UJAWNIAMY: Poznaj projekt przebudowy ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956!

Przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956: poznaj projekt inwestycji
Przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956: poznaj projekt inwestycji. Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie

Już w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956. Czas na Poznań jako pierwszy ujawnia projekt budowlany ważnej dla mieszkańców Wildy inwestycji. Sprawdź, jakie zmiany pojawią się w tym rejonie!

Czytaj też:

Poznański Rower Miejski: prawie 1,5 mln zł kar, problemy Nextbike w Trójmieście bez wpływu na Poznań

Odnowione ulice na Wildzie

Miasto Poznań przeprowadza ofensywę inwestycyjną w śródmieściu. Niedawno otwarto zupełnie odnowioną ulicę Święty Marcin. Teraz trwa przebudowa Placu Kolegiackiego. oraz odnowa ulicy Taczaka i Garncarskiej. Niedługo ruszą kolejne remonty ulic (w ramach Projektu Centrum), a w 2020 roku zacznie powstawać tramwaj w ulicy Ratajczaka. Na swoją kolej czeka m.in. przebudowa Rynku Łazarskiego.

Inwestycja na Wildzie obejmuje przebudowę ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku – od skrzyżowania z ul. ks. Jakuba Wujka po ul. Krzyżową (ok. 1,1 km). Poza tym odnowy doczeka się cały węzeł rozjazdowy przy Rynku Wildeckim. Prace budowlane – według harmonogramu – rozpoczną się w 2020 roku. Teraz trwa procedura wyboru inżyniera kontraktu.

Ponadto w 2019 roku miasto konsultowało projekt przebudowy ulicy Kilińskiego na Wildzie. Obecnie nie wiemy, kiedy ta inwestycja może powstać.

Zakres przebudowy ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 2019 roku. Inwestycja ruszy już w 2020 roku!
Zakres przebudowy ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Inwestycja ruszy już w 2020 roku!

Opis projektu ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956

Torowisko

Sieć trakcyjna, zgodnie z dzisiejszą modą, zawiśnie na słupach trakcyjno-oświetleniowych. Koniec z podwieszaniem do stojących wokół ulicy budynków. Natomiast torowisko będzie wykonane na trzy sposoby:

  • „zielone torowisko” – 41% trasy,
  • torowisko na płycie betonowej wylewanej na „mokro” – 38% trasy,
  • torowisko na prefabrykowanej płycie betonowej – 21% trasy.

W ramach inwestycji powstanie torowisko w większości wydzielone, odseparowane od jezdni opaską z kostki brukowej. Wyjątek od wydzielenia torowiska – na Rynku Wildeckim. Pasażerowie skorzystają z odnowionych przystanków tramwajowych:

  • Św. Czesława: będą to tzw. przystanek wiedeński (pasażerowie będą wchodzić po tramwaju poprzez jezdnię wyniesioną w formie długiego progu zwalniającego),
  • Rynek Wildecki: przystanek w formie antyzatoki (platforma przystankowa bezpośrednio przy torowisku, ruch samochodów i rowerów puszczony po torowisku), przeniesiony na wysokość ulicy Przemysłowej – tak, aby obejmował linie rozjeżdżające się zarówno w ulicę Wierzbięcice, jak i w Dolną Wildę).

Ciekawostka: w nowych wiatach przystankowych nie pojawią się reklamy – tak zadecydował Miejski Konserwator Zabytków

Jezdnia

Po obu stronach torowiska powstanie dwukierunkowa jednopasowa jezdnia, z reguły o szerokości pasa ruchu wynoszącej 3 metry. Pojawi się na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Co ważne, sam projekt ulic zakłada rozwiązania pilnujące przestrzegania prędkości. Przystanki wiedeńskie i esowanie toru jazdy zadbają o bezpieczeństwo ruchu. Jezdnia powstanie z nawierzchni asfaltowej (bitumicznej), nie licząc krótkich brukowanych odcinków przy Rynku Wildeckim.

