Miasto Poznań odsłania karty. Wraz z przetargiem na projekt jednego z odcinków ulicy Święty Marcin poznaliśmy rozwiązania projektowe dla całego centrum miasta. Jak ma wyglądać śródmieście za kilka lat?
Projekt Centrum – co to jest?
To największy projekt rewitalizacyjny w Poznaniu. W najbliższych latach powstanie torowisko tramwajowe na ulicy Ratajczaka, a kompleksowo odnowiona zostanie 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego. Obecnie kończy się przebudowa ul. Święty Marcin od Gwarnej do Ratajczaka.
Zobacz wrześniową i październikową fotorelację z placu budowy na Świętym Marcinie!
Rewitalizacja bez udziału mieszkańców
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie w czwartek ogłosiła przetarg na wykonanie projektu ulicy Święty Marcin, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do Al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem z Al. Niepodległości oraz ul. Towarową.
W dokumentacji przetargowej można znaleźć program funkcjonalno-użytkowy. To bardzo ważny dokument. Na jego podstawie zwycięzca przetargu wykona projekt budowlany i wykonawczy. Z tego względu zapisy w programie funkcjonalno-użytkowym nie podlegają znaczącym zmianom.
Sęk w tym, że rozwiązania w Projekcie Centrum nie były konsultowane z mieszkańcami. Dopiero dokumentacja przetargowa daje im szansę na poznanie tego, co w najbliższym czasie będzie budowane. Projekt był do tej pory konsultowany wyłącznie w wąskim gronie miejskich jednostek, gestorów sieci przesyłowych, przedsiębiorców i społeczników. „Zwykli ludzie” znaleźli się poza tą grupą.
Ostatnie konsultacje, na których prezentowano mieszkańcom projekt dla części śródmieścia, odbyły się trzy lata temu – w 2015 roku.
Poniżej przeczytasz streszczenie najważniejszych zmian w śródmieściu. Na końcu artykułu znajdziesz plansze projektowe
Jak się zmieni śródmieście Poznania?
Projekt Centrum ma doprowadzić do rewitalizacji centrum miasta, na którą ma się składać:
- stymulacja handlu i usług w lokalizacjach istniejących oraz na powierzchniach do tej pory niewykorzystanych;
- stworzenie przestrzeni przyjaznej dla przechodniów;
- poprawa estetyki przestrzeni placów i ulic;
- zwiększenie ilości zieleni w obszarze ulic i placów;
- zwiększenie ruchu pieszego i rowerowego w śródmieściu;
- ograniczenie indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego;
- wyeliminowanie ruchu tranzytowego i stworzenie w centrum miejsca docelowego;
- przygotowanie ulicy Ratajczaka i skrzyżowań z ulicami Święty Marcin i 27 Grudnia do wprowadzenia nowej linii tramwajowej (w Ratajczaka – przyp.).
Ulica Gwarna, Kantaka, Ratajczaka (od Św. Marcin do Taczaka) i 27 Grudnia będą dostępne wyłącznie dla dostaw i mieszkańców. Ruch tranzytowy ma zostać wyeliminowany.
Ze śródmieścia znikną też bariery architektoniczne. Powierzchnie jezdni mają być jednolite, bez wysokich krawężników. W strefie zamieszkania zostanie utworzona przestrzeń współdzielona (ang. shared space) zakładająca brak podziału ulicy na wydzielone części piesze, samochodowe itd. Dotychczasowa niemożność egzekwowania prawa przez miasto pozwala wątpić, czy uda się kierowców nakłonić do przestrzegania zasad ruchu i parkowania w centrum.
Czytaj też: Wandale pod czujnym okiem służb miejskich niszczą słupki na chodniku
Rowerzyści stracą część istniejących udogodnień, a ich ruch zyska dodatkowe punkty kolizji z kierowcami. Zniknie droga dla rowerów z 27 Grudnia. Pod Hotelem Bazar powstanie skomplikowany układ jednokierunkowych dróg rowerowych. Ulica Gwarna przestanie być dwukierunkowa dla rowerów. Ponadto część obecnie niekolizyjnych relacji (np. od ulicy Święty Marcin w stronę Kaponiery) będzie przecinać się z samochodowymi prawoskrętami.
Układ drogowy zostanie wbrew pozorom miejscami rozbudowany. Ulica Święty Marcin od Kościuszki do Niepodległości będzie mieć dwa pasy ruchu na wprost (obecnie jeden). Na ul. Niepodległości pasy ruchu będą mieć 3,5 metra (tyle, co na drodze ekspresowej z prędkością dopuszczalną 120 km/h). Samochody powrócą pod Okrąglak (w 2016 roku jezdnia została tam wyłączona z ruchu aut).
Poza trasą w ul. Ratajczaka, tramwaje zyskają brakujące łącznice na skrzyżowaniu Towarowej ze Świętym Marcinem.
Gdyby nie brak konsultacji, część z powyższych wad mogłaby zostać usunięta.
Nie tylko Projekt Centrum nie został omówiony z mieszkańcami. Przeczytaj o podobnej sytuacji z przebudową Placu Kolegiackiego
Projekt – koncepcja funkcjonalno-użytkowa
Całość plansz w wysokiej jakości pobierzesz z linku na końcu artykułu
Projekt organizacji ruchu
Wszystkie plansze (i więcej) pobierzesz pod tym linkiem
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.