Czy budowa węzła przesiadkowego zawsze poprawia sytuację tramwajów i autobusów? Przyjrzyjmy się, dlaczego żaden autobus nie zatrzymuje się na węźle Gdańsk Śródmieście SKM. To cenna lekcja dla Poznania.
Nasze miasto planuje m.in. budowę tramwaju na Naramowice. Oby była bardziej przemyślana!
Nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej
Osią transportu zbiorowego w Trójmieście jest Szybka Kolej Miejska (SKM) – linia kolejowa łącząca Gdańsk, Sopot i Gdynię. Dzięki odseparowaniu od dalekobieżnych i regionalnych linii kolejowych, SKM oferuje wysoką częstotliwość kursowania (w szczycie pociągi jadą co 7,5 minuty) bez kolizji z pociągami pospiesznymi czy ekspresowymi.
W 2013 roku rozpoczęto budowę przedłużenia Szybkiej Kolei Miejskiej z przystanku Gdańsk Główny do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście (w rejonie Alei Armii Krajowej). W tym samym czasie inwestor centrum handlowego Forum Gdańsk rozbudował układ drogowy w rejonie przystanku Gdańsk Śródmieście.
Nad nowym przystankiem SKM powstał węzeł przesiadkowy. Na wiadukcie nad SKM Gdańsk Śródmieście o szerokości ponad 60 metrów znalazło się miejsce na przystanek tramwajowy, autobusowy (wraz z odseparowaną od ruchu samochodowego jezdnią), jezdnie samochodowe oraz chodniki i drogi rowerowe. Idea węzła przesiadkowego polegała na skierowaniu tutaj części linii autobusowych, które kursują sąsiednimi ulicami. Ponadto linie podmiejskie, które do tej pory dojeżdżały do dworca Gdańsk Główny, chciano skrócić do Gdańska Śródmieście.
Nieudany węzeł przesiadkowy
Jednak na nowy węzeł przesiadkowy nie podjeżdża ani jeden autobus! Zatrzymują się wyłącznie tramwaje. Dlaczego? Otóż skrócenie jakiejkolwiek linii autobusowej do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście znacząco zmniejszyłoby atrakcyjność danej linii. Główny węzeł przesiadkowy i docelowy dla autobusów znajduje się na dworcu kolejowym oraz pobliskiej krańcówce Wały Piastowskie. Linia skrócona do Gdańska Śródmieście omijałaby te węzły, wymuszając przesiadkę na Szybką Kolej Miejską (tylko część pociągów z Gdyni i Sopotu kończy w Śródmieściu, część zatrzymuje się wcześniej – na Gdańsku Głównym).
Ponadto transport zbiorowy w Gdańsku nie jest w pełni zintegrowany z Szybką Koleją Miejską, którą obsługuje niezależna spółka PKP SKM. Tradycyjny bilet na tramwaje i autobusy nie jest honorowany w pociągach i vice versa. Tramwaje, autobusy i kolej można połączyć wyłącznie na bilecie okresowym (który jednak nie dotyczy Gdyni). Idea przesiadek na Gdańsku Śródmieście nie tylko utrudnia podróż, ale także zwiększa jej koszt.
Liczą się (nie tylko) inwestycje
Należy pamiętać, że w rozwoju transportu nie chodzi po prostu o budowanie ciągów komunikacyjnych czy węzłów przesiadkowych. Nieprzemyślany węzeł przesiadkowy może utrudniać podróż lub wymuszać przesiadki, zakładając, że „to przecież tak wygodne”. Linia tramwajowa wybudowana w nieoptymalnym przebiegu nie zachęci do transportu zbiorowego, jeżeli zlikwidujemy przy okazji pobliskie linie autobusowe (bo dublują się z tramwajem). To też przerabiał Gdańsk np. w przypadku linii tramwajowej na Chełm i Morenę (południowe i zachodnie dzielnice miasta).
Czytaj też:
Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego
7 lat temu poznańskie organizacje społeczne przedstawiły projekt usprawnień transportu w Poznaniu. Czy miasto zrealizowało pomysły mieszkańców z 2011 roku?
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.