W Poznaniu od kilku lat kierowcy mogą jeździć za darmo tramwajami i autobusami podczas Dnia bez samochodu (przeważnie 22 września). W 2013 roku bezpłatne podróże mogły odbywać się przez cały tydzień. Czy Tydzień bez samochodu skuteczniej zachęcał zmotoryzowanych do przesiadki do transportu zbiorowego?
Dzień bez samochodu – promocja
21 września kierowcy mogli za darmo poruszać się tramwajami i autobusami na liniach ZTM Poznań (czyli w całym Poznaniu oraz na niektórych liniach powiatu poznańskiego). Dokumentem potwierdzającym przywilej jest dowód rejestracyjny. Na jednym dokumencie mogła jechać jedna osoba.
Przeczytaj też o tym, z jakich promocji z okazji Dnia bez samochodu można było skorzystać
Ile osób korzystało z darmowej jazdy podczas Tygodnia bez samochodu?
Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o liczbie osób okazujących dowód rejestracyjny podczas Dnia bez samochodu (czyli jeżdżących za darmo).
- 22.09.2017: 253 osoby,
- 22.09.2016: 391 osób,
- 22.09.2015: 492 osoby,
- 2014 rok: brak danych
- 16-22.09.2013: 2847 osób (tego roku za darmo jeździliśmy przez tydzień, nie przez jeden dzień)
Podsumowanie powyższych badań znajdziesz pod tym linkiem
W celu sprawdzenia, czy Tydzień bez samochodów zwabiał do tramwajów i autobusów więcej kierowców od jednodniowej promocji, porównamy 2013 rok z 2015. To lata następujące dosyć blisko po sobie, tak więc różnica w natężeniu ruchu czy liczby mieszkańców aglomeracji poznańskiej nie będzie znacząco rzutować na wyniki obliczeń.
Do porównania potrzebujemy:
- liczby osób wylegitymowanych w kontrolach biletowych (2013 – 2 847, 2015 – 492)
- liczby kontroli biletowych w ciągu roku (2013 – 68 450 (info uzyskane z ZTM Poznań), 2015 – 67 500)
Liczba kierowców na pojazd – porównanie
Odnosząc wszystkie powyższe dane do jednej jednostki, łatwo obliczymy, że średnia liczba kierowców na pojazd jeżdżących za darmo wyniosła:
- w 2013 roku: 2,17 kierowcy na pojazd (promocja tygodniowa),
- w 2015 roku: 2,65 kierowcy na pojazd (promocja jednodniowa).
