Zarząd Dróg Miejskich podsumowuje zmiany w strefie płatnego parkowania w Poznaniu. Według pierwszych szacunków, zmniejszyła się liczba samochodów parkujących w śródmieściu.
Czytaj też
Koronafontanna z „obostrzeniami” na Świętym Marcinie już działa
Podwyżki, a od 2021 roku – rozszerzenie strefy parkowania
1 czerwca 2020 roku weszła w życie uchwała Rady Miasta Poznania zmieniająca zasady poznańskiej strefy płatnego parkowania. Utworzono następujące strefy:
- Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Centrum obejmuje osiedle Stare Miasto,
- Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Jeżyce – od lipca, na Jeżycach między: ul. Roosevelta, linią kolejową, Kościelną, Dąbrowskiego, Polną i Bukowską.
- Strefa Płatnego Parkowania „zwykła” obejmuje pozostałą część Jeżyc, fragment Łazarza (a od 2021 roku – cały Łazarz oraz Wildę).
Zmiany wiązały się z podwyżkami. Na Starym Mieście pierwsza godzina postoju kosztuje 7 zł, na jeżyckiej specjalnej strefie – 5 zł, a w pozostałych miejscach z płatnym parkowaniem – 3,50 zł. W obu śródmiejskich strefach (Centrum i Jeżyce) za postój płacimy także w soboty.
Urząd Miasta Poznania prezentował następujące argumenty za zmianami: Liczba samochodów osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców wyniosła w 2018 roku 725 pojazdów (w 2017 roku było to 689 pojazdów). (…) Do tego należy dodać dziesiątki tysięcy samochodów codziennie wjeżdżających do miasta i, w części, do jego centrum. Konieczne są więc zasadnicze działania, które wpłyną na zmianę zachowań komunikacyjnych zarówno mieszkańców miasta, sąsiadujących gmin, jak i szeroko rozumianych podróżnych.
Zobacz też
Wstępne dane: liczba samochodów mniejsza o ok. 15% do 20%
Teraz, po 1,5 miesiąca od zmian, Zarząd Dróg Miejskich obserwuje efekty.
Z relacji naszych kontrolerów wynika, że już w czerwcu liczba samochodów parkujących w śródmieściu zmniejszyła się o ok. 15% do 20%. Zwiększył się poziom rotacji aut, szczególnie w soboty. Znalezienie wolnego miejsca postojowego stało się dzięki temu zdecydowanie łatwiejsze.
Piotr Libicki, zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. Przestrzeni Publicznej
Skąd te dane? Z relacji kontrolerów strefy płatnego parkowania. Nie wiemy, w jakich miejscach i godzinach oni pracowali. Ponadto to dane „na oko”. Nie powinno się zatem wysuwać zbyt kategorycznych stwierdzeń. Zwłaszcza w okresie wakacji i pandemii koronawirusa. Sam ZDM jesienią planuje przeprowadzenie badania rotacji i napełnienia miejsc postojowych na wybranych ulicach. Umożliwi to precyzyjną ocenę wprowadzonych zmian.
Libicki wskazuje na jeszcze jedną zmianę.
Dzięki zmianom sposobu przyznawania identyfikatorów ograniczyliśmy skalę związanych z tym nieprawidłowości. Chodzi tu szczególnie o uzyskiwanie ich przez nieuprawnione osoby, na przykład mieszkające poza Poznaniem.
Przypomnijmy: od 1 czerwca zaostrzono warunki wydawania identyfikatorów dla mieszkańców strefy parkowania. Aby otrzymać przywilej parkowania za 30 zł/miesiąc, trzeba nie tylko mieszkać w Poznaniu (być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na obszarze strefy parkowania), ale także płacić tutaj podatki. Ponadto ograniczono pobieranie identyfikatorów metodą „na użyczenie pojazdu”.
Czytaj także
Zapadł wyrok w sprawie tzw. afery parkingowej z lat 2010-2013. 6 byłych pracowników Urzędu Miasta Poznania skazano, w tym byłych dyrektorów Zarządu Dróg Miejskich i Zakładu Robót Drogowych. Dwie osoby uniewinniono.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.