Zarząd Dróg Miejskich rozpisał przetarg na zmiany organizacji ruchu w 13 miejscach w centrum Poznania. Co się zmieni? Uspokojenie ruchu, porządkowanie parkowania, szersze chodniki i nowa infrastruktura rowerowa. Kiedy? Jesienią. Szczegóły poniżej.
Czytaj także
Zmiany w strefie parkowania. Pierwsze szacunki: liczba samochodów mniejsza nawet o 20%
Kolejny przetarg Zarządu Dróg Miejskich
Ofensywa drogowców trwa. Poznański Zarząd Dróg Miejskich ogłosił 18 sierpnia kolejny w 2020 roku przetarg na zmiany na ulicach miasta. Po rozpoczęciu przebudowy skrzyżowania Hetmańska/Dmowskiego, odnowy ulicy Garbary, Poznańskiej i Jeżyckiej – czas na Stare Miasto i Śródkę.
Co obejmuje zadanie „Wprowadzenie stałej organizacji ruchu na wybranych obszarach centrum miasta Poznania”? Znajdziemy w nim między innymi poszerzenie chodników i uniemożliwienie parkowania przy skrzyżowaniach. To ostatnie poprawia widoczność, a więc zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego. Rowerzyści skorzystają z nowych elementów infrastruktury rowerowej. Tramwaje w końcu powinny nie być blokowane na ul. Mielżyńskiego przez pojazdy parkujące „w dwóch rzędach”. Ponadto na wybranych skrzyżowaniach równorzędnych pojawi się dodatkowe oznakowanie. Poniższe tabliczki będą edukować kierujących i przypominać o zasadzie: pierwszeństwo ma ten z prawej.
Warto zaznaczyć, że część punktów (np. Łąkowa, Kwiatowa, Kościuszki, Taylora) to działania, które chciano zrealizować już wcześniej – w 2017 roku w ramach zawieszonej strefy Tempo 30.
Lista zmian w centrum Poznania
- Śródka (ul. Bydgoska, Filipińska, Rynek Śródecki): Bydgoska jednokierunkowa od Wyszyńskiego do Gdańskiej (ale dwukierunkowa dla rowerzystów) – uspokojenie ruchu i eliminacja tranzytu; parkowanie wyłącznie na jezdni, kontraruchy rowerowe,
- Krakowska: wydzielenie drogi rowerowej (małe słupki), progi poduszkowe przed Łąkową, przeniesienie parkowania przed Strzelecką częściowo na jezdnię,
- Łąkowa: zmiana na jednokierunkową (od Krakowskiej do Strzeleckiej) z kontraruchem rowerowym, parkowanie równoległe po obu stronach, zwężenie geometrii skrzyżowań, „uwolnienie” większości chodnika od parkowania, stojaki rowerowe,
- Kwiatowa (Rybaki – Łąkowa): odwrócenie jednokierunkowości – będzie od Łąkowej do Rybaki,
- 3 Maja: zmniejszenie szerokości pasów ruchu, „uwolnienie” chodników – parkowanie wyłącznie na jezdni, zwężenie geometrii skrzyżowania z placem Ratajskiego,
- Libelta (plac Ratajskiego – Kościuszki): zwężenie pasów ruchu, „uwolnienie” chodników – parkowanie równoległe obustronne na jezdni, poprawa geometrii skrzyżowań, słupki i stojaki rowerowe,
Ulica Libelta to jedno z miejsc, gdzie miejsca postojowe do tej pory były wyznaczone niezgodnie z prawem – pozostawiono zbyt wąski chodnik.
- plac Ratajskiego: uniemożliwienie parkowania zbyt blisko skrzyżowań – słupki i stojaki rowerowe, zmiana organizacji ruchu – zamiast ronda będą skrzyżowania równorzędne (pierwszeństwo z prawej),
- Działyńskich: przeniesienie zatoki z parkowaniem równoległym z chodnika na jezdnię + słupki uniemożliwiające postój na chodniku w tym miejscu,
- Młyńska: uniemożliwienie parkowania przy skrzyżowaniach (słupki i stojaki rowerowe), odc. Nowowiejskiego – Solna: „uwolnienie” chodników, obustronne parkowanie równoległe, słupki uniemożliwiające pracownikom sądu parkowanie na chodniku, stojaki rowerowe
- Plac Wolności: pierzeja północna – progi poduszkowe przed skrzyżowaniem z Nowowiejskiego, słupki uniemożliwiające postój na skrzyżowaniu (część demontowalna – na wniosek służb); pierzeja południowa (tam gdzie tramwaj) – zakaz zatrzymywania się i postoju przy kamienicach,
- Mielżyńskiego: przeniesienie parkowania równoległego – z chodnika na w połowie na chodniku i na jezdni. To zwęzi jezdnię i uniemożliwi parkowanie w dwóch rzędach, co blokuje tramwaje, ponadto chodnik będzie szerszy,
- Kościuszki (Święty Marcin – Ratajczaka): zmiana przekroju – jeden pas ruchu dla samochodów + kontrapas rowerowy (do jazdy „pod prąd”), skrzyżowanie z Taylora ze znacznie zmniejszoną geometrią i uniemożliwieniem parkowania na skrzyżowaniu (słupki, stojaki rowerowe); pod wieżowcem Uniwersytetu Ekonomicznego zmiana parkowania – ze skośnego jednostronnego na obustronne równoległe,
14 sierpnia zakończyło się wprowadzanie zmian na innym odcinku ulicy Kościuszki (Ratajczaka – Półwiejska): połączono dwa kawałki drogi rowerowej i zwężono jezdnię. Wraz ze zmianami z nowego przetargu pozwoli to na domknięcie rowerowej obwodnicy centrum.
- Taylora: pojawi się kontraruch rowerowy (jazda „pod prąd”) + modernizacja sygnalizacji.
Kiedy możemy spodziewać się realizacji?
Zarząd Dróg Miejskich czeka na oferty zainteresowanych firm do 2 września. Drogowcy ocenią oferty według następujących kryteriów: cena (60%), długość rękojmi (30%), wysokość kar umownych za opóźnienia (10%). Jeżeli po drodze nie będzie żadnych opóźnień (odwołanie od wyników przetargu, sytuacja z COVID-19), to zwycięska firma będzie miała czas na wprowadzenie zmian do 30 października 2020.
Więcej informacji i rysunki organizacji ruchu znajdziesz na stronie Zarządu Dróg Miejskich.
Aktualizacja 16.09: Zarząd Dróg Miejskich wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Więcej informacji poniżej:
Czytaj też
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.