Miasto Poznań odsłania karty. Wraz z przetargiem na dokumentację budowlaną poznaliśmy to, jak zmieni się ulica Ratajczaka za 3 lata. Tramwaj w Ratajczaka to jeden z elementów Projektu Centrum.
Aktualizacja do tekstu na samym końcu
Czas na Poznań jako pierwszy opublikował także projekt dla reszty Projektu Centrum.
Projekt Centrum – co to jest?
To największy projekt inwestycyjny w centrum Poznania. W najbliższych latach powstanie torowisko tramwajowe na ulicy Ratajczaka. Kompleksowa odnowa czeka także na ulicę 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego. Teraz kończy się przebudowa ul. Święty Marcin od Gwarnej do Ratajczaka.
Zobacz grudniową fotorelację z placu budowy na Świętym Marcinie!
11 stycznia Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji budowlanej tramwaju w ul. Ratajczaka. To zakres robót zaznaczony na niebiesko na powyższej mapie. Obejmuje odcinek od 27 Grudnia (Arkadii) przez ul. Kościuszki po całe skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice.
W materiałach przetargowych można znaleźć studium projektowe. To bardzo ważny dokument. Na jego podstawie zwycięzca przetargu wykona projekt budowlany i wykonawczy. Z tego względu zapisy w studium projektowym nie podlegają znaczącym zmianom.
Rewitalizacja bez mieszkańców
Sęk w tym, że rozwiązania w Projekcie Centrum (razem z tramwajem w Ratajczaka) nie były konsultowane z mieszkańcami. Dopiero dokumentacja przetargowa daje im szansę na poznanie tego, jak zmienią się ulice centrum Poznania. Projekt skonsultowano do tej pory wyłącznie w wąskim gronie miejskich jednostek, gestorów sieci przesyłowych, przedsiębiorców i społeczników. „Zwykli ludzie” znaleźli się poza tą grupą.
Ostatnie konsultacje, na których prezentowano mieszkańcom projekt dla części śródmieścia, odbyły się cztery lata temu – w 2015 roku. Dotyczyły tylko ulicy Święty Marcin.
Poniżej przeczytasz streszczenie najważniejszych zmian w śródmieściu. Na końcu artykułu znajdziesz plansze projektowe.
W wolnym czasie przeczytaj, jak udało się Krakowowi zmniejszyć ruch w centrum miasta bez rozbudowy dróg.
Tramwaj na Ratajczaka – streszczenie zmian
Projekt Centrum ma doprowadzić do rewitalizacji centrum miasta, na którą ma się składać:
- stworzenie przestrzeni przyjaznej dla przechodniów,
- poprawa estetyki ulic,
- ujednolicenie zieleni w ulicy Ratajczaka,
- zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego,
- ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego,
- wprowadzenie w ulicy Ratajczaka nowej linii tramwajowej.
Nie przewiduje się dużych zmian w układzie drogowym. Ulice mają zostać zaprojektowanie zgodnie z zasadami Tempo 30. Na skrzyżowaniach pozostają wszystkie istniejące relacje skrętne. Ulica Kościuszki nadal będzie mieć 2 pasy ruchu. Skrzyżowanie Królowej Jadwigi z Niezłomnych zostanie rozbudowane. Pozostanie tam przejście podziemne, ale wejścia na przystanki tramwajowe zostaną usunięte.
Ze śródmieścia znikną też bariery architektoniczne. Powierzchnie jezdni mają być jednolite, bez wysokich krawężników. Ulice mają być prowadzone bez zbędnych załamań, wysepek i wyniesionych skrzyżowań. Wyjątkiem będzie „przystanek wiedeński” przy Starym Browarze.
Tramwaj w Ratajczaka będzie przebiegał po niemal w całości wydzielonym torowisku.
Rowerzyści i piesi
W samej ul. Ratajczaka rowerzyści w kierunku Wildy pojadą razem samochodami, w kierunku Arkadii – pasem rowerowym prowadzonym przy torowisku. Ul. Kościuszki ma być dwukierunkowa dla rowerów, ale chęć zachowania na niej 2 pasów ruchu wymusiła prowadzenie rowerów od Półwiejskiej w kierunku Św. Marcina razem z pieszymi – w ramach ciągu pieszo-rowerowego. W ciągu Niezłomnych-Wierzbięcice zaplanowano połączenie pasów rowerowych, jedno- i dwukierunkowych dróg rowerowych. To rozwiązanie będzie wprowadzać w błąd i jest nielogiczne z punktu widzenia spójności ruchu rowerowego.
Piesi otrzymają nowy przystanek tramwajowy przy Starym Browarze oraz na Wierzbięcicach. W drugim miejscu na przystanki będą prowadzić wyłącznie przejścia dla pieszych – przejście podziemne będzie służyć tylko w części relacji. Z tego względu można się zastanowić nad jego sensownością – skoro i tak powstaną „zebry”, to czy jest sens inwestować w podziemia? Ponadto niewygodny układ dróg pieszych (np. przy wylotach przejścia podziemnego) będzie prowokował do skracania sobie dystansu drogami rowerowymi. Będzie to wywoływać sytuacje sporne między pieszymi a rowerzystami.
Zespół przystanków na Wierzbięcicach powiększy się o przystanki zapasowe. Powstaną w ciągu Królowej Jadwigi po wschodniej stronie skrzyżowania. W normalnym ruchu nie będą używane.
Pod kątem zieleni tramwaj w ulicy Ratajczaka przyniesie regres. Na odcinku między ul. Święty Marcin a Niepodległości 21 starych i świeżo posadzonych drzew zastąpi 18 niskich lip holenderskich. Ich korony zostaną uformowane w „kandelabry”. Będą wydłużone wzdłuż ulicy i zwężone w poprzek. Zniknie jedno z dwóch drzew przy rondzie pod Starym Browarem. Skrzyżowanie Matyi i Wierzbięcic zostanie odczuwalnie mocniej wyasfaltowane. Poza 18 lipami nie przewidziano żadnych nowych drzew.
Zobacz styczniową fotorelację z przebudowy ulicy Święty Marcin!
Gdyby nie brak konsultacji, część z powyższych wad mogłaby zostać usunięta.
Nie tylko Projekt Centrum nie został omówiony z mieszkańcami. Przeczytaj o podobnej sytuacji z przebudową Placu Kolegiackiego.
Studium projektowe
Całość plansz w wysokiej jakości pobierzesz z linku na końcu artykułu.
Źródłem powyższych plansz jest spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wszystkie plansze, karty zieleni i więcej ciekawostek pobierzesz pod tym linkiem.
AKTUALIZACJA
Miasto jednak zorganizuje konsultacje w sprawie projektu tramwaju w Ratajczaka. Projektanci ponadto przedstawili zmodyfikowaną koncepcję. Więcej informacji przeczytasz pod tym linkiem.
Zapraszam także do historycznego cyklu Czas na Poznań. W czwartym tekście z serii prezentuję projekt wyburzenia 1/6 zabudowy poznańskiego Starego Miasta. Taki projekt powstał w latach 60. XX wieku!
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.