Miasto Poznań przymierza się do budowy II etapu trasy tramwajowej na Naramowice. Do połowy lipca trwają konsultacje społeczne odcinka od Wilczaka do Małych Garbar.
Niedawno zakończyły się konsultacje trasy rowerowej wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Skrócona historia tramwaju na Naramowice
Pomysł budowy linii tramwajowej na Naramowice pojawił się kilkanaście lat temu – jeszcze zanim powstały tam osiedla, które zamieszkuje kilkanaście tysięcy osób. Urząd Miasta Poznania w tamtym czasie miał inne priorytety inwestycyjne (m.in. trasa przez Most Rocha).
Rada Miasta Poznania przyjęła w 2006 roku plan miejscowy dla Naramowic. Przewidywał on poprowadzenie tramwaju do wschodniej części osiedla w rejonie ulicy Rubież (teren byłego PGR). Zachodniej części osiedla (przy Rezerwacie Żurawiniec) musiała wystarczyć dwupasmówka (Nowa Naramowicka).
Czytaj także: Niebezpieczny Poznań: nisko zawieszona skrzynka na Podgórnej, drut kolczasty
Dwa etapy trasy tramwajowej
W okolicach 2014 roku powrócił temat transportu na zakorkowanych Naramowicach. Miasto forsowało ideę buspasów na Nowej Naramowickiej lub wydzielonej autobusowej jezdni (Bus Rapid Transit). Opozycja, w tym Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, proponowała tramwaj – pojemniejszy od autobusów i powiązany z siecią w całym Poznaniu. Temat budowy tramwaju podchwycił też Jacek Jaśkowiak, ówczesny kandydat na Prezydenta Poznania. Była to jego obietnica wyborcza.
Po wygranych przez Jacka Jaśkowiaka wyborach prezydenckich rozpoczęto prace nad tramwajem na Naramowice. Założono, że najpierw rozpocznie się budowa odcinka od Naramowic do Wilczaka, a w dalszej kolejności – od Wilczaka do Małych Garbar. Tylko pełna trasa pozwoli na sensowną obsługę Naramowic, Wilczaka czy osiedla Kosmonautów. I etap (do Wilczaka) wymusza jazdę naokoło przez Winogrady i Most Teatralny.
Opis projektu
II etap trasy zakłada powstanie torowiska od Wilczaka do skrzyżowania Małych Garbar z Garbarami. Bimby pojadą ulicą Szelągowską oraz Garbary. Powstaną następujące przystanki: „Wilczak”, „Winogrady”, „Poznań Garbary”, „Grochowe Łąki” (tylko dla jazdy w stronę centrum). Na Małych Garbarach powstanie węzeł rozjazdowy z przystankami „za skrzyżowaniem”. Co ważne: po torowisku tramwajowym będą mogły poruszać się autobusy.
Wraz z inwestycją powstanie parking Park and Ride przy przystanku kolejowym Poznań Garbary oraz kilka parkingów rowerowych Bike and Ride (na Wilczaku, przy przystanku Poznań Garbary i Małych Garbarach).
Po wschodniej stronie ul. Szelągowskiej (bliżej Warty) powstanie wydzielona droga dla rowerów. Następnie, od skrzyżowania z ul. Armii Poznań do Północnej pojawią się drogi rowerowe po obu stronach ul. Garbary. Na odcinku od ul. Północnej do Małych Garbar nie przewidziano żadnej infrastruktury rowerowej.
Plansze projektowe
Źródłem rysunków jest Zarząd Transportu Miejskiego. Kliknij na obrazek, aby powiększyć.
Przebudowa ulicy Małe Garbary
II etap tramwaju na Naramowice to także przebudowa ulicy Małe Garbary od placu Wielkopolskiego do ul. Garbary. Torowisko tramwajowe zostanie przeniesione tak, aby znalazło się między jezdniami. Dzisiejsze malownicze zielone torowisko zastąpi pas autobusowo-tramwajowy. Ponadto po obu stronach Małych Garbar powstaną drogi rowerowe. Przekrój jezdni pozostanie bez większych zmian.
Prezentację na temat inwestycji oraz wizualizacje obejrzysz na stronach ZTM: https://www.ztm.poznan.pl/pl/aktualnosci/konsultacje-spoleczne-tramwaj-na-naramowice-etap-ii.
Czytaj także: Politycy, radni i społecznicy budują w Poznaniu „drugi obieg” – pozainstytucjonalny punkt wywierania wpływu na miasto.
Kiedy powstanie tramwaj na Naramowice?
Konsultacje projektu II etapu trasy trwają do 3 lipca. Uwagi do projektu można przesyłać mailowo (konsultacje@ztm.poznan.pl) i listownie (Zarząd Transportu Miejskiego, ul. Matejki 59, 60-770 Poznań).
Przedstawiciele Urzędu Miasta Poznania nieoficjalnie przyznali (na spotkaniu XX czerwca), że budowa torowiska od Wilczaka do Małych Garbar może rozpocząć się za kilka lat.
Dzisiaj „budowa tramwaju na Naramowice” trwa wyłącznie na nieczynnej pętli Wilczak. Pętla jest przebudowywana tak, aby przystosować ją do obsługi tramwajów z I etapu trasy na Naramowice. Ponadto na Wilczaku tramwaje będą mogły zawracać – po to, aby móc w sytuacjach awaryjnych kursować na odcinku Naramowice-Wilczak.
Inwestycję prowadzi spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, konsultacje przeprowadza Zarząd Transportu Miejskiego.
Przeczytaj też o inwestycjach na Starym Mieście. Obecnie w centrum Poznania trwa przebudowa Placu Kolegiackiego oraz odnowa ulic: Taczaka i Garncarskiej.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.