Więcej zieleni, ławki, fontanna i mała architektura – tak zmieni się plac przed Starym Browarem od strony ulicy Ratajczaka.
Pusty, wykostkowany plac
Centrum handlowe Stary Browar powstało w 2003 roku na terenie dawnego browaru Huggera. W postmodernistycznym budynku z nutą historyzmu i high-tech umieszczono kilkadziesiąt sklepów. Stary Browar rozbudowano w 2007 roku. Nowa część zajęła fragment parku Dąbrowskiego. Od strony ulicy Ratajczaka powstał plac (bez nazwy czy patrona). Do tej pory pełnił funkcję wyłącznie tranzytową – nie było ławek, zieleni czy elementów małej architektury.
Stary Browar stworzyła Grażyny Kulczyk. Od 2015 roku włada nim niemiecki fundusz inwestycyjny DWS Grundbesitz GmbH.
W marcu 2020 roku rozpoczęła się przebudowa placu. Za projekt odpowiada pracownia architektoniczna 1050 (autorzy m.in. projektu parku Stare Koryto Warty). Do tej pory pusty i wykostkowany plac wypełni zieleń – prawie 40 drzew, ponad 250 krzewów i setki kwiatów. Przed wejściem do centrum handlowego pojawi się fontanna. Nie zabraknie ławek i elementów małej architektury.
Płot otaczający prywatny park Dąbrowskiego zostanie przesunięty w głąb parku, dzięki czemu jego północno-zachodnia część będzie otwarta i połączona z nowym placem.
Wyświetl większą mapę
Odnowa placu przed Starym Browarem – fotorelacja
Ulicę Ratajczaka czekają w najbliższych latach duże zmiany. Wyższa Szkoła Bankowa (naprzeciwko centrum handlowego) planuje rozbudowę. W pobliżu, na Wierzbięcicach, Skanska buduje centrum biurowe Nowy Rynek. Ponadto w 2021 roku rozpocznie się budowa tramwaju w ulicy Ratajczaka. Połączy okolice Placu Wolności ze wspomnianymi Wierzbięcicami.
Inicjatywy Starego Browaru
Rewitalizacja placu jest inicjatywą Starego Browaru realizowaną w ramach strategii otwartości i zaangażowania w sprawy lokalne. W 2017 roku właściciel sprzeciwił się pomysłowi uspokojenia ruchu w śródmieściu Poznania. Wraz z innymi firmami, DWS Grundbesitz GmbH krytykował m.in. pomysł utworzenia ronda na skrzyżowaniu ul. Kościuszki, Niezłomnych i Ratajczaka. Nie chciał też zwężenia ul. Kościuszki do jednego pasa ruchu pod ciąg rowerowy . Według niemieckiego funduszu, ulicą Kościuszki jeździ niewielu rowerzystów.
Od 2007 roku (czyli od rozbudowy Starego Browaru) rowerzyści zmuszeni są do przeprowadzania rowerów na odcinku 70 metrów. Przy dwóch pasach ruchu na ulicy Kościuszki nie zmieściła się droga rowerowa. To istotny brak, gdyż ulicą Kościuszki wyznaczono rowerową obwodnicę centrum.
Od 2017 roku sporo się zmieniło. Na skrzyżowaniu ul. Kościuszki, Niezłomnych i Ratajczaka powstało rondo. Ponadto na sąsiednich ulicach uspokojono ruch, zmniejszając dopuszczalną prędkość i montując progi poduszkowe. W maju 2020 roku miasto zapowiedziało rozwiązanie problemu rowerowego na ulicy Kościuszki. „Pakiet dla mobilności” przewiduje pozostawienie jednego pasu ruchu dla samochodów. Na drugim powstanie kontrapas/pas rowerowy.
Czytaj też
30 procent Galerii Malta tonie w pustostanach
Połowa Kupca Poznańskiego to pustostany – analiza handlu
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.