Poznań nocą: ulica Wielka. Na słupku wisi kilka znaków, w tym oznajmiający wjazd do strefy zamieszkania

Na Starym Mieście rozszerzono strefę zamieszkania

by

in

Od niedawna obejmuje cały obszar wewnątrz ulic Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego.

Czytaj też
Zlikwidujmy deptak na Półwiejskiej! Kierowcy na to czekają!

Cztery lata od ostatnich zmian

Do tej pory strefa zamieszkania funkcjonowała tylko w części „historycznego Starego Miasta”: na Starym Rynku oraz bezpośrednio przy nim. Na dużej części ulicy Wielkiej, Szewskiej czy Paderewskiego w 2017 roku uruchomiono strefę Tempo 30. Drogowcy nie tłumaczyli, dlaczego ulice o podobnej funkcji czy wręcz umiejscowieniu oznakowano w inny sposób (na Wielkiej Tempo 30, na sąsiedniej Woźnej strefa zamieszkania). Mogło to też sprawiać problemy uczestnikom ruchu – np. w zakresie pierwszeństwa pieszych czy zasad parkowania.

W maju 2020 roku Miasto Poznań ogłosiło pakiet dla mobilności – działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się. W ramach poprawy bezpieczeństwa i komfortu poruszania się pieszych zapowiedziano rozszerzenie strefy zamieszkania wokół Starego Rynku. Zapowiedziano, że obejmie obszar wewnątrz ulic Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego.

Mapa obszaru rozszerzonej strefy zamieszkania na Starym Mieście
Mapa obszaru rozszerzonej strefy zamieszkania na Starym Mieście

Strefa zamieszkania. Nowe znaki, stare obyczaje

Zmiany wdrożono bez błysków fleszy i komunikatów prasowych pod koniec 2020 roku. Warto przypomnieć, że w strefie zamieszkania pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo i może poruszać się całą szerokością drogi. Ponadto parkować można wyłącznie na miejscach wyznaczonych, a jechać – maksymalnie z prędkością 20 km/h.

Rozszerzenie strefy zamieszkania polegało wyłącznie na ustawieniu znaków w odpowiednim miejscu (na zdjęciu głównym artykułu – znak z ulicy Wielkiej). Nie wprowadzono np. nowych odcinków kontraruchu rowerowego, nie zamontowano progów poduszkowych, nie zwężono jezdni. Owszem, zasady strefy zamieszkania powinny wymuszać określone zachowania. Ale czy tak się stanie? Naszym zdaniem nie. Na odcinkach, gdzie strefę Tempo 30 zastąpiono strefą zamieszkania, nic się nie zmieniło. Ani w sposobie parkowania, ani w szybkości jazdy kierowców.

Zobacz także
Pod Kupcem Poznańskim powstanie tymczasowy łuk tramwajowy


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie


Comments

Jedna odpowiedź do „Na Starym Mieście rozszerzono strefę zamieszkania”

  1. Strefa zamieszkania jest absolutnie ignorowana nie tylko na starym mieście, ale również na większości osiedli. Piesi i tak uciekają (pierwszeństwo) sprzed pędzących (limit prędkości) samochodów. O parkowaniu nie muszę chyba wspominać…

Dodaj komentarz