Zmiany w strefie parkowania. Pierwsze szacunki: liczba samochodów mniejsza nawet o 20%

Poznań parkowanie strefa SPP znak na Szkolnej
Znak parkowania w strefie płatnego parkowania w Poznaniu

Zarząd Dróg Miejskich podsumowuje zmiany w strefie płatnego parkowania w Poznaniu. Według pierwszych szacunków, zmniejszyła się liczba samochodów parkujących w śródmieściu.

Czytaj też
Koronafontanna z „obostrzeniami” na Świętym Marcinie już działa

Podwyżki, a od 2021 roku – rozszerzenie strefy parkowania

1 czerwca 2020 roku weszła w życie uchwała Rady Miasta Poznania zmieniająca zasady poznańskiej strefy płatnego parkowania. Utworzono następujące strefy:

  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Centrum obejmuje osiedle Stare Miasto,
  • Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania Jeżyce – od lipca, na Jeżycach między: ul. Roosevelta, linią kolejową, Kościelną, Dąbrowskiego, Polną i Bukowską.
  • Strefa Płatnego Parkowania „zwykła” obejmuje pozostałą część Jeżyc, fragment Łazarza (a od 2021 roku – cały Łazarz oraz Wildę).

Zmiany wiązały się z podwyżkami. Na Starym Mieście pierwsza godzina postoju kosztuje 7 zł, na jeżyckiej specjalnej strefie – 5 zł, a w pozostałych miejscach z płatnym parkowaniem – 3,50 zł. W obu śródmiejskich strefach (Centrum i Jeżyce) za postój płacimy także w soboty.

Urząd Miasta Poznania prezentował następujące argumenty za zmianami: Liczba samochodów osobowych zarejestrowanych na 1000 mieszkańców wyniosła w 2018 roku 725 pojazdów (w 2017 roku było to 689 pojazdów). (…) Do tego należy dodać dziesiątki tysięcy samochodów codziennie wjeżdżających do miasta i, w części, do jego centrum. Konieczne są więc zasadnicze działania, które wpłyną na zmianę zachowań komunikacyjnych zarówno mieszkańców miasta, sąsiadujących gmin, jak i szeroko rozumianych podróżnych.

Zobacz też

Wstępne dane: liczba samochodów mniejsza o ok. 15% do 20%

Teraz, po 1,5 miesiąca od zmian, Zarząd Dróg Miejskich obserwuje efekty.

Z relacji naszych kontrolerów wynika, że już w czerwcu liczba samochodów parkujących w śródmieściu zmniejszyła się o ok. 15% do 20%. Zwiększył się poziom rotacji aut, szczególnie w soboty. Znalezienie wolnego miejsca postojowego stało się dzięki temu zdecydowanie łatwiejsze.
Piotr Libicki, zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. Przestrzeni Publicznej

Skąd te dane? Z relacji kontrolerów strefy płatnego parkowania. Nie wiemy, w jakich miejscach i godzinach oni pracowali. Ponadto to dane „na oko”. Nie powinno się zatem wysuwać zbyt kategorycznych stwierdzeń. Zwłaszcza w okresie wakacji i pandemii koronawirusa. Sam ZDM jesienią planuje przeprowadzenie badania rotacji i napełnienia miejsc postojowych na wybranych ulicach. Umożliwi to precyzyjną ocenę wprowadzonych zmian.

Libicki wskazuje na jeszcze jedną zmianę.

Dzięki zmianom sposobu przyznawania identyfikatorów ograniczyliśmy skalę związanych z tym nieprawidłowości. Chodzi tu szczególnie o uzyskiwanie ich przez nieuprawnione osoby, na przykład mieszkające poza Poznaniem.

Przypomnijmy: od 1 czerwca zaostrzono warunki wydawania identyfikatorów dla mieszkańców strefy parkowania. Aby otrzymać przywilej parkowania za 30 zł/miesiąc, trzeba nie tylko mieszkać w Poznaniu (być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na obszarze strefy parkowania), ale także płacić tutaj podatki. Ponadto ograniczono pobieranie identyfikatorów metodą „na użyczenie pojazdu”.

Czytaj także
Zapadł wyrok w sprawie tzw. afery parkingowej z lat 2010-2013. 6 byłych pracowników Urzędu Miasta Poznania skazano, w tym byłych dyrektorów Zarządu Dróg Miejskich i Zakładu Robót Drogowych. Dwie osoby uniewinniono.


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: