Widzisz dziurę w jezdni i chcesz to zgłosić miastu? Uważasz, że wiesz jak poprawić jakąś drogę w naszym mieście? Znajdziesz tutaj wszystkie niezbędne informacje.
Jest to wpis z cyklu Niezbędnik poznaniaka. Poprzedni tekst poświęciłem działaniu systemu PEKA w codziennych zastosowaniach.
Kto się zajmuje drogami w Poznaniu?
Najpierw trzeba wiedzieć, jaka jednostka Urzędu Miasta zajmuje się drogami. W końcu nasza prośba/wniosek powinny trafić do właściwego odbiorcy 😉
Zarząd Dróg Miejskich to jednostka zajmująca się drogami. Realizuje projekty i inwestycje drogowe, tworzy projekty organizacji ruchu, utrzymuje system informacji miejskiej czy odpowiada za oświetlenie. Ściśle współpracuje z oddziałem Miejskiego Inżyniera Ruchu.
ZDM dzieli się na jednostki specjalistyczne. Ponadto za różne aspekty dróg mogą odpowiadać także inne firmy.
Zgłaszanie awarii/dziur/niebezpieczeństwa w ruchu
Jeżeli na drodze dzieje się coś bardzo niebezpiecznego i czujesz, że istnieje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia – najlepiej od razu poinformować Policję. Mowa tutaj np. o pojawieniu się na drodze samobójcy, pojazdu jadącego pod prąd czy dużego uszkodzenia jezdni/wiaduktu. Z Policją skontaktujesz się pod numerem telefonu 997 lub 112.
We wszystkich nieco mniej pilnych sytuacjach zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z jednostkami odpowiadającymi za daną dziedzinę.
Awaria sygnalizacji świetlnej, zniszczenie znaków drogowych
W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z pracownikami Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy ul. Góreckiej 15.
- 61 661 44 02
- 61 661 44 46
- 61 64 65 450
- 795 525 660
Kontakt z powyższymi numerami jest całodobowy.
Uszkodzenia pasa drogowego (np. niszczenie krawężników czy pobocza) i tabliczek z nazwami ulic
Także w tym przypadku najlepiej dzwonić do Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- 61 661 44 02
- 61 661 44 46
Uszkodzenie studzienek od kanalizacji
Tutaj najwłaściwszy będzie kontakt z centralą ZDM. Numer jest czynny od poniedziałku do piątki od godz. 8.00 do 15.00.
- 61 647 72 20
Awarie oświetlenia ulic
Jeżeli dostrzegasz niedziałające latarnie czy doświetlenia przejść dla pieszych, pozostaje Tobie kontakt z dwoma jednostkami które opiekują się oświetleniem. Bez obaw, jeżeli za daną latarnię odpowiada ta druga jednostka to sprawa trafi we właściwe miejsce 🙂
Enea Oświetlenie sp. z o.o.
- 61 88 45 777
- 61 856 17 22
Konserwator oświetlenia w administracji ZDM
- 606 482 651
Wszystkie powyższe numery działają całodobowo.
Zimowe utrzymanie ulic
Zwróć uwagę na to, w sprawie jakiego miejsca chcesz zainterweniować. Jeżeli planujesz kontakt np. w sprawie parkingu przed marketem, musisz skontaktować się bezpośrednio z zarządcą danego miejsca. Poniższe numery dotyczą wyłącznie ulic administrowanych przez miasto. W skrócie – to wszystkie drogi publiczne.
Kontakt całodobowy (tylko w sezonie zimowym).
- 61 64 77 231
Ponadto przez cały rok możesz dzwonić na infolinię Poznań Kontakt (od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 – 20.00).
- 61 646 33 44
Uszkodzenia nawierzchni – dziury, spękania, zapadnięta kostka
Możesz zainterweniować bezpośrednio w jednostce ZDM odpowiedzialnej za stan dróg – w Wydziale Remontów i Utrzymania Dróg. Numery działają od poniedziałku do piątku od godz. 7.00 do 15.00.
- 61 848 07 23
- 61 652 99 31
Przez całą dobę możesz także dzwonić do Centrum Operacyjnego Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- 61 661 44 02
- 61 661 44 46
Wszystkie zgłoszenia można kierować również na adres email: zgloszenia@zdm.poznan.pl. Jest to jednak dłuższa droga załatwienia sprawy. W problemach nieskomplikowanych (np. dziura w jezdni czy na drodze rowerowej) lepiej kontaktować się bezpośrednio z wyżej podanymi jednostkami.
Czytaj też: Kierowcy oczekują uznania nielegalnego parkowania na Grobli, ale czy mają rację?
Własne pomysły – usprawnienia sygnalizacji, organizacji ruchu
Jeżeli masz swój pomysł na jakąś zmianę w drogach w Poznaniu, warto się odezwać do Zarządu Dróg Miejskich. Zawsze to lepsze rozwiązanie, niż marudzenie w Internecie 😉 Co do zasady można wnioskować o sporo (np. o budowę drogi za kilkaset milionów złotych), ale największa szansa na skuteczną interwencję jest w sprawach drobniejszych. W jakich sprawach warto interweniować?
- poprawki organizacji ruchu (np. porządkowanie parkowania, chęć podrzucenia pomysłu na kontraruch rowerowy, kierunki ruchu na skrzyżowaniach),
- słupkowanie chodników,
- przeprogramowanie sygnalizacji (tak, aby np. wydłużyć priorytet dla tramwajów i autobusów),
- nielogiczne oznakowanie,
- kosze czy stojaki rowerowe zagradzające drogę,
- propozycja remontu chodnika, jezdni, drogi rowerowej.
W powyższych i innych kwestiach możesz pisać na adres zdm@zdm.poznan.pl. Wiadomość powinna przybrać formę wniosku. Musisz podać swoje dane osobowe (imię i nazwisko, adres) oraz zaznaczyć, że chcesz otrzymać odpowiedź drogą elektroniczną. W przeciwnym wypadku otrzymasz list na adres, który zamieścisz we wniosku. Odpowiedź na wniosek powinieneś otrzymać w ciągu miesiąca.
Dzięki takim oddolnym interwencjom między innymi poprawiono oznakowanie ulicy Rybaki czy naprawiono latarnie w Parku Wilsona. W temacie dróg zawsze warto kontaktować się z radą osiedla… lub samemu zostać osiedlowym radnym 😉
Udzielenie informacji publicznej
Zarząd Dróg Miejskich zobowiązany jest do udostępniania informacji publicznej.
Informacją publiczną jest np. budżet ZDM-u, projekt organizacji ruchu, stan prac nad budową danej ulicy.
Jeżeli danej informacji publicznej nie możesz znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej, możesz złożyć wniosek o jej udostępnienie. Wniosek wysyłasz na adres informacja.publiczna@zdm.poznan.pl. W wiadomości zamieszczasz informację o tym, jaką informację chcesz otrzymać i w jaki sposób ma zostać przekazana (np. plik PDF, płyta CD). Szczegółowe informacje na temat informacji publicznej znajdziesz na tej stronie.
Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.