SKM Gdańsk Śródmieście: węzeł przesiadkowy, który omijają autobusy

Czy budowa węzła przesiadkowego zawsze poprawia sytuację tramwajów i autobusów? Przyjrzyjmy się, dlaczego żaden autobus nie zatrzymuje się na węźle Gdańsk Śródmieście SKM. To cenna lekcja dla Poznania.

Nasze miasto planuje m.in. budowę tramwaju na Naramowice. Oby była bardziej przemyślana!

Nowy przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej

Osią transportu zbiorowego w Trójmieście jest Szybka Kolej Miejska (SKM) – linia kolejowa łącząca Gdańsk, Sopot i Gdynię. Dzięki odseparowaniu od dalekobieżnych i regionalnych linii kolejowych, SKM oferuje wysoką częstotliwość kursowania (w szczycie pociągi jadą co 7,5 minuty) bez kolizji z pociągami pospiesznymi czy ekspresowymi.

W 2013 roku rozpoczęto budowę przedłużenia Szybkiej Kolei Miejskiej z przystanku Gdańsk Główny do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście (w rejonie Alei Armii Krajowej). W tym samym czasie inwestor centrum handlowego Forum Gdańsk rozbudował układ drogowy w rejonie przystanku Gdańsk Śródmieście.

SKM Gdańsk Śródmieście Forum Gdańsk
Węzeł przesiadkowy SKM Gdańsk Śródmieście, w tle centrum handlowe Forum Gdańsk. Źródło: trójmiasto.pl

Nad nowym przystankiem SKM powstał węzeł przesiadkowy. Na wiadukcie nad SKM Gdańsk Śródmieście o szerokości ponad 60 metrów znalazło się miejsce na przystanek tramwajowy, autobusowy (wraz z odseparowaną od ruchu samochodowego jezdnią), jezdnie samochodowe oraz chodniki i drogi rowerowe. Idea węzła przesiadkowego polegała na skierowaniu tutaj części linii autobusowych, które kursują sąsiednimi ulicami. Ponadto linie podmiejskie, które do tej pory dojeżdżały do dworca Gdańsk Główny, chciano skrócić do Gdańska Śródmieście.


Wyświetl większą mapę

Nieudany węzeł przesiadkowy

Jednak na nowy węzeł przesiadkowy nie podjeżdża ani jeden autobus! Zatrzymują się wyłącznie tramwaje. Dlaczego? Otóż skrócenie jakiejkolwiek linii autobusowej do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście znacząco zmniejszyłoby atrakcyjność danej linii. Główny węzeł przesiadkowy i docelowy dla autobusów znajduje się na dworcu kolejowym oraz pobliskiej krańcówce Wały Piastowskie. Linia skrócona do Gdańska Śródmieście omijałaby te węzły, wymuszając przesiadkę na Szybką Kolej Miejską (tylko część pociągów z Gdyni i Sopotu kończy w Śródmieściu, część zatrzymuje się wcześniej – na Gdańsku Głównym).

Schemat komunikacji autobusowej w centrum Gdańska
Schemat komunikacji autobusowej w centrum Gdańska

Ponadto transport zbiorowy w Gdańsku nie jest w pełni zintegrowany z Szybką Koleją Miejską, którą obsługuje niezależna spółka PKP SKM. Tradycyjny bilet na tramwaje i autobusy nie jest honorowany w pociągach i vice versa. Tramwaje, autobusy i kolej można połączyć wyłącznie na bilecie okresowym (który jednak nie dotyczy Gdyni). Idea przesiadek na Gdańsku Śródmieście nie tylko utrudnia podróż, ale także zwiększa jej koszt.

Węzeł Gdańsk Śródmieście SKM ma sens wyłącznie w przypadku linii tramwajowych Forum Gdańsk
Węzeł Gdańsk Śródmieście SKM ma sens wyłącznie w przypadku linii tramwajowych

Liczą się (nie tylko) inwestycje

Należy pamiętać, że w rozwoju transportu nie chodzi po prostu o budowanie ciągów komunikacyjnych czy węzłów przesiadkowych. Nieprzemyślany węzeł przesiadkowy może utrudniać podróż lub wymuszać przesiadki, zakładając, że „to przecież tak wygodne”. Linia tramwajowa wybudowana w nieoptymalnym przebiegu nie zachęci do transportu zbiorowego, jeżeli zlikwidujemy przy okazji pobliskie linie autobusowe (bo dublują się z tramwajem). To też przerabiał Gdańsk np. w przypadku linii tramwajowej na Chełm i Morenę (południowe i zachodnie dzielnice miasta).

Gdańsk Poznań SKM Gdańsk Śródmieście autobusy
Nieużywana część autobusowa stanowi istotny fragment węzła. Źródło podkładu: Google Earth

Czytaj też:

Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego

7 lat temu poznańskie organizacje społeczne przedstawiły projekt usprawnień transportu w Poznaniu. Czy miasto zrealizowało pomysły mieszkańców z 2011 roku?


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie

Komentarze

Jedna odpowiedź do „SKM Gdańsk Śródmieście: węzeł przesiadkowy, który omijają autobusy”

  1. Awatar informacje rozszerzone
    informacje rozszerzone

    W moim przeświadczeniu artykuł oparto na błędnej tezie, iż stan obecny [węzeł bez autobusów] jest stanem docelowym. W artykule nie rozwinięto pakietu rozwiązań docelowych, z którymi przebudowa tej części Gdańska jest ściśle skoordynowana i to bez względu na to, czy rozwiązania docelowe nastąpią w perspektywie 2-5 lat, czy znacznie dalszej.

    1) Rzeczywiście, w obecnej chwili nie ma na węźle linii autobusowych głównie z dwóch przyczyn.
    Pierwsza, to obecnie prowadzona budowa nowych wiaduktów drogowych nad torami kolejowymi na południe od węzła. Budowa ta generuje zatory drogowe.
    Zarząd Transportu Miejskiego nie chce w trakcie trwania tej budowy wydłużać czasu przejazdu autobusów do dzielnic południowych poprzez tzw. „zajazd” autobusów na węzeł.
    Druga przyczyna związana jest z ewolucyjnym [nie wymuszonym] kształtowaniem się „zachowań transportowych mieszkańców”.
    Przed rozpoczęciem budowy FORUM GDAŃSK ten rejon miasta był ugorem przestrzennym i funkcjonalnym nie obecnym w świadomości mieszkańców, w tym w ich „zachowaniach transportowych”. Dopiero od 2018 roku, tj. od kiedy powstało tu FORUM GDAŃSK wraz z węzłem i przystankiem Szybkiej Kolei Miejskiej – stał się atrakcyjnym miejscem generującym już w pierwszym roku funkcjonowania około 20 milionowe potoki piesze. Konsekwencją tego już są i będą dalsze postulaty mieszkańców włączenia autobusów w system przesiadkowy węzła.

    2) Inwestor FORUM GDAŃSK wydał ponad 200 mln złotych na wskazane przez Miasto Gdańsk cele publiczne. Udało się skoordynować cele publiczne finansowane przez FORUM GDAŃSK z zamierzeniami inwestycyjnymi innych podmiotów publicznych, w szczególności kolejowych i transportu miejskiego:

    2a) wydłużenie Szybkiej Kolei Miejskiej [SKM] od „Dworca Głównego” do nowego przystanku „Gdańsk Śródmieście” [zrealizowane]

    2b) wydłużenie Szybkiej Kolei Miejskiej [SKM] od przystanku „Gdańsk Śródmieście” do południowo-zachodnich terenów rozwojowych Gdańska [60-100 tys. mieszkańców] i gmin ościennych [są prowadzone koncepcyjne prace projektowe]

    2c) dodatkowe dwa tory wraz z dodatkowym przystankiem „Gdańsk Śródmieście” dla kolejowego ruchu regionalnego [zapewniono rezerwę w przestrzeni kolejowej pod budynkiem FORUM GDAŃSK] [są prowadzone zaawansowane prace projektowe w ramach modernizacji odcinka Tczew – Gdańsk]

    2d) tramwajowy system przesiadkowy dostosowany w obszarze węzła do docelowej częstotliwości tramwajowej co ok. 90 s/kier. [w związku z konsekwentnie prowadzoną rozbudową sieci tramwajowych na południowo-zachodnich terenach rozwojowych Gdańska] [zrealizowany]

    2e) zmiana docelowego układu drogowego w tym rejonie miasta polegająca na:
    2e1) zawężeniu obecnie podstawowego ciągu ruchu samochodowego ul. Wały Jagiellońskie/ul. Okopowa [rozdzielającego FORUM GDAŃSK od historycznego Głównego Miasta]
    2e2) przekierowaniu ruchu samochodowego na ciąg ul. 3 Maja/wiadukt Al. Armii Krajowej przy węźle oraz na kolejny w Gdańsku podwodny tunel drogowy [pod rz. Motławą], którego zamiar budowy podtrzymały obecne władze miasta

    2f) uwzględniając powyższe zmiany docelowego układu drogowego [patrz 2e] – FORUM GDAŃSK wykonało:
    – znaczną część docelowego układu drogowego [wiadukt Al. Armii Krajowej, ul. 3 Maja],
    – ponad kilometrowy odcinek podziemnego bezkolizyjnego publicznego przejazdu drogowego pod FORUM GDAŃSK równoległego do przewidzianego do ograniczenia ciągu ul. Wały Jagiellońskie/ul. Okopowa,
    – powiązanie parkingu FORUM GDAŃSK jedynie z docelowym odcinkiem ul. 3 Maja, a nie z przewidzianym do ograniczenia ciągiem ul. Wały Jagiellońskie/ul. Okopowa.

    3) Realizacja choćby w połowie nie zrealizowanych jeszcze zamierzeń opisanych wyżej w 2) – wzmocni znaczenie węzła. Prognozowane jest zwiększenie potoków pieszych do ok. 30-35 milionów rocznie. Tym samym postulaty mieszkańców i przyjezdnych z regionu włączenia autobusów w system przesiadkowy węzła – będą bardziej radykalne.

Dodaj komentarz