Projekt zmian w strefie parkowania: podwyżki i nowe zasady

Poznań parkowanie strefa SPP znak na Szkolnej
Znak parkowania w Poznaniu

Urząd Miasta Poznania przygotowuje się do zmian w parkowaniu w Poznaniu. Poznaliśmy projekt nowych zasad w Strefie Płatnego Parkowania. Co robić, jak żyć?

Strefa Płatnego parkowania w Poznaniu

Nasze miasto wprowadziło strefę parkowania w latach 90. XX wieku. SPP wymusza się rotację miejsc postojowych. To ważne szczególnie w centrum miasta, gdzie istnieje zarówno ograniczona przestrzeń na parkowanie przy jezdni, jak i szereg dużych parkingów – publicznych i prywatnych. Brak strefy utrudniłby znalezienie wolnego miejsca w ciągu dnia

Dzisiaj obszar SPP w Poznaniu obejmuje Stare Miasto, Jeżyce i fragmenty Łazarza. Do końca 2020 roku za postój zapłacimy ponadto na Łazarzu i Wildzie. Urząd Miasta Poznania szykuje się do zmian w strefie parkowania. 8 stycznia 2020 roku wpłynął projekt uchwały w tym zakresie. Przygotowało go samo miasto, pomysł radnym przedstawi Krzysztof Olejniczak – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Czytaj także
Niewiele większy Kraków może się poszczycić blisko trzykrotnie większą SPP! Władze Krakowa znacząco ograniczyły także liczbę miejsc w strefie, przez co doprowadziły do spadku ruchu samochodowego.

Zmiany w strefie parkowania

Nowa śródmiejska strefa

Dziś mamy jedną Strefę Płatnego Parkowania. Obejmuje Stare Miasto, Jeżyce i kawałek Łazarza. Jeżeli radni przyjmą uchwałę w niezmienionej postaci, powstanie:

  • Strefa Płatnego Parkowania obejmująca Jeżyce, fragment Łazarza (a do końca 2020 roku – cały Łazarz oraz Wildę),
  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania na terenie osiedla Stare Miasto.
Projekt zmian w strefie parkowania zakłada powstanie nowej, śródmiejskiej strefy na obszarze Starego Miasta. Poznań SPP
Projekt zmian w strefie parkowania zakłada powstanie nowej, śródmiejskiej strefy na obszarze Starego Miasta

Pierwsza od kilkunastu lat podwyżka

Dzisiejsze ceny postoju w Poznaniu nie zmieniały się od kilkunastu lat. Mimo, że obserwowaliśmy wzrost liczby samochodów (czyli wzrost popytu na miejsca parkingowe) oraz wzrost cen w całej gospodarce. Liczba miejsc postojowych (czyli podaż) nieznacznie spadła w przypadku parkowania przy ulicach i znacząco wzrosła w parkingach wielopoziomowych. W ostatnich kilkunastu latach:

  • uruchomiono publiczny parking pod Placem Wolności, w starym korycie Warty i przy ulicy Wszystkich Świętych,
  • oraz dużą liczbę prywatnych (w Starym Browarze, Galerii MM i w podziemiach wielu inwestycji mieszkaniowo-biurowych),
  • o kilkadziesiąt procent wzrosła cena biletów na tramwaje i autobusy.

Dziś za pierwszą godzinę postoju w strefie płacimy do 3 zł, za drugą do 3,60, za trzecią do 4,30, za każdą kolejną godzinę do 3 zł. Jak będzie po zmianach?

  • Strefa Płatnego Parkowania (Jeżyce, fragment Łazarza): 3,50 zł za pierwszą godzinę postoju, 4,20 za drugą, 4,90 za trzecią, 3,50 za każdą kolejną.
  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (Stare Miasto): 7,00 zł za pierwszą godzinę postoju, 7,40 za drugą, 7,90 za trzecią, 7,00 za każdą kolejną.
Projekt zmian w strefie parkowania - podwyżki, ale i obowiązek przeznaczania minimum 65% wpływów ze strefy śródmiejskiej na remonty dróg. SPP Poznań
Projekt zmian w strefie parkowania – podwyżki, ale i obowiązek przeznaczania minimum 65% wpływów ze strefy śródmiejskiej na remonty dróg

Warto zaznaczyć, że co najmniej 65% wpływów ze śródmiejskiej strefy miasto przeznaczy na remonty dróg. Zbliżone zasady obowiązują już dziś. W 2019 roku przeznaczono blisko 3 mln złotych z opłat za parkowanie na rzecz remontów!

Wydłużenie czasu działania strefy

Dziś za postój płacimy od poniedziałku do piątku od 8.00 do 18.00. W efekcie wieczorami i w weekendy centrum miasta zalewają kierowcy przybywający do restauracji czy na zakupy. Jak ma być po zmianach?

  • Strefa Płatnego Parkowania (Jeżyce, fragment Łazarza): od poniedziałku do piątku od 8.00 do 18.00.
  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (Stare Miasto): od poniedziałku do piątku od 8.00 do 20.00 i w soboty od 8.00 do 18.00.

Karty abonamentowe, identyfikatory mieszkańca

Więcej zapłacimy za karty abonamentowe. Cena każdej doby na karcie wyniesie 30 zł w zwykłej strefie i 60 zł w śródmiejskiej strefie (obecnie – do 24 zł). Utrzymane zostają warunki nabywania kart z 25 i 50 procentową bonifikatą.

Powyższe ceny nie odnoszą się do mieszkańców strefy. Oni nadal otrzymają preferencyjne stawki – identyfikator mieszkańca. W obu strefach (zwykłej i śródmiejskiej) zapłacimy 30 zł za cały miesiąc parkowania dla 1 pojazdu i 150 zł za miesiąc na każdy kolejny pojazd. Po zmianach (jeżeli radni je przyjmą w tej postaci) dodatkowym wymogiem otrzymania identyfikatora będzie płacenie podatków w Poznaniu. Analogicznie jest już dziś np. w przypadku chęci kupna tańszych biletów okresowych na tramwaje i autobusy. Miasto ograniczy także pobieranie identyfikatorów metodą „na użyczenie pojazdu”. Dziś w ten sposób przywilej taniego parkowania zyskują osoby mieszkające poza strefą.

Nie zmienia się wartość kar (opłat dodatkowych). Jeżeli ktoś za postój nie zapłaci lub przekroczy czas postoju, otrzyma opłatę w wysokości 150 zł (jeżeli zapłaci w ciągu 7 dni od otrzymania wezwania) i 200 zł (po 7 dniach).

Argumenty Urzędu Miasta Poznania

Liczba samochodów osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców wyniosła w 2018 roku 725 pojazdów (w 2017 roku było to 689 pojazdów). (…) Do tego należy dodać dziesiątki tysięcy samochodów codziennie wjeżdżających do miasta i, w części, do jego centrum. Konieczne są więc zasadnicze działania, które wpłyną na zmianę zachowań komunikacyjnych zarówno mieszkańców miasta, sąsiadujących gmin, jak i szeroko rozumianych podróżnych.

Wprowadzenie ŚSPP w Poznaniu umożliwi podniesienie stawek za parkowanie i wydłużenie działania strefy w soboty. Będzie to oznaczało, że wjazd do wyznaczonego obszaru centrum i parkowanie przy ulicy łączyć się będzie z większymi kosztami, co wpłynie na dokonywane przez podróżnych wybory. W efekcie możliwe stanie się:

  • zwiększenie konkurencyjności publicznego transportu zbiorowego jako kluczowego składnika zrównoważonego transportu w mieście,
  • poprawa dostępności miejsc postojowych, zwłaszcza dla mieszkańców, przez zmniejszenie napełnienia w strefie i zwiększenie rotacji,
  • poprawa jakości powietrza przez ograniczenie liczby pojazdów wjeżdżających do centrum i poszukujących miejsca do parkowania przy ulicach,
  • zwiększenie konkurencyjności parkingów kubaturowych i opłacalności inwestowania w nowe obiekty,
  • zwiększenie środków przeznaczonych na poprawę przestrzeni publicznej”

Projekt uchwały musi przyjąć Rada Miasta.

Zobacz też
Prokuratura bada, czy w Poznaniu nielegalnie wyznaczano miejsca parkingowe. Stowarzyszenie Stop Anarchii Drogowej zarzuca miastu długotrwałe tolerowanie niewłaściwie wyznaczonych miejsc postojowych.
Do końca 2020 roku Poznań wzbogaci się o 3 nowe parkingi Park&Ride (Parkuj i Jedź). Dołączą one do jak na razie jedynego parkingu P&R przy ul. Szymanowskiego.


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

4 odpowiedzi na temat “Projekt zmian w strefie parkowania: podwyżki i nowe zasady

  1. Widzę że w komentarzach odezwały się osoby, które pewnie nie mają prawa jazdy…
    Każda podwyżka to zły pomysł… Każda podwyżka to okradanie obywateli. Zamiast gnoić wszystkich na kasę to niech pomyślą o budowie kilku piętrowych parkingów. To może samochody z ulic znikną. Tylko po co? Skoro można po prostu łupić obywateli.

    Jeżeli ktoś uważa, że nowe daniny, podatki i podnoszenie podatków jest dobre to powinien chyba pouczyć się podstaw ekonomi… Lub po prostu zamilknąć na wieki…

    1. Tak źle chyba nie jest. Teraz na parkingu Za Bramką ponad 180 wolnych miejsc, na Maratońskiej 78, na Kaponierze 209, na Dworcu Zachodnim 69… Raczej daleko od zbyt małej liczby parkingów 😉 W ciągu dnia także są luzy.

      Zmiana cen jest jednym z wielu sposobów działania na popyt przy określonej podaży. Podstawy ekonomii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: