Do końca 2020 roku Poznań wzbogaci się o 3 nowe parkingi Park&Ride (Parkuj i Jedź). Dołączą one do jak na razie jedynego parkingu P&R przy ul. Szymanowskiego.
Czytaj także:
Strefa płatnego parkowania: nie tylko rotacja parkingów, ale także… remonty ulic!
Zaczyna się budowa na Św. Michała
Wraz z grudniem 2019 rozpoczęła się budowa parkingu P&R w rejonie Ronda Śródka. W rejonie ulic: Św. Michała, Warszawskiej i Świętojańskiej powstanie obiekt mieszczący 100 miejsc postojowych. Choć słowo „powstanie” jest w zasadzie niewłaściwe, gdyż sugeruje zupełnie nowe miejsce do parkowania. P&R zastąpi istniejący parking.
Jednak nie tylko kierowcy skorzystają z nowego obiektu. W ramach inwestycji przewidziany jest montaż stojaków rowerowych dla 30 rowerów wraz z wiatami oraz zestawem naprawczym. Powstanie również infrastruktura informacyjna i teletechniczna – m.in. tablice informacyjne oraz biletomat. Ponadto pojawi się automatyczna toaleta.
Z parkingu przy ul. Św. Michała łatwo przesiądziemy się na tramwaj. Tuż obok znajduje się przystanek „Św. Michała”, z którego odjeżdżają dwie linie tramwajowe:
- 6 (przez Rondo Śródka i Rataje, śródmieście, Grunwald na Junikowo),
- 8 (przez Rondo Śródka, Stare Miasto, Łazarz na Górczyn).
4 parkingi P&R na koniec 2020 roku
Parking przy ul. Świętego Michała nie będzie jedynym, który powstanie w 2020 roku. Już za chwilę powinna rozpocząć się budowa kolejnych dwóch P&R. Jeden powstanie przy przystanku kolejowym Poznań Strzeszyn, co stworzy możliwość przesiadki z samochodu na kolej. Zmieści 50 pojazdów. Drugi pojawi się przy Rondzie Starołęka (ul. Wągrowska), gdzie niestety przesiadki wypadają gorzej i wymagają przechodzenia przez spore skrzyżowanie. Tam skorzystamy z 57 miejsc postojowych.
Jeżeli budowy nie złapią opóźnień, pod koniec 2020 roku w naszym mieście skorzystamy z 4 parkingów P&R (Szymanowskiego, św. Michała, Strzeszyn, Rondo Starołęka). Choć tak naprawdę tylko 2 będą zupełnie nowe. Park&Ride Szymanowskiego i św. Michała zastąpiły wcześniej istniejące w tych miejscach parkingi.
Po 6 latach prezydentury Jacka Jaśkowiaka Poznań zyska 4 parkingi P&R o łącznej pojemności 337 miejsc. Łączny koszt budowy parkingów wyniesie ok. 20 615 000 zł. W przeliczeniu na jedno miejsce postojowe – ok. 62 000 zł. Co ciekawe, w Bydgoszczy budują wielopoziomowy parking na 550 miejsc za bardzo podobną stawkę w przeliczeniu na 1 stanowisko postojowe.
Zasady na parkingach P&R
Do pozostawienia auta na parkingu uprawnia ważny bilet okresowy (w dowolnej formie, na różne strefy, studencki, na rok szkolny…). Aby wjechać na parkingi tego typu, należy przyłożyć kartę PEKA z ważnym biletem okresowym do czytnika lub pobrać bilet przy wjeździe i opłacić go w automacie. Bilet ZTM nie musi być na imiennej karcie kierującego, może należeć do współpasażera.
Osoby, które posiadają ważny bilet, nie muszą płacić dodatkowo za pozostawienie auta na parkingu Park&Ride (w godzinach otwarcia, czyli do godz. 2.30). Wyjątkiem jest sytuacja, w której pojazd znajduje się na terenie parkingu po upływie doby parkingowej lub poza miejscem wyznaczonym do parkowania. Wtedy opłata dodatkowa wynosi 100 zł.
W przypadku braku ważnego biletu na karcie PEKA, należy opłacić parkowanie w automacie (15 zł). Potwierdzenie opłaty za parkowanie na parkingu P&R uprawnia kierowcę do podróżowania komunikacją miejską (strefa A+B+C) bez potrzeby zakupu biletu – jednak tylko w godzinach doby parkingowej (od godz. 4.30 do 2.30).
Czytaj także:
Z bezpłatnego transportu w Dzień bez samochodu korzysta… 1/3 osoby na pojazd!
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.