Poznań: skrzyżowanie ulicy Ratajczaka i 27 Grudnia oraz tramwaj Solaris

Zmiany od 1 sierpnia: remonty torowisk, nowości biletowe i nowe ulgi

Sezon remontowy w pełni. Od 1 sierpnia czekają nas zmiany w funkcjonowaniu tramwajów i autobusów. Ponadto przed nami integracja transportu z gminą Kórnik i Zaniemyśl oraz nowości w taryfie biletowej i w ulgach.

Poznań posiada rozbudowany system płatności za korzystanie z transportu zbiorowego. Czym jest PEKA? Jakie daje korzyści? Znajdziesz tutaj wszystkie potrzebne informacje:

Niezbędnik poznaniaka – PEKA

Tramwaje wracają na ul. Jana Pawła II

Kończy się remont rozjazdów na Rondzie Śródka od strony ulicy Jana Pawła II. Z tego powodu w lipcu tramwaje nie kursowały od Ronda Śródka do Kórnickiej. Od 1 sierpnia na swoje stałe trasy wraca linia 6 (Junikowo – Miłostowo) i 7 (Ogrody – Zawady).

Zamknięcie torowiska od Śródki do Placu Wielkopolskiego

Jednak to nie koniec prac na Rondzie Śródka. 1 lipca budowlańcy przenoszą się na rozjazdy od strony ulicy Wyszyńskiego. Z tego względu zamknięty będzie odcinek od Ronda Śródka do Placu Wielkopolskiego. Linie nr 8 i 17 pojadą zmienionymi trasami – przez Most Rocha, a w dodatku 17 wyruszy z Zawad:

8: Miłostowo – Rondo Śródka – JP2 – Most Rocha – Podgórna – Plac Wolności/Święty Marcin – Fredry – Roosevelta – Grunwaldzka – Reymonta – Hetmańska – Głogowska/Hetmańska,

17: Zawady – Rondo Śródka – JP2 – Most Rocha – Podgórna – Plac Wolności/Święty Marcin – Fredry – Dąbrowskiego – Ogrody.

Ponadto uruchomiona zostanie linia nr 4, ale tylko od Połabskiej do Placu Wielkopolskiego:

4: Połabska – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Fredry – 26 Lutego – Plac Wielkopolski.

Na odcinku Rondo Śródka – Wyszyńskiego – Estkowskiego – Małe Garbary – Wolnica – Marcinkowskiego kursować będzie autobus „za tramwaj” T8.

Głogowska bez tramwajów

W sierpniu Aquanet kontynuuje swoje roboty na odcinku Most Dworcowy – Głogowska/Hetmańska. Od 1 sierpnia tramwaje nie będą kursowały Głogowską – od Mostu Dworcowego aż do pętli. Z tego powodu linia nr 8 (opis trasy powyżej) oraz 14 dojadą tylko do Głogowskiej/Hetmańskiej:

14: Osiedle Sobieskiego – PST – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 – Hetmańska – Głogowska/Hetmańska

Także do Głogowskiej/Hetmańskiej dojadą linie autobusowe kończące do tej pory na Górczynie, czyli: 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704 i 710.

Bez zmian pozostają linie 149, 175 i 180 jadące całą Głogowską aż do dworca Poznań Główny. Ponadto w dni robocze uzupełniać te trzy linie będzie autobus „za tramwaj” T5 jadący od skrzyżowania Głogowskiej/Ostatniej przez Górczyn do dworca Poznań Główny.

Poznań remonty torowisk ZTM Głogowska MPK
Okres wakacyjny: część druga. Kliknij aby powiększyć. Źródło: ZTM

Pełen komunikat znajdziesz na stronie Zarządu Transportu Miejskiego: https://www.ztm.poznan.pl/pl/komunikaty/od-1-sierpnia-kolejny-etap-prac-na-rondzie-srodka-od-strony-wyszynskiego-zamknieta-tez-bedzie-trasa-tramwajowa-na-glogowskiej-az-do-petli-gorczyn-2

Przypomnienie: kolej w Poznaniu

Pasażerowie, aby „ominąć” miejsca, w których będą występować utrudnienia, mogą korzystać z połączeń kolejowych. Przypominamy, że posiadacze ważnego w strefie A biletu okresowego na sieć mogą podróżować po Poznaniu także pojazdami POLREGIO i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwie Poznań oraz Kiekrz (bez konieczności zakupu dodatkowego biletu na kolej). Ta oferta z pewnością zainteresuje podróżnych z okolic stacji kolejowych Poznań Wschód, Poznań Antoninek czy Poznań Górczyn.

Integracja transportu z gminą Kórnik i Zaniemyśl

1 sierpnia to ważny dzień dla podróżnych w aglomeracji poznańskiej. Dzięki integracji komunikacji miejskiej Miasta Poznania i gmin Kórnik i Zaniemyśl zwiększy się obszar funkcjonowania linii organizowanych przez ZTM.

Od 1 sierpnia 2019 r. system transportu zbiorowego Miasta Poznania zostanie powiększony o 4 linie autobusowe nr: 501, 502, 560 oraz 561. Teren gminy Kórnik, na którym dotychczas nie funkcjonował zintegrowany transport, znajdzie się w strefach taryfowych B (Gądki, Dachowa, Robakowo) i C (Biernatki, Błażejewko, Błażejewo, Dziećmierowo, Kórnik, Prusinowo, Skrzynki, Szczodrzykowo), natomiast teren gminy Zaniemyśl – w strefie taryfowej D (Jeziory Małe, Jeziory Wielkie, Łękno, Zaniemyśl).

Integracja wiąże się z szeregiem zalet. To m.in.

  • jednolite zasady funkcjonowania komunikacji publicznej i ulg,
  • możliwość podróżowania po aglomeracji pojazdami różnych przewoźników, ale z jednym biletem,
  • jeden system taryfowy, rozbudowana sieć sprzedaży,
  • możliwość korzystania z systemu PEKA (biletów okresowych i t-portmonetki),
  • oszczędność pieniędzy – tańszy transport między Poznaniem a gminą Kórnik i Zaniemyśl.
Integracja transportu miasto Poznań gmina Kórnik i Zaniemyśl
Mapa stref taryfowych od 1 sierpnia 2019 roku. Kliknij aby powiększyć. Źródło: ZTM

Komunikat Zarządu Transportu Miejskiego na temat integracji transportu: https://www.ztm.poznan.pl/pl/aktualnosci/od-1-sierpnia-2019-roku-integracja-transportu-publicznego-miasta-poznania-i-gmin-kornik-i-zaniemysl-najwazniejsze-informacje-dla-pasazerow

Czytaj też: System PEKA: archaizm jakich mało

Nowości w taryfie biletowej

W związku z integracją transportu publicznego z gminami Kórnik i Zaniemyśl od sierpnia wprowadzona zostanie czwarta strefa biletowa – strefa D (na terenie gminy Zaniemyśl).

Ponadto pasażerowie od 1 sierpnia będą mogli kupić nieco inne bilety papierowe (nowości pogrubiono). Z oferty znikają bilety na strefy A+B+C oraz 48 i 72 godzinne, pojawi się bilet 90 minutowy:

  • Bilet na podróż do 10 minut, ważny w strefie A+B+C+D – w cenie 3 zł (bilet ulgowy – 1,50 zł),
  • Bilet na podróż do 45 minut, ważny w strefie A+B+C+D – 5 zł (ulgowy – 2,50 zł),
  • Bilet na podróż do 90 minut, ważny w strefie A+B+C+D – 7 zł (bilet ulgowy 3,50 zł),
  • Bilet 24-godzinny na strefę A – 12 zł (bilet ulgowy 6 zł)
  • Bilet 24-godzinny na strefę A+B+C+D – 15 zł (bilet ulgowy – 7,50 zł)
  • Bilet 7-dobowy na strefę A – 40 zł (bilet ulgowy – 20 zł)
  • Bilet 7-dobowy na strefę A+B+C+D – 60 zł (bilet ulgowy – 30 zł)

Od 1 sierpnia 2019r., w związku z utworzeniem czwartej strefy taryfowej, obowiązywać będą nowe rodzaje okresowych na sieć:

  • Na strefę A+B+C+D – cena za bilet 30-dniowy normalny metropolitalny: 204 zł
  • Na strefę B+C+D – cena za bilet 30-dniowy normalny metropolitalny: 121 zł
  • Na strefę C+D – cena za bilet 30-dniowy normalny metropolitalny: 83 zł
  • Na strefę D – cena za bilet 30-dniowy normalny metropolitalny: 48 zł

Jednocześnie czeka nas obniżka cen biletów okresowych na sieć: na strefę A+B+C (obecnie bilet normalny 30-dniowy metropolitalny kosztuje 171 zł, a po zmianach będzie to 168 zł) oraz B+C (obecnie za bilet normalny metropolitalny 30-dniowy należy zapłacić 89 zł, a po zmianach – 83 zł).

Zmiany w wykazie ulg i zwolnień

1 sierpnia wchodzą w życie korzystne zmiany dla pasażerów aglomeracji poznańskiej.

Bezpłatna komunikacja dla dzieci nie tylko w Poznaniu

Od sierpnia br. bez konieczności zakupu biletu będą mogli podróżować liniami organizowanymi przez ZTM uczniowie podstawówek nie tylko z Poznania, ale również mieszkający w gminach po integracji transportu z Poznaniem: Czerwonaku, Dopiewie, Kleszczewie, Komornikach, Kostrzynie, Kórniku, Luboniu, Mosinie, Murowanej Goślinie, Pobiedziskach, Puszczykowie, Rokietnicy, Suchym Lesie, Swarzędzu, Szamotułach, Tarnowie Podgórnym, Dusznikach, Kaźmierzu oraz Zaniemyślu. Dzieci bez biletu pojeżdżą po Poznaniu i wszystkich gminach po integracji transportu.

Bezpłatna komunikacja podczas smogu nie tylko w Poznaniu

Kolejną zmianą jest wprowadzenie we wszystkich strefach, a nie tylko w Poznaniu, możliwości bezpłatnej komunikacji w czasie smogu (przekroczenia poziomu PM10). Do tej pory ani razu nie wystąpił dzień z tak silnym zanieczyszczeniem powietrza, aby uzasadniał wprowadzenie bezpłatnej komunikacji, ale dobre i to.

Bilet Metropolitalny i Seniora dla wszystkich gmin po integracji transportu

Od 1 sierpnia br. Bilet Metropolitalny (czyli tańszy bilet okresowy) będą mogli kupować mieszkańcy z wszystkich gmin objętych porozumieniem transportowym, także spoza powiatu poznańskiego. Bez zmian pozostaje wymóg rozliczania podatków w Poznaniu lub w gminie w aglomeracji poznańskiej.

Ta sama sytuacja dotyczy Biletu Seniora (dla osób które ukończyły 65 rok życia).

Ulga dla beneficjentów świadczenia „Mama 4 plus”

Osoby pobierające rodzicielskie świadczenie uzupełniające Mama 4 plus (wbrew seksistowskiej nazwie – mogą to być zarówno kobiety, jak i mężczyźni) od 1 sierpnia mają prawo do ulgi 50% na zwykłe bilety oraz do Biletu Metropolitalnego z ulgą (dla okresowych).

Niższa cena za wypożyczenie w Poznańskim Rowerze Miejskim

Od początku sierpnia każdy użytkownik Poznańskiego Roweru Miejskiego z dowolnym biletem okresowym na dowolną strefę transportu zbiorowego może skorzystać z niższych opłat za rowery.

Jeżeli posiadasz na swojej karcie PEKA ważny bilet okresowy, darmowe wypożyczenie może trwać do 30 minut. Wypożyczenie trwające od 31 do 60 minut kosztuje 1 zł, do 2 godzin – 2 złote, natomiast każda kolejna rozpoczęta godzina wiąże się z wydatkiem 4 złotych. Promocja nie dotyczy rowerów elektrycznych.

Nowości w taryfie biletowej: https://www.ztm.poznan.pl/pl/aktualnosci/nowosci-w-taryfie-biletowej-ztm-wszystko-co-warto-wiedziec

Jak korzystać z rowerów miejskich? Polecam tekst w ramach cyklu Niezbędnik poznaniaka.


Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie