmienią się ulice centrum Poznania. Projekt skonsultowano do tej pory wyłącznie w wąskim gronie miejskich jednostek, gestorów sieci przesyłowych, przedsiębiorców i społeczników. „Zwykli ludzie” znaleźli się poza tą grupą.

Ostatnie konsultacje, na których prezentowano mieszkańcom projekt dla części śródmieścia, odbyły się cztery lata temu – w 2015 roku. Dotyczyły tylko ulicy Święty Marcin.

Poniżej przeczytasz streszczenie najważniejszych zmian w śródmieściu. Na końcu artykułu znajdziesz plansze projektowe.

W wolnym czasie przeczytaj, jak udało się Krakowowi zmniejszyć ruch w centrum miasta bez rozbudowy dróg.

Tramwaj na Ratajczaka – streszczenie zmian

Projekt Centrum ma doprowadzić do rewitalizacji centrum miasta, na którą ma się składać:

  • stworzenie przestrzeni przyjaznej dla przechodniów,
  • poprawa estetyki ulic,
  • ujednolicenie zieleni w ulicy Ratajczaka,
  • zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego,
  • ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego,
  • wprowadzenie w ulicy Ratajczaka nowej linii tramwajowej.

Nie przewiduje się dużych zmian w układzie drogowym. Ulice mają zostać zaprojektowanie zgodnie z zasadami Tempo 30. Na skrzyżowaniach pozostają wszystkie istniejące relacje skrętne. Ulica Kościuszki nadal będzie mieć 2 pasy ruchu. Skrzyżowanie Królowej Jadwigi z Niezłomnych zostanie rozbudowane. Pozostanie tam przejście podziemne, ale wejścia na przystanki tramwajowe zostaną usunięte.

Poznań Projekt Centrum Matyi Wierzbięcice Ratajczaka
Skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice

Ze śródmieścia znikną też bariery architektoniczne. Powierzchnie jezdni mają być jednolite, bez wysokich krawężników. Ulice mają być prowadzone bez zbędnych załamań, wysepek i wyniesionych skrzyżowań. Wyjątkiem będzie „przystanek wiedeński” przy Starym Browarze.

Tramwaj w Ratajczaka będzie przebiegał po niemal w całości wydzielonym torowisku.

Rowerzyści i piesi

W samej ul. Ratajczaka rowerzyści w kierunku Wildy pojadą razem samochodami, w kierunku Arkadii – pasem rowerowym prowadzonym przy torowisku. Ul. Kościuszki ma być dwukierunkowa dla rowerów, ale chęć zachowania na niej 2 pasów ruchu wymusiła prowadzenie rowerów od Półwiejskiej w kierunku Św. Marcina razem z pieszymi – w ramach ciągu pieszo-rowerowego. W ciągu Niezłomnych-Wierzbięcice zaplanowano połączenie pasów rowerowych, jedno- i dwukierunkowych dróg rowerowych. To rozwiązanie będzie wprowadzać w błąd i jest nielogiczne z punktu widzenia spójności ruchu rowerowego.

Poznań Projekt Centrum tramwaj w Ratajczaka Kościuszki Niezłomnych
Rondo na skrzyżowaniu ulic Ratajczaka, Kościuszki i Niezłomnych

Piesi otrzymają nowy przystanek tramwajowy przy Starym Browarze oraz na Wierzbięcicach. W drugim miejscu na przystanki będą prowadzić wyłącznie przejścia dla pieszych – przejście podziemne będzie służyć tylko w części relacji. Z tego względu można się zastanowić nad jego sensownościąskoro i tak powstaną „zebry”, to czy jest sens inwestować w podziemia? Ponadto niewygodny układ dróg pieszych (np. przy wylotach przejścia podziemnego) będzie prowokował do skracania sobie dystansu drogami rowerowymi. Będzie to wywoływać sytuacje sporne między pieszymi a rowerzystami.

Zespół przystanków na Wierzbięcicach powiększy się o przystanki zapasowe. Powstaną w ciągu Królowej Jadwigi po wschodniej stronie skrzyżowania. W normalnym ruchu nie będą używane.

Poznań tramwaj w Ratajczaka Projekt Centrum wycinka drzew
Czerwone obszary to miejsca wycinki istniejącej roślinności

Pod kątem zieleni tramwaj w ulicy Ratajczaka przyniesie regres. Na odcinku między ul. Święty Marcin a Niepodległości 21 starych i świeżo posadzonych drzew zastąpi 18 niskich lip holenderskich. Ich korony zostaną uformowane w „kandelabry”. Będą wydłużone wzdłuż ulicy i zwężone w poprzek. Zniknie jedno z dwóch drzew przy rondzie pod Starym Browarem. Skrzyżowanie Matyi i Wierzbięcic zostanie odczuwalnie mocniej wyasfaltowane. Poza 18 lipami nie przewidziano żadnych nowych drzew.

Drzewo kandelabr Poznań Projekt Centrum
Drzewo przycięte w kształt kandelabru. Fot. ogrodowisko.pl
Poznań Projekt Centrum Święty Marcin 12 drzewo kandelabr Ratajczaka
Drzewo kandelabr na ulicy Ratajczaka

Zobacz styczniową fotorelację z przebudowy ulicy Święty Marcin!

Gdyby nie brak konsultacji, część z powyższych wad mogłaby zostać usunięta.

Nie tylko Projekt Centrum nie został omówiony z mieszkańcami. Przeczytaj o podobnej sytuacji z przebudową Placu Kolegiackiego.

Studium projektowe

Całość plansz w wysokiej jakości pobierzesz z linku na końcu artykułu.

Poznań tramwaj w Ratajczaka Projekt Centrum
Ulica Ratajczaka od Arkadii do Starego Browaru
Poznań Projekt Centrum rewitalizacja Królowej Jadwigi Wierzbięcice
Rejon skrzyżowania Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice

Źródłem powyższych plansz jest spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Wszystkie plansze, karty zieleni i więcej ciekawostek pobierzesz pod tym linkiem.

Zapraszam także do historycznego cyklu Czas na Poznań. W czwartym tekście z serii prezentuję projekt wyburzenia 1/6 zabudowy poznańskiego Starego Miasta. Taki projekt powstał w latach 60. XX wieku!


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

5 thoughts on “Ujawniamy niekonsultowany z mieszkańcami projekt tramwaju w ulicy Ratajczaka

  1. Autor artykułu wyraźnie nie zna układu ulic zamiennie nazywając ul. Ratajczaka ulicą Kościuszki i ulicę Kościuszki ulicą Ratajczaka. Błąd, który nie powinien się pojawić w artykule, który ponoć dokładnie opisuje zachodzące w centrum zmiany.

      1. „Obejmuje odcinek od 27 Grudnia (Arkadii) przez ul. Kościuszki po całe skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice.” Ulica Kościuszki nie dobiega do ulicy 27 Grudnia, a jeżeli ktoś chciał wskazać prostopadły układ dróg, to porównywalnie można było użyć stwierdzenia „[…] przez ulice: Taczaka, Powstańców Wielkopolskich, Ogrodową” itd. We wskazanym zdaniu brakuje zresztą wskazania alei Niepodległości. Szkoda, że nie zajęto się lepiej uwagami choć kilku jednostek miejskich co do wskazanego projektu, ale jak mniemam – nie to było celem artykułu. Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: