Przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956: poznaj projekt inwestycji

UJAWNIAMY: Poznaj projekt przebudowy ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956!

Już w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956. Czas na Poznań jako pierwszy ujawnia projekt budowlany ważnej dla mieszkańców Wildy inwestycji. Sprawdź, jakie zmiany pojawią się w tym rejonie!

Czytaj też:

Poznański Rower Miejski: prawie 1,5 mln zł kar, problemy Nextbike w Trójmieście bez wpływu na Poznań

Odnowione ulice na Wildzie

Miasto Poznań przeprowadza ofensywę inwestycyjną w śródmieściu. Niedawno otwarto zupełnie odnowioną ulicę Święty Marcin. Teraz trwa przebudowa Placu Kolegiackiego. oraz odnowa ulicy Taczaka i Garncarskiej. Niedługo ruszą kolejne remonty ulic (w ramach Projektu Centrum), a w 2020 roku zacznie powstawać tramwaj w ulicy Ratajczaka. Na swoją kolej czeka m.in. przebudowa Rynku Łazarskiego.

Inwestycja na Wildzie obejmuje przebudowę ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku – od skrzyżowania z ul. ks. Jakuba Wujka po ul. Krzyżową (ok. 1,1 km). Poza tym odnowy doczeka się cały węzeł rozjazdowy przy Rynku Wildeckim. Prace budowlane – według harmonogramu – rozpoczną się w 2020 roku. Teraz trwa procedura wyboru inżyniera kontraktu.

Ponadto w 2019 roku miasto konsultowało projekt przebudowy ulicy Kilińskiego na Wildzie. Obecnie nie wiemy, kiedy ta inwestycja może powstać.

Zakres przebudowy ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 2019 roku. Inwestycja ruszy już w 2020 roku!
Zakres przebudowy ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Inwestycja ruszy już w 2020 roku!

Opis projektu ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956

Torowisko

Sieć trakcyjna, zgodnie z dzisiejszą modą, zawiśnie na słupach trakcyjno-oświetleniowych. Koniec z podwieszaniem do stojących wokół ulicy budynków. Natomiast torowisko będzie wykonane na trzy sposoby:

  • „zielone torowisko” – 41% trasy,
  • torowisko na płycie betonowej wylewanej na „mokro” – 38% trasy,
  • torowisko na prefabrykowanej płycie betonowej – 21% trasy.

W ramach inwestycji powstanie torowisko w większości wydzielone, odseparowane od jezdni opaską z kostki brukowej. Wyjątek od wydzielenia torowiska – na Rynku Wildeckim. Pasażerowie skorzystają z odnowionych przystanków tramwajowych:

  • Św. Czesława: będą to tzw. przystanek wiedeński (pasażerowie będą wchodzić po tramwaju poprzez jezdnię wyniesioną w formie długiego progu zwalniającego),
  • Rynek Wildecki: przystanek w formie antyzatoki (platforma przystankowa bezpośrednio przy torowisku, ruch samochodów i rowerów puszczony po torowisku), przeniesiony na wysokość ulicy Przemysłowej – tak, aby obejmował linie rozjeżdżające się zarówno w ulicę Wierzbięcice, jak i w Dolną Wildę).

Ciekawostka: w nowych wiatach przystankowych nie pojawią się reklamy – tak zadecydował Miejski Konserwator Zabytków

Jezdnia

Po obu stronach torowiska powstanie dwukierunkowa jednopasowa jezdnia, z reguły o szerokości pasa ruchu wynoszącej 3 metry. Pojawi się na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Co ważne, sam projekt ulic zakłada rozwiązania pilnujące przestrzegania prędkości. Przystanki wiedeńskie i esowanie toru jazdy zadbają o bezpieczeństwo ruchu. Jezdnia powstanie z nawierzchni asfaltowej (bitumicznej), nie licząc krótkich brukowanych odcinków przy Rynku Wildeckim.

Uspokojenie ruchu na ulicy Wierzbięcice: esowanie toru jazdy i przystanek wiedeński ("Św. Czesława" w kierunku ulicy Królowej Jadwigi)
Uspokojenie ruchu na ulicy Wierzbięcice: esowanie toru jazdy i przystanek wiedeński („Św. Czesława” w kierunku ulicy Królowej Jadwigi)

Parkować będziemy równolegle, w zatokach postojowych wyznaczonych po obu stronach ulicy Wierzbięcice. Projekt przygotowano z myślą o Strefie Płatnego Parkowania, która niedługo powstanie na Wildzie. Projektanci wierzą w to, że kierowcy sami dostosują się do organizacji parkowania i nie będą próbować zastawiać każdego fragmentu chodnika. Dlaczego? Większość ciągów ulic nie zawiera słupków chroniących przez nielegalnym parkowaniem.

Czytaj także:

2 lata obsuwy przy przebudowie płyty Starego Rynku – nauczka dla urzędników

Rozwiązania rowerowe

Wzdłuż Wierzbięcic czy 28 Czerwca 1956 roku nie powstanie infrastruktura rowerowa. W poruszaniu się jezdnią pomogą rowerzystom tzw. sierżanty rowerowe (znaki P-27 wskazujące kierunek i tor ruchu roweru). Na większej części ulic znaki będą wymalowane niezgodnie ze „Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Poznania” – zbyt blisko krawężnika (zaleca się co najmniej 0,3 m odstępu).

Tak, rowerzysta ma się poruszać przy prawej krawędzi jezdni, ale nie tuż przy krawężniku. Jazda przy krawężniku tuż przy miejscach postojowych jest niebezpieczna – rowerzysta nie ma żadnego marginesu np. w wypadku otwarcia drzwi w zaparkowanym samochodzie. Dlatego „sierżanty rowerowe” należy malować tak, aby mniej doświadczonym rowerzystom sugerować bezpieczny tor ruchu.

W ramach inwestycji powstanie wyłącznie krótka droga rowerowa wraz z przejazdem przez ul. 28 Czerwca 1956. Skorzystają z niej rowerzyści jadący od Dębca i skręcający w lewo w ulicę Przemysłową.

Piesi

Przekleństwem pieszych stanie się nawierzchnia chodników. Tylko 1,2 metra szerokości będzie wyłożone wygodnymi płytami kamiennymi. Ponieważ chodniki z reguły mają 2,5-3 m szerokości, większość nawierzchni chodników powstanie z niewygodnej kostki łupanej. To będzie spory problem szczególnie na Rynku Wildeckim, gdzie zaplanowano bardzo szerokie, kilkumetrowe chodniki – a pas wygodny w chodzeniu także osiągnie 1,2 m szerokości.

Projekt dla rejonu Rynku Wildeckiego: krótki łącznik rowerowy i niewygodne chodniki. Kolor żółty - kostka łupana, fioletowy - kostka kamienna cięta, białe prostokąty - płyty kamienne
Projekt dla rejonu Rynku Wildeckiego: krótki łącznik rowerowy i niewygodne chodniki. Kolor żółty – kostka łupana, fioletowy – kostka kamienna cięta, białe prostokąty – płyty kamienne

Same przystanki tramwajowe będą wyłożone… równą i ciętą kostką kamienną

Podobny błąd popełniono na ulicy Jackowskiego na Jeżycach.

Zieleń

W całej inwestycji (ok. 1,1 km odnowionych ulic) pojawi się 15 drzew: miłorzęby dwuklapowe i klony zwyczajne. Większość drzew znajdzie się w pobliżu Rynku Wildeckiego, tylko kilka pojawi się na ulicy Wierzbięcice. Niektóre drzewa posadzi się w donicach zagłębionych w gruncie, ich korony sięgną kilku metrów wysokości (6-8). Na pocieszenie: wzdłuż ulicy Wierzbięcice zaplanowano sporo zieleni niskiej, m.in. trzmieliny Fortune’a, pięciorniki krzewiaste czy róże zwyczajne. Pola zieleni zlokalizowane przy jezdniach otrzymają warstwę ochronną z kory obsypaną do 0,4 m od krawędzi każdego pola.

Przykładowy projekt nasadzeń w rejonie Rynku Wildeckiego
Przykładowy projekt nasadzeń w rejonie Rynku Wildeckiego

Czytaj także:

Na ulicach Poznania leży wiele cennych nawierzchni – starych chodników czy „kocich łbów”. Czy warto je chronić? Jak pogodzić wygodę z wartościami historycznymi?

Przebudowa ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 – projekt

Źródłem wszystkich dokumentów (chyba, że zaznaczono inaczej) są Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Plan sytuacyjny z organizacją ruchu

Plan sytuacyjny z organizacją ruchu: cała inwestycja. Przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956, Wilda
Plan sytuacyjny z organizacją ruchu: cała inwestycja. Uwaga, duży rozmiar pliku! Kliknij aby powiększyć

Projekt architektoniczno-budowlany

Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - Wujka, Niedziałkowskiego
Ulica Wierzbięcice odc. Wujka-Niedziałkowskiego. Kliknij aby powiększyć
Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - św. Czesława, Spychalskiego
Ulica Wierzbięcice odc. św. Czesława-Spychalskiego. Kliknij aby powiększyć
Ulica Wierzbięcice, projekt architektoniczno-budowlany - Rynek Wildecki, 28 Czerwca 1956, Górna Wilda
Ulica Wierzbięcice – Rynek Wildecki i fragment ul. 28 Czerwca 1956. Kliknij aby powiększyć

Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 w pigułce – 100 MB najważniejszej dokumentacji, czyli karty zieleni, mała architektura i projekt architektoniczno-budowlany w oryginalnych plikach

Kompletna dokumentacja projektowa – tylko dla ludzi o mocnym łączu (1,1 GB!)

Zobacz też

Zdjęcia z ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 przed przebudową

To nie pierwszy projekt, który możecie zobaczyć na łamach Czasu na Poznań. Wcześniej prezentowano m.in. projekty dla kolejnych ulic w ramach Projektu Centrum, koncepcję dla tramwaju w Ratajczaka, projekt ulicy Taczaka i Garncarskiej oraz Placu Kolegiackiego


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Komentarze

2 odpowiedzi na „UJAWNIAMY: Poznaj projekt przebudowy ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956!”

  1. Awatar Wojciech
    Wojciech

    Ciekawy jestem czy ktoś oszacował liczbę istniejących miejsc parkingowych przy ulicy Wierzbięcice i przyległych. Czy ich liczba zmniejszy się po remoncie? Parkowanie w tym miejscu to istny koszmar. Nadzieja planistów i urzędowej administracji, że wprowadzenie w tym miejscu strefy płatnego parkowania pomoże rozładować ruch i zmniejszy ilość pozostawianych samochodów to jakiś żart. Przecież mieszkańcy, wyposażeni w karty do parkowania w strefach, będą nadal pozostawiać tam swoje auta. Gdzie parkować?!

  2. Brak ścieżki rowerowej to ogromny błąd, rowery powinny być wydzielone od ruchu drogowego w przeciwnym wypadku nie zachęca to do podróży rowerami, wręcz przeciwnie. poziome znaki rowerowe na asfalcie są kuriozalne i tak jak w innych częściach miasta widać rowerzyści i tak wolą jechać chodnikiem bo po prostu jest bezpieczniej. zamiast szerszych chodników ruch powinien być podzielony. Wszędzie świetnie koegzystuje ruch rowerowy ścieżki rowerowe i węższe chodniki. to jedyne logiczne rozwiązanie wszelkich problemów… dziwie się bardzo że tu tak nie zrobiono…

Dodaj komentarz