Kierowcy i motorniczowie MPK Poznań wykonują zawód pełen odpowiedzialności – za pojazd, za jazdę zgodną z rozkładem, ale przede wszystkich za pasażerów. Część pracowników podchodzi do swoich zadań nieodpowiedzialnie, gdyż łamią prawo i stwarzają potencjalne zagrożenie w ruchu drogowym.
Kierowca MPK – obsługa telefonu podczas jazdy
W niedzielę, 19 listopada niebezpieczne zachowanie zauważył użytkownik portalu wykop.pl o nicku @rodzinnabutelka. Jak twierdzi, kierowca autobusu linii nr 63 wieczorem korzystał ze smartfona, jednocześnie prowadząc pojazd i przejeżdżając przez skrzyżowanie. Użytkownik nagrał zdarzenie i opublikował w Internecie. Link do filmu znajdziecie tutaj: https://streamable.com/2g6fq
Kierowca prawdopodobnie korzystał z Tindera – aplikacji do zawierania internetowych znajomości.
Taka jazda jest nie tylko potencjalnie groźna, ale także niezgodna z kodeksem drogowym.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku
Art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Motorniczy MPK – wjazd na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia
Nasza reakcja ostatnio dwukrotnie udokumentowała niewłaściwe zachowanie motorniczych MPK Poznań. Kilka dni temu zauważono na przystanku Kórnicka wjazd tramwaju na przystanek, podczas gdy poprzednia bimba nie zdążyła go opuścić. Motorniczy w ten sposób zablokował ruch na przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów.
Taka jazda przyczynia się do blokowania ruchu i także jest niezgodna z prawem:
Kierującemu pojazdem zabrania się:
wjeżdżania na skrzyżowanie, jeżeli na skrzyżowaniu lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
Art. 25 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Kierowca MPK – niestosowanie się do sygnalizacji
W październiku podczas zbierania materiałów do jednego z tekstów zauważono niezgodny z prawem wjazd kierowcy autobusu linii 91 na skrzyżowanie Dąbrowskiego/Żeromskiego/Przybyszewskiego.
Autobus 91 łamie zasady ruchu drogowego – wjeżdża na „poziomej kresce” (odpowiednik czerwonego światła). Musi poczekać, aż samochody z Dąbrowskiego przejadą na swoim zielonym świetle. Gdyby kierowca autobusu nie zdecydował się na złamanie prawa, złapałby kolejne wysokie spóźnienie.
Tekst dotyczył sygnalizacji na tym skrzyżowaniu, która blokowała pojazdy transportu zbiorowego.
Powyższe zdarzenie podlega karze z tytułu złamania kodeksu wykroczeń:
Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany
Art. 91 ust. 1 ustawy Kodeks wykroczeń
Rozkład jazdy nie usprawiedliwia łamania prawa
Część powyższych zachowań mogła wynikać z chęci trzymania się rozkładu jazdy. Nie zmienia to jednak faktu popełniania wykroczeń i stwarzania zagrożenia w ruchu.
Ponadto należy pamiętać, iż rozkład jazdy MPK Poznań to zwyczajny plan pracy pracownika. Jeżeli pracownik jest świadom nierealności planu pracy (np. z powodu sygnalizacji przyczyniającej się do opóźnień), powinien poinformować pracodawcę o tym fakcie. Niedogodność w wykonywanym zawodzie nie podlega tylko na niskim wynagrodzeniu.
Kierowcom i motorniczym MPK Poznań przypominamy o konieczności przepisowej jazdy.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.