Święty MArcin Poznań: Projekt Centrum, gemela nie ustępuje

Pół roku po remoncie ulicy Święty Marcin: gemela nie ustępuje

by

in

W marcu 2019 zakończyła się metamorfoza ulicy Święty Marcin. Czy pół roku po zakończeniu prac budowlanych wartych 58 milionów złotych udało się utrzymać porządek? A może gemela rządzi?

Święty Marcin lepi się od brudu

Podczas prac nad przebudową ulicy Święty Marcin popełniono błąd w wyborze materiałów. Pierwotnie zakładano, że ulicę wyłoży się materiałami kamiennymi. Podczas prac projektowych postanowiono zastąpić materiały kamienne kostką lastrykowaną z nierówną fakturą – można uprościć, że betonową z domieszką granitu i bazaltu.

Taka nawierzchnia to magnes na brud. Ulicę otwarto 3 miesiące temu, a już teraz jest niemiłosiernie zabrudzona. Urząd Miasta Poznania deklaruje, że w ciągu roku Święty Marcin będzie czyszczony 8 razy. Będzie to kosztować 252 tys. zł – to ok. 10% budżetu na czyszczenie i polewanie wszystkich ulic w Poznaniu!

Inną kwestią jest odporność na tłuste plamy. Na Świętym Marcinie urządziło się wiele ogródków restauracyjnych. Z tego względu istnieje spore ryzyko ciągłego brudzenia kostki. Przy jednej restauracji widać tak mocny brud, że można zwątpić, czy da się go usunąć.

Radni osiedla Stare Miasto zwracają uwagę na niezadowalający poziom utrzymania w czystości ulic w centrum Poznania: Brudne ulice Poznania. Kiedy i jak często będą myte?

Poz Bruk kostka nielegalne parkowanie Święty Marcin
Ponieważ chodników nie zabezpieczono przed nielegalnym parkowaniem, smary i oleje trwale wnikają w kostkę. W prawym górnym rogu zobaczysz czystą, nieubrudzoną kostkę dla porównania
Zapadnięty fragment i wielkie przerwy bez spoiny - śnieg wraz z mrozem mogą rozsadzić nawierzchnię ulicy Święty Marcin
Zapadnięty fragment i wielkie przerwy bez spoiny – śnieg wraz z mrozem mogą rozsadzić nawierzchnię ulicy Święty Marcin
Brudna kostka i wymyta spoina - Święty Marcin Poznań
Brudna kostka i wymyta spoina
Ogródek restauracyjny i brud na ulicy Święty Marcin
Brud na ogródkach restauracyjnych. Czy da się to doczyścić?
Brud i gemela w ogródkach restauracyjnych
Ten sam ogródek restauracyjny

Czy będzie beton, czy może kamień?

Pod koniec 2020 roku rozpocznie się odnowa ulicy Święty Marcin od Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego. Teraz w tym miejscu testowana jest kostka betonowa. Różni się od tej zastosowanej na do tej pory odnowionym fragmencie. Błyszczy się, gdyż pokryto ją impregnatem. Z tego względu jest też nieco bardziej śliska.

Testy kostki na ulicy Święty Marcin - kostka betonowa, granitowa
Testy kostki na kolejnym fragmencie ulicy Święty Marcin. Tym razem mniej porowata, ale błyszcząca

Niszczejąca mała architektura

Na Świętym Marcinie pojawiły się pierwsze akty wandalizmu. Największym z nich są wszechobecne tagi (bazgroły) – na koszach, ławkach i innych elementach małej architektury. Od momentu otwarcia ulicy Święty Marcin ani razu nie odnowiono koszy na śmieci. Poza tym pogięto stojaki rowerowe. Można się zastanawiać, czy konstrukcja zaproponowana przez projektantów (Studio ADS) na pewno jest wystarczająco stabilna.

Zdewastowany kosz na śmieci - jeden z wielu na ulicy Święty Marcin
Zdewastowany kosz na śmieci – jeden z wielu na ulicy Święty Marcin
Pogięty stojak rowerowy - przebudowa ulicy Święty Marcin
Pogięty stojak rowerowy

„Ratajczaka” to przystanek tramwajowy w ciągu ul. Święty Marcin tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Ratajczaka. Wypełnia on lukę między znacznie oddalonymi od siebie „Gwarną”/”Zamkiem” a „Marcinkowskiego”. W przyszłości będzie można się tutaj przesiąść na tramwaj w kierunku Wildy i Dębca – po tym, jak powstanie tramwaj w ulicy Ratajczaka.

Wiata przystankowa także niszczeje. Na jednej z szyb pojawiło się pęknięcie. Tu można wytykać co najwyżej niewymienianie rozbitego segmentu, wszak wypadki się zdarzają. Bardziej niebezpieczne są widoczne i łatwo dostępne instalacje elektryczne. To skutek zniknięcia zaślepki. Obraz całości dopełnia cała pusta gablota. Choć przystanek „Ratajczaka” leży w centrum miasta i pasażerowie chętnie z niego korzystają, miasto nie umieszcza tam schematu sieci tramwajowej w Poznaniu.

Instalacje elektryczne, kable - ulica Święty Marcin, Projekt Centrum
Instalacje elektryczne „na widoku”
Stłuczona szyba w wiacie przystankowej "Ratajczaka" - Święty Marcin, PIM
Stłuczona szyba w wiacie przystankowej
Pusta gablota przystankowa - wiata, Święty Marcin, Studio ADS
Pusta gablota. Dlaczego nie może się tutaj pojawić np. schemat linii tramwajowych w Poznaniu?

Metamorfoza ulicy Święty Marcin

Jednym z deklarowanych priorytetów Urzędu Miasta Poznania jest odnowa centrum miasta. Przebudowa ulicy Święty Marcin między ul. Gwarną i Ratajczaka trwała od września 2017 do marca 2019 roku, czyli około 1,5 roku. W tym czasie przebudowano instalacje podziemne. Dotychczasowe „morze asfaltu” zastąpiła nawierzchnia z kostki. Liczba drzew uległa podwojeniu. Wiosną i latem docenimy ochłodę, którą dadzą trzy fontanny posadzkowe. Nocą rozbłysną efektownym, kolorowym podświetleniem. Pod Alfami znajdziemy także nie mniej kolorowe ławki w kształcie liter i kolorowe latarnie.

Za projekt odpowiada pracownia Studio ADS. Koszt przebudowy na odcinku Gwarna-Ratajczaka to prawie 58 milionów złotych. Prace budowlane prowadziła firma Budimex z podwykonawcami.

Nowy Święty Marcin: porównanie przed – po + fotorelacja

Zobacz pozostałe fotorelacje Czasu na Poznań (m.in. Plac Kolegiacki, archiwum przebudowy ul. Święty Marcin)


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie


Comments

Jedna odpowiedź do „Pół roku po remoncie ulicy Święty Marcin: gemela nie ustępuje”

  1. Duży efekt zniszczeń to wynik nielegalnego parkowania (jak plamy po oleju oraz uszkodzona mała architektura).

Dodaj komentarz