Strefa płatnego parkowania: nie tylko rotacja parkingów, ale także… remonty ulic

Poznań parkowanie strefa SPP znak na Szkolnej

Strefa Płatnego Parkowania (SPP) kojarzy się negatywnie. Jest jednak niezbędna, jeżeli chcemy zapewnić rotację miejsc postojowych. Ponadto dzięki opłatom w strefie miasto znajduje pieniądze na potrzebne remonty ulic. Rada Osiedla Stare Miasto chce kampanii informacyjnej promującej inwestycje sfinansowane ze środków SPP.

Czytaj też: Jak rozwiązać problem parkowania w centrum Poznania? Dotować mieszkańców? Zmienić zasady parkowania?

Strefa Płatnego parkowania w Poznaniu

Nasze miasto wprowadziło strefę parkowania w latach 90. XX wieku. Dzięki SPP wymusza się rotację miejsc postojowych. To ważne szczególnie w centrum miasta, gdzie istnieje zarówno ograniczona przestrzeń na parkowanie przy jezdni, jak i szereg dużych parkingów – publicznych i prywatnych. Brak strefy utrudniłby znalezienie wolnego miejsca w ciągu dnia.

Dzisiaj obszar SPP w Poznaniu obejmuje Stare Miasto, Jeżyce i fragmenty Łazarza. W ciągu najbliższych kilku lat zostanie rozszerzona na cały Łazarz oraz Wildę.

Strefa płatnego parkowania w Poznaniu nie jest duża. Niewiele większy Kraków może się poszczycić blisko trzykrotnie większą SPP! Władze Krakowa znacząco ograniczyły także liczbę miejsc w strefie, przez co doprowadziły do spadku ruchu samochodowego.

Strefa Płatnego Parkowania: Poznań i Kraków
Porównanie obszarów strefy płatnego parkowania w Poznaniu i w Krakowie

Dzięki opłatom w strefie wszyscy zyskujemy odnowione ulice

Jednak SPP to nie tylko rotacja miejsc postojowych. Miasto Poznań finansuje remonty ulic w centrum miasta między innymi ze środków z parkowania. W 2019 roku założono przeznaczenie blisko 3 mln złotych z opłat za parkowanie na rzecz remontów!

Wbrew obiegowej opinii, kierowcy nie finansują budowy i remontów dróg w Poznaniu opłatami w paliwie. Całość akcyz, podatków i opłat zawartych w cenie paliwa trafia do budżetu centralnego. Owszem, Ministerstwo Infrastruktury część opłaty paliwowej (kilka procent całej ceny paliw) rozdziela na subwencje dla samorządów. W 2018 roku Poznań otrzymał tylko 1,3 miliona złotych. To niewiele, szczególnie w dobie rosnących cen budowy.

Mieszkańcy Poznania nie wiedzą o powyższych pozytywnych skutkach opłat za parkowanie. Rada Osiedla Stare Miasto wychodzi temu naprzeciw i przyjęła uchwałę – wniosek do Prezydenta Jacka Jaśkowiaka o przeprowadzenie kampanii promującej inwestycje finansowane ze środków pochodzących ze SPP.

„Pokazanie mądrego wydawania publicznych pieniędzy”

Dzięki tym wpływom (które stanowią niemal dziesięciokrotność środków Rady Osiedla będących w dyspozycji Zarządu Dróg Miejskich) możliwe stały się remonty ulic, które wcześniej przez wiele lat nie miały na to szans ze względu na skalę inwestycji. Rady osiedli nie dysponują ogromnymi budżetami, a lista potrzeb pozostaje długa.

Przeprowadzenie kampanii promocyjnej to pokazanie mądrego wydawania publicznych pieniędzy. Mamy nadzieję że działania takie zwiększą akceptację społeczną do wnoszenia tych opłat i być może spowoduje, że mieszkańcy Poznania przychylniej spojrzą na Strefę Płatnego Parkowania

Jacek Maleszka, radny osiedlowy

Warto podkreślić pozytywne działania dotyczące dodatkowych możliwości finansowania infrastruktury na Starym Mieście. Potrzeby remontowe są bardzo duże (…). Obecnie jednak dzięki stopniowym i systematycznym działaniom mieszkańcy zauważają poprawę sytuacji.
Andrzej Rataj, radny Miasta Poznania i przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto

Największym remontem, który mógł się odbyć dzięki opłatom w strefie płatnego parkowania, była odnowa ulicy Rybaki. Inwestycja przyniosła nową, równą jezdnię, chodniki, ławki i drzewa. Ponadto udało się zmodernizować ulicę Cichą czy odnowić chodnik na ulicy Szyperskiej.

Ulica Rybaki remont sfinansowany z SPP
Ulica Rybaki po remoncie

W 2019 roku (jeśli uda się dopełnić wszystkich niezbędnych formalności administracyjnych, a także pozytywnie rozstrzygnąć przetargi) wyremontowane mają zostać:

  • chodnik na ul. Królowej Jadwigi na odcinku od ul. Karmelickiej do ul. Półwiejskiej, wraz z rewaloryzacją zieleni oraz miejscami postojowymi,
  • ul. Kwiatowa na odcinku od ul. Półwiejskiej do ul. Rybaki,
  • chodnik po południowej stronie ul. Kwiatowej na odcinku między ul. Rybaki, a ul. Łąkową,
  • chodniki na ul. Ogrodowej,
  • chodnik wraz z miejscami postojowymi na ul. Karmelickiej, po stronie zabudowy mieszkalnej.

Czytaj także:

Poznaj projekt ul. Taczaka i Garncarskiej – budowa już za pasem!

Poznaniowi grozi turystyfikacja. Czym jest ten proces i dlaczego może mieć negatywne skutki?


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Jedna odpowiedź na “Strefa płatnego parkowania: nie tylko rotacja parkingów, ale także… remonty ulic

  1. Rotacja jest celem niemożliwym do osiągnięcia przy obecnych cenach. Osobiście znam osobę, która jeździ codziennie do pracy i na te 8-9 godzin zostawia samochód w strefie czerwonej. Dla mnie wyrzucanie pieniędzy w błoto, ale z drugiej strony po prostu nie jest tak drogo, żeby komuś to otwierało oczy. W efekcie żeby znaleźć wolne miejsce, trzeba mieć sporo szczęścia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: