Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego

Poznań Piątkowo wiadukt PST Szymanowskiego korki rowery Rowerowy Poznań

Rozpoczyna się przebudowa wiaduktu nad przystankiem PST Szymanowskiego. Prace budowlane potrwają dwa lata, jednak nie przyczynią się do poprawy funkcjonalności węzła transportowego. Tak jak na Kaponierze, prace budowlane przyczynią się do odtworzenia obecnego stanu.

Remont, czyli odtworzenie stanu istniejącego

Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły przekazanie placu budowy wykonawcy:

15 listopada nastąpiło przekazanie placu budowy wykonawcy robót. Zadanie, które ma zostać zrealizowane w ciągu dwóch najbliższych lat (do września 2020 roku), obejmuje przede wszystkim remont północnej i południowej jezdni wiaduktu oraz schodów prowadzących na przystanek PST. Obecnie nawierzchnia obiektu ma liczne spękania i zniekształcenia (koleiny), zdeformowane są krawężniki, skorodowane stalowe balustrady. Popękane są również schody, których elementy stalowe także uległy korozji.

Obecnie planowane są utrudnienia dla pieszych związane z odbudową schodów. W styczniu 2019 roku prace budowlane utrudnienia obejmą także ruch drogowy.

Ważny węzeł transportowy

Wiadukt na Szymanowskiego skupia wiele rodzajów transportu. To przede wszystkim przystanek PST, z którego korzystają podróżni i studenci. Na wiadukcie są przystanki autobusowe, które zapewniają możliwość przesiadki. W pobliżu znajduje się też skrzyżowanie ul. Szymanowskiego z Mieszka I oraz parking Park and Ride przy ul. Smoleńskiej.

W związku z tym, że wiadukt będzie remontowany, węzeł transportowy nie zostanie usprawniony. Nie będą mogły powstać np. windy lub schody ruchome prowadzące na przystanki tramwajowe, które usprawniłyby ruch dla niepełnosprawnych lub osób z wózkami. W lutym 2018 roku interpelację w tej sprawie wystosowała radna Maria Lisiecka-Pawełczak:

Osoby niepełnosprawne, które korzystają z komunikacji miejskiej, mają utrudniony dostęp do przystanków zlokalizowanych wzdłuż trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Na przystanki prowadzą schody i strome podjazdy, na których osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze mają trudności z pokonaniem tych barier

Radna otrzymała negatywną odpowiedź – takie ułatwienia nie powstaną na przystankach PST.

W najbliższym czasie to miejsce mogło się stać ważnym punktem na rowerowej mapie Poznania, gdyż w najbliższym czasie powstaną drogi dla rowerów istotne z punktu widzenia ruchu na Piątkowie. Dlaczego „mogło”? Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego zdezintengruje wszystkie te inwestycje.

Dezintegracja rowerowa na Szymanowskiego

W rejonie wiaduktu istnieją lub niedługo powstaną trzy ciągi rowerowe:

  • istniejąca trasa wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju,
  • planowana droga dla rowerów wzdłuż Szymanowskiego (projekt z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017),
  • planowana Promenada Piątkowsko – Winogradzka (projekt z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2018).

Te trasy mogły się łączyć właśnie przez remontowany wiadukt na Szymanowskiego. Ale się nie połączą, gdyż po remoncie wiadukt pozostanie chodnikiem bez infrastruktury rowerowej. O tym, iż inwestycje rowerowe są oczekiwane przez mieszkańców, może świadczyć sukces rowerowych projektów w tegorocznym Poznańskim Budżecie Obywatelskim.

Poznań Szymanowskiego wiadukt PST rowery PIM
Dezintegracja infrastruktury rowerowej na Piątkowie. Podkład: OpenStreetMap

O tym, iż przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego może być „drugą Kaponierą”, alarmowało w lipcu stowarzyszenie Rowerowy Poznań:

Któż z nas nie zna słynnego znaku “Uwaga zwężenie. Rowerzysto przeprowadź rower 70 m”, który znajduje się na drodze dla rowerów obok Starego Browaru? – Wydawało się, że już nic tego przebije. Ale niestety byliśmy w błędzie! – W wyniku zaplanowanych inwestycji na ulicy Szymanowskiego, niebawem poznańscy rowerzyści będą mogli doświadczyć dystansu 230 metrów, na którym będą zmuszeni prowadzić rower na piechotę.

W chwili obecnej mamy do czynienia z sytuacją, gdy konieczna jest przebudowa wiaduktu nad stacją PST Szymanowskiego z powodu jego złego stanu technicznego i niestety przy tej okazji pomija się budowę brakującego odcinka drogi dla rowerów w ciągu ul. Szymanowskiego.

Historię można by nazwać “Rondo Kaponiera 2” – pojawia się potrzeba remontu, wykonuje się projekt w formie odtworzenia poprzedniego stanu i nie prowadzi się analizy koniecznych zmian.

Poznań Rowerowy wiadukt PST Szymanowskiego zakaz
Rowerzysto przeprowadź rower 230 metrów – wiadukt PST Szymanowskiego. Fot. Rowerowy Poznań

Stowarzyszenie Rowerowy Poznań wskazywało w sierpniu na błędy projektowe ulicy Rybaki. Błędy częściowo usunięto po pewnym czasie.

Nieopłacalne ponawianie przetargu

Warto też wspomnieć o tym, iż miasto rozpisywało dwa przetargi na przebudowę wiaduktu w ciągu ul. Szymanowskiego.

Pierwszy przetarg – zbyt wysokie oferty

Postępowanie przetargowe rozpisano w lipcu. We wrześniu ogłoszono jego unieważnienie. Dlaczego? Wpłynęły trzy oferty, z czego najtańsza opiewała na kwotę 13 330 223,779 złotych. Tymczasem PIM zamierzał wydać 10 930 000,00 zł.

Drugi przetarg – ofertę wybrano, ale z wyższą ceną

W związku z tym we wrześniu ponownie rozpisano przetarg, który udało się rozstrzygnąć w październiku. Tym razem wpłynęły dwie oferty. Wybrano najtańszą, której cena wynosi 15 343 291,06 złotych. Ponowienie przetargu kosztowało inwestora ok. 2 miliony złotych!


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie

2 thoughts on “Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: