Stowarzyszenie Rowerowy Poznań przedstawiło audyt przeprowadzonego w tym roku remontu ulicy Rybaki. Wskazuje on na istotne błędy projektowe i niezgodność z przepisami rozwiązań z tej ulicy. Zdaniem stowarzyszenia, organizacja ruchu jest niefunkcjonalna i nieprzyjazna – nie tylko dla rowerzystów.
Ulica Rybaki w Poznaniu została przebudowana na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach projektu remontowania śródmiejskich ulic ze środków pochodzących ze Strefy Płatnego Parkowania. Efektem prac było m.in. wprowadzenie jednokierunkowego ruchu dla samochodów wraz z dwukierunkowym ruchem rowerzystów (na zasadzie kontraruchu).
Ostatnio temat tej ulicy poruszaliśmy na łamach Czasu na Poznań w artykule Ulica Rybaki zastawiona samochodami, gdzie wskazywaliśmy na niewłaściwy postój samochodów spowodowany m.in. wadliwym projektem.
Istotne błędy
Autorzy audytu wskazują, iż najbardziej niebezpiecznym miejscem jest rejon ulicy Strzałowej. Kierowcy jadąc od ul. Strzeleckiej nie otrzymują informacji o dwukierunkowym ruchu rowerowym, a znaki poziome i pionowe są wybrakowane.
Ponadto niedawno zakazano możliwości poruszania się Strzałową w ramach kontraruchu, co zlikwidowało trasę alternatywną dla ul. Półwiejskiej, która z powodu ilości spacerowiczów nie jest wygodna do jazdy rowerem.
Niezgodność z prawem
Rowerowy Poznań podnosi kwestię, czy ulica Rybaki jest zgodna z prawem – ustawami i miejskimi dokumentami.
Mamy poważne zastrzeżenia do oznakowania wszystkich ulic wlotowych i wylotowych z obszaru związanego z przebudową ulicy Rybaki. Całkowicie pomija ono myślenie o bezpieczeństwie rowerzystów.
Na przykład w pobliżu skrzyżowania Krakowskiej z ulicą Rybaki kierunek wymalowania znaku pionowego dla rowerzystów sugeruje możliwość jazdy w przeciwnym kierunku niż ma to w rzeczywistości miejsce.
Ponadto w pewnym miejscu kontraruch rowerowy został wprowadzony mimo tego, że ulicą można poruszać się z prędkością 50 km/h, co jest niezgodne z prawem.
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań sugeruje, że chaos towarzyszący przebudowy ul. Rybaki jest spowodowany m.in. rozproszeniem odpowiedzialności za projekty i brakiem obowiązku konsultowania projektów przez Poznańskie Inwestycje Miejskie (inwestora przebudowy ulicy Rybaki) przy jednoczesnym nieudostępnianiu projektów mieszkańcom.
Rażące błędy, które obserwujemy w przypadku ulicy Rybaki, utwierdzają nas w przekonaniu, że polityka rowerowa w Poznaniu stacza się po równi pochyłej
– podsumowują swój audyt jego autorzy.
Z pełną treścią raportu można się zapoznać na stronie Rowerowego Poznania.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.