Skomplikowana przesiadka na przystanku Słowiańska PST. Odległości właściwe dla trasy z pominięciem schodów

Miasto szykuje skomplikowaną przesiadkę na Pestce. Schody, schody…

by

in

Przez kilka miesięcy przesiadka z linii T12 na 3 będzie żmudna i pełna schodów. A wystarczyło…

Remont Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

W sierpniu 2022 roku rozpoczął się długo wyczekiwany remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST). Inwestycja została podzielona na dwie zasadnicze części, każda z nich budowana przez inną firmę. Pierwszy, krótszy fragment od Mostu Teatralnego do przystanku Słowiańska (link do mapy), przebudowuje PORR. Drugi odcinek, od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego, realizuje NDI.

Cała inwestycja zakończy się w połowie 2023 roku, ale szybciej – bo już 24 grudnia – pojedziemy odcinkiem pierwszym. W wigilię na trasę od Słowiańskiej do Mostu Teatralnego (i dalej, przez Dworzec Zachodni, Rondo Kaponiera do Naramowic) wjedzie tramwaj linii nr 3. To otwiera zupełnie nowe możliwości dostania się do centrum pasażerów z Winograd, Piątkowa i innych oddalonych dzielnic. Wystarczy wsiąść w autobus „za tramwaj” T12, wysiąść na Słowiańskiej i przesiąść się na tramwaj. Krótsza jazda autobusem oznacza potencjalnie mniejsze korki. To będzie kusząca opcja np. dla studentów jadących z Piątkowa i kampusu UAM na dworzec kolejowy.

Mnogość schodów

Niestety przesiadka będzie niepotrzebnie skomplikowana i trudna. Dlaczego? Najpierw spójrzmy na tory. Na trasie PST przy przystanku Słowiańska położono rozjazd nakładkowy. Dzięki niemu tramwaje jadące od Mostu Teatralnego będą mogły bezpiecznie wrócić w trasę powrotną. Taki rozjazd sprawi, że tramwaje na Słowiańskiej podjadą tylko na jedną platformę przystankową. Będzie to platforma zachodnia, bliżej akademików.

Wybór akurat tej platformy ma zły wpływ na przesiadkę między „trójką” a linią T12. Jaki? Konieczność pokonania aż trzech schodów na odcinku 200 metrów. Taka przesiadka będzie trudna dla osób starszych, o ograniczonej sprawności czy z wózkami. Co więcej, tej sytuacji można było łatwo uniknąć. Wystarczyło zamontować rozjazd nakładkowy, który kierowałby tramwaje na przystanek wschodni (bliżej osiedla Przyjaźni). Droga między bimbą 3 a autobusem T12 byłaby nieco krótsza i wymagałaby pokonania tylko jednych schodów.

Przesiadka z autobusu T12 na tramwaj 3 na przystanku Słowiańska. Kolorem czerwonym zaznaczono trasę, którą w rzeczywistością pójdą pasażerowie, zielonym - trasę krótszą, gdyby tramwaj podjeżdżał na drugą platformę przystankową
Przesiadka z autobusu T12 na tramwaj 3 na przystanku Słowiańska. Kolorem czerwonym zaznaczono trasę, którą w rzeczywistością pójdą pasażerowie, zielonym – trasę krótszą, gdyby tramwaj podjeżdżał na drugą platformę przystankową

Jeśli ktoś ze schodów skorzystać nie może, ten musi wybrać pochylnie. Wybór przystanku zachodniego jako miejsca podjazdów tramwajów linii nr 3 wydłuża drogę prawie trzykrotnie. Różnica między 250-275 a 650-700 metrami jest znacząca. Także tu proponowany podjazd na przystanek wschodni ułatwia pasażerom drogę z tramwaju na autobus i vice versa.

Przesiadka z autobusu T12 na tramwaj 3 na przystanku Słowiańska. Kolorem czerwonym zaznaczono trasę, którą w rzeczywistością pójdą pasażerowie, zielonym - trasę krótszą, gdyby tramwaj podjeżdżał na drugą platformę przystankową
Przesiadka z autobusu T12 na tramwaj 3 na przystanku Słowiańska. Kolorem czerwonym zaznaczono trasę, którą w rzeczywistością pójdą pasażerowie, zielonym – trasę krótszą, gdyby tramwaj podjeżdżał na drugą platformę przystankową

Niepełnosprawni, osoby o ograniczonej sprawności czy z wózkami w Poznaniu nie mają łatwo. Podczas pandemii wyłączano im windy, z kolei na rondzie Kaponiera wciąż nie mogą powstać przejścia dla pieszych będące alternatywą dla awaryjnych wind lub 700 metrowego nadkładania drogi.

Czy przebudowa torowiska była nieprzemyślana?

Podjazd tramwajów na platformę zachodnią potwierdził rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego:

Na Słowiańskiej dwukierunkowe tramwaje będą zmieniały tor jazdy dzięki tymczasowo zbudowanemu rozjazdowi nakładkowemu i rozpoczynały kurs w kierunku centrum i Naramowic. Wsiadanie i wysiadanie będzie możliwe tylko z przystanku w stronę centrum – po stronie stacji paliw i akademików.
Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM

Dodajmy, że dopiero po kontakcie Czasu na Poznań z ZTM-em, w komunikatach dotyczących rozkładu jazdy pojawiła się informacja dotycząca przystanku Słowiańska.

Okazuje się, że nawet gdyby chciano usprawnić przesiadkę i skierować tramwaje na Słowiańskiej na drugi przystanek, może to nie być możliwe. W ramach przebudowy torowiska wykonano betonową nawierzchnię umożliwiającą montaż nakładki. Kształt tej nawierzchni pozwala na kierowanie tramwajów tylko na przystanek zachodni. Mówiąc kolokwialnie, jest „za mało betonu”, aby bezpiecznie przymocować rozjazd prowadzący na przystanek wschodni. Inwestycja planowana od lat okazała się zatem nie do końca przemyślana.

Rozjazd nakładkowy przed przystankiem Słowiańska. Czerwonym kolorem zaznaczono postulowany rozjazd, który umożliwiałby wygodniejsze przesiadki. Jak widać, wylano zbyt mało betonu do montażu rozjazdu w takim kształcie
Rozjazd nakładkowy przed przystankiem Słowiańska. Czerwonym kolorem zaznaczono postulowany rozjazd, który umożliwiałby wygodniejsze przesiadki. Jak widać, wylano zbyt mało betonu do montażu rozjazdu w takim kształcie

Czytaj więcej
Pora na historię. Sprawdź, jak wyglądał pierwotny projekt Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Towarzyszył mu drogowy raj, a w miejscu centrum handlowego Poznań Plaza miała stanąć… zajezdnia.

Jaki jest najgorszy fragment Projektu Centrum, czyli przebudowy ulic w centrum Poznania? Podpowiedź: to nie ulica 27 Grudnia…

Dołącz do nas na FacebookuWykopieInstagramie i Twitterze


Comments

Jedna odpowiedź do „Miasto szykuje skomplikowaną przesiadkę na Pestce. Schody, schody…”

  1. Awatar mpkpozaniowiec
    mpkpozaniowiec

    Oho, „eksperci” się wypowiedzieli… Wybór tej platformy nie był przypadkowy – był podyktowany rozmieszczeniem izolatorów na sieci trakcyjnej. Znajdują się one miejscami zatrzymania tramwajów, tj. po północnej stronie wiaduktu na torze w kierunku centrum, na torze w kierunku os. Sobieskiego po południowej stronie wiaduktu. Takie rozmieszczenie jest optymalne dla rozpędzających się tramwajów, bo nie ma przerwy w poborze prądu (przy hamowaniu nie powoduje problemów, bo wtedy nie ma poboru prądu). Czyli, co z tego, że tramwaj wjechałby siłą rozpędu na wschodnią platformę, jeżeli nie mógłby z niej wyjechać ze względu na brak prądu… Uprzedzając pytania: nie, nie można włączyć tam prądu, ponieważ pojawiłby się on również na odcinku do Al. Solidarności, gdzie prowadzone są prace i zagrażałoby to bezpieczeństwu.

    Pretensje co do wydłużonego przejścia są zasadne, ale powinny one się opierać na nacisku, aby umożliwić przejście przez tory po północnej stronie – w miejscu, gdzie obecnie i tak żaden tramwaj na razie nie jeździ.

Dodaj komentarz