Projekt tramwaju w ulicy Ratajczaka. Więcej drzew i zieleni, przestrzeń przyjazna dla pieszych, uspokojony ruch samochodowy. Fot. Urząd Miasta Poznania

Tramwaj w ulicy Ratajczaka. We wtorek spotkanie konsultacyjne!

by

in

Ruszyły konsultacje projektu trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. „Więcej drzew i zieleni, przestrzeń przyjazna dla pieszych, uspokojony ruch samochodowy”. We wtorek, 18 lutego spotkanie konsultacyjne!

Projekt Centrum – co to jest?

To największy projekt inwestycyjny w centrum Poznania. W najbliższych latach powstanie torowisko tramwajowe na ulicy Ratajczaka. Kompleksowej odnowy doczekają się ponadto ulice: 27 Grudnia, Kantaka, Gwarna i Al. Marcinkowskiego. Pierwszym ukończonym elementem Projektu Centrum jest odnowiona ulica Święty Marcin.

Obecnie trwają przygotowania do budowy tramwaju w ul. Ratajczaka. To zakres robót zaznaczony na niebiesko na poniższej mapie. Obejmuje odcinek od skrzyżowania z ulicą Święty Marcin przez ul. Kościuszki po całe skrzyżowanie ul. Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Matyi/Wierzbięcice.

Projekt Centrum to nie jedyny element odnowy śródmieścia Poznania Teraz trwa przebudowa ul. Taczaka i Garncarskiej oraz placu Kolegiackiego. Ruszyła przebudowa Rynku Łazarskiego, a w połowie 2020 roku zacznie się odnowa ulicy Wierzbięcice.

Projekt Centrum mapa
Obszar Projektu Centrum. Fot. projektcentrum.pl

Jak zmieni się centrum Poznania?

Koncepcja projektowa zakłada powstanie dwutorowej trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka – od skrzyżowania z ul. Święty Marcin do Wierzbięcic. Pasażerowie skorzystają z dwóch nowych przystanków tramwajowych: pod Starym Browarem i na ulicy Wierzbięcice przy skrzyżowaniu z ulicą Królowej Jadwigi. Pierwsze przystanki będą „wiedeńskie” (wsiadanie do tramwaju z jezdni), drugie – tradycyjne, między jezdniami.

W centrum miasta istnieją tylko 2 transportowe ciągi północ-południe: ulica Roosevelta oraz Garbary/Mostowa. Dlatego tramwaj w ulicy Ratajczaka pozwala stworzyć zupełnie nową trasę w tej osi. Dla porównania, w osi wschód-zachód mamy 3 ciągi (Solna, Podgórna+Strzelecka, Królowej Jadwigi).

Problem niewystarczającej liczby tras północ-południe próbowano rozwiązać już kilkadziesiąt lat temu (Trasa Piekary).

Piesi docenią to, że część ulicy Ratajczaka będzie strefą zamieszkania. To rozwiązanie przyczyni się do uspokojenia ruchu samochodowego. Warto zaznaczyć, że zgodnie z projektem wszystkie nawierzchnie od Świętego Marcina do Starego Browaru będą wykonane z kostki kamiennej. Projektanci nie popełnili błędu z „lastrykowaną kostką betonową” z ulicy Święty Marcin. Pozostała część inwestycji zakłada nawierzchnie zgodne z katalogiem nawierzchni chodników lub – przy Starym Browarze – zgodnie z projektem odnowy skweru przed centrum handlowym.

Skrzyżowanie Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Wierzbięcice zmieni się. Powstaną nowe przejścia dla pieszych tworzące alternatywę dla przejść podziemnych. Do przystanków będą zapewnione dojścia z obu stron platform przystankowych.

Na skrzyżowaniu Ratajczaka z Taczaka powstanie mały plac. Fot. Urząd Miasta Poznania
Na skrzyżowaniu Ratajczaka z Taczaka powstanie mały plac. Fot. Urząd Miasta Poznania

Niewiele zmian dla kierowców

Dla kierowców zmieni się niewiele. Ulica Ratajczaka nadal będzie jednokierunkowa. Na skrzyżowaniu Ratajczaka z Kościuszki pozostanie rondo. Budowa trasy tramwajowej oraz przyjęty program funkcjonalny (np. zostawienie miejsca dla ogródków kawiarnianych) wiąże się ze zmniejszeniem liczby miejsc postojowych. Skrzyżowanie Ratajczaka/Ogrodowa/Powstańców Wielkopolskich zostanie wyniesione.

Nową ulicą Ratajczaka i Niezłomnych rowerzyści pojadą dwukierunkowo – w kierunku Wierzbięcic jezdnią z kierowcami, w kierunku placu Wolności – pasem rowerowym. Na przystanku tramwajowym przy Starym Browarze ruch rowerowy poprowadzono przez „przystanek wiedeński”. Warto zaznaczyć, że projekt umożliwia wdrożenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicy Kościuszki.

Projekt tramwaju w ulicy Ratajczaka. Więcej drzew i zieleni, przestrzeń przyjazna dla pieszych, uspokojony ruch samochodowy. Fot. Urząd Miasta Poznania
Projekt tramwaju w ulicy Ratajczaka. Fot. Urząd Miasta Poznania

Drzewa, krzewy, byliny

Na nowej ulicy Ratajczaka pojawi się sporo drzew posadzonych w gruncie. Nie zabraknie też krzewów czy bylin. Projektantom udało się także wkomponować więcej zieleni (w porównaniu do pierwotnej koncepcji) na skrzyżowaniu Królowej Jadwigi/Niezłomnych/Wierzbięcice. Jednocześnie chęć stworzenia miejsc dla ogródków kawiarnianych czy miejsc postojowych oraz wykonania szerokich, wygodnych chodników utrudnia wygospodarowanie więcej miejsca dla zieleni rosnącej w ziemi.

Plan konsultacji

W ramach konsultacji zaplanowano spotkanie z mieszkańcami, które odbędzie się we wtorek, 18 lutego 2020 o godz. 17.00 w Szkole Podstawowej nr 75 przy ul. Powstańców Wielkopolskich 3 w Poznaniu. Obecność obowiązkowa 😉

Kto nie będzie mógł przyjść, ma dwie możliwości na wyrażenie opinii o projekcie. Można:

  • wysłać maila na adres projektcentrum@um.poznan.pl,
  • przysłać uwagi listownie (Urząd Miasta Poznania – Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta, pl. Kolegiacki 17 w Poznaniu),
  • przyjść do biura budowy (ul. Święty Marcin 57 – w poniedziałki w godz. 16-18 lub czwartki w godz. 14-16).

Konsultacje społeczne potrwają do 28 lutego 2020 roku. Budowa powinna się rozpocząć w 2021, a zakończyć w 2022 roku.

Koncepcja projektowa tramwaju w ulicy Ratajczaka. Fot. Urząd Miasta Poznania
Koncepcja projektowa tramwaju w ulicy Ratajczaka. Kliknij aby powiększyć. Fot. Urząd Miasta Poznania

Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie


Comments

Jedna odpowiedź do „Tramwaj w ulicy Ratajczaka. We wtorek spotkanie konsultacyjne!”

  1. Kolejna zawalidroga. Ten XIX wieczny zabytek to tylko zbędny wydatek. Ale poznaniacy już dawno stracili umiejętność podstaw liczenia. Centrum miasta jest robione pod studentów i turystów. W d***e mają ciężko pracujących podatników, którzy jeżdżą często w sprawach biznesowych do centrum. Efekt będzie taki: więcej korków, mniej miejsc parkingowych. Najzwyklejszy sabotaż!

Dodaj komentarz