Uspokojenie ruchu na ulicy Wierzbięcice: esowanie toru jazdy i przystanek wiedeński ("Św. Czesława" w kierunku ulicy Królowej Jadwigi)
Uspokojenie ruchu na ulicy Wierzbięcice: esowanie toru jazdy i przystanek wiedeński („Św. Czesława” w kierunku ulicy Królowej Jadwigi)

Parkować będziemy równolegle, w zatokach postojowych wyznaczonych po obu stronach ulicy Wierzbięcice. Projekt przygotowano z myślą o Strefie Płatnego Parkowania, która niedługo powstanie na Wildzie. Projektanci wierzą w to, że kierowcy sami dostosują się do organizacji parkowania i nie będą próbować zastawiać każdego fragmentu chodnika. Dlaczego? Większość ciągów ulic nie zawiera słupków chroniących przez nielegalnym parkowaniem.

Czytaj także:

Rozwiązania rowerowe

Wzdłuż Wierzbięcic czy 28 Czerwca 1956 roku nie powstanie infrastruktura rowerowa. W poruszaniu się jezdnią pomogą rowerzystom tzw. sierżanty rowerowe (znaki P-27 wskazujące kierunek i tor ruchu roweru). Na większej części ulic znaki będą wymalowane niezgodnie ze „Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Poznania” – zbyt blisko krawężnika (zaleca się co najmniej 0,3 m odstępu).

Tak, rowerzysta ma się poruszać przy prawej krawędzi jezdni, ale nie tuż przy krawężniku. Jazda przy krawężniku tuż przy miejscach postojowych jest niebezpieczna – rowerzysta nie ma żadnego marginesu np. w wypadku otwarcia drzwi w zaparkowanym samochodzie. Dlatego „sierżanty rowerowe” należy malować tak, aby mniej doświadczonym rowerzystom sugerować bezpieczny tor ruchu.

W ramach inwestycji powstanie wyłącznie krótka droga rowerowa wraz z przejazdem przez ul. 28 Czerwca 1956. Skorzystają z niej rowerzyści jadący od Dębca i skręcający w lewo w ulicę Przemysłową.

Piesi

Przekleństwem pieszych stanie się nawierzchnia chodników. Tylko 1,2 metra szerokości będzie wyłożone wygodnymi płytami kamiennymi. Ponieważ chodniki z reguły mają 2,5-3 m szerokości, większość nawierzchni chodników powstanie z niewygodnej kostki łupanej. To będzie spory problem szczególnie na Rynku Wildeckim, gdzie zaplanowano bardzo szerokie, kilkumetrowe chodniki – a pas wygodny w chodzeniu także osiągnie 1,2 m szerokości.

Projekt dla rejonu Rynku Wildeckiego: krótki łącznik rowerowy i niewygodne chodniki. Kolor żółty - kostka łupana, fioletowy - kostka kamienna cięta, białe prostokąty - płyty kamienne
Projekt dla rejonu Rynku Wildeckiego: krótki łącznik rowerowy i niewygodne chodniki. Kolor żółty – kostka łupana, fioletowy – kostka kamienna cięta, białe prostokąty – płyty kamienne

Same przystanki tramwajowe będą wyłożone… równą i ciętą kostką kamienną

Podobny błąd popełniono na ulicy Jackowskiego na Jeżycach.

Trwa przebudowa ul. Jackowskiego na Jeżycach 🏗️ Przy wielu zaletach projektu (szersze chodniki, nowa jezdnia, więcej…

Opublikowany przez Czas na Poznań Czwartek, 6 czerwca 2019

Zieleń

W całej inwestycji (ok. 1,1 km odnowionych ulic) pojawi się 15 drzew: miłorzęby dwuklapowe i klony zwyczajne. Większość drzew znajdzie się w pobliżu Rynku Wildeckiego, tylko kilka pojawi się na ulicy Wierzbięcice. Niektóre drzewa posadzi się w donicach zagłębionych w gruncie, ich korony sięgną kilku metrów wysokości (6-8). Na pocieszenie: wzdłuż ulicy Wierzbięcice zaplanowano sporo zieleni niskiej, m.in. trzmieliny Fortune’a, pięciorniki krzewiaste czy róże zwyczajne. Pola zieleni zlokalizowane przy jezdniach otrzymają warstwę ochronną z kory obsypaną do 0,4 m od krawędzi każdego pola.

Przykładowy projekt nasadzeń w rejonie Rynku Wildeckiego
Przykładowy projekt nasadzeń w rejonie Rynku Wildeckiego

Czytaj także:

Na ulicach Poznania leży wiele cennych nawierzchni – starych chodników czy „kocich łbów”. Czy warto je chronić? Jak pogodzić wygodę z wartościami historycznymi?

Przebudowa ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 – projekt

Źródłem wszystkich dokumentów (chyba, że zaznaczono inaczej) są Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Plan sytuacyjny z organizacją ruchu

Plan sytuacyjny z organizacją ruchu: cała inwestycja. Przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956, Wilda
Plan sytuacyjny z organizacją ruchu: cała inwestycja. Uwaga, duży rozmiar pliku! Kliknij aby powiększyć

Projekt architektoniczno-budowlany

Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - Wujka, Niedziałkowskiego
Ulica Wierzbięcice odc. Wujka-Niedziałkowskiego. Kliknij aby powiększyć
Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - św. Czesława, Spychalskiego
Ulica Wierzbięcice odc. św. Czesława-Spychalskiego. Kliknij aby powiększyć
Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - Rynek Wildecki, 28 Czerwca 1956, Górna Wilda
Ulica Wierzbięcice – Rynek Wildecki i fragment ul. 28 Czerwca 1956. Kliknij aby powiększyć

Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 w pigułce – 100 MB najważniejszej dokumentacji, czyli karty zieleni, mała architektura i projekt architektoniczno-budowlany w oryginalnych plikach

Kompletna dokumentacja projektowa – tylko dla ludzi o mocnym łączu (1,1 GB!)

Zobacz też

To nie pierwszy projekt, który możecie zobaczyć na łamach Czasu na Poznań. Wcześniej prezentowano m.in. projekty dla kolejnych ulic w ramach Projektu Centrum, koncepcję dla tramwaju w Ratajczaka, projekt ulicy Taczaka i Garncarskiej oraz Placu Kolegiackiego


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

2 odpowiedzi na temat “UJAWNIAMY: Poznaj projekt przebudowy ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956!

  1. Ciekawy jestem czy ktoś oszacował liczbę istniejących miejsc parkingowych przy ulicy Wierzbięcice i przyległych. Czy ich liczba zmniejszy się po remoncie? Parkowanie w tym miejscu to istny koszmar. Nadzieja planistów i urzędowej administracji, że wprowadzenie w tym miejscu strefy płatnego parkowania pomoże rozładować ruch i zmniejszy ilość pozostawianych samochodów to jakiś żart. Przecież mieszkańcy, wyposażeni w karty do parkowania w strefach, będą nadal pozostawiać tam swoje auta. Gdzie parkować?!

  2. Brak ścieżki rowerowej to ogromny błąd, rowery powinny być wydzielone od ruchu drogowego w przeciwnym wypadku nie zachęca to do podróży rowerami, wręcz przeciwnie. poziome znaki rowerowe na asfalcie są kuriozalne i tak jak w innych częściach miasta widać rowerzyści i tak wolą jechać chodnikiem bo po prostu jest bezpieczniej. zamiast szerszych chodników ruch powinien być podzielony. Wszędzie świetnie koegzystuje ruch rowerowy ścieżki rowerowe i węższe chodniki. to jedyne logiczne rozwiązanie wszelkich problemów… dziwie się bardzo że tu tak nie zrobiono…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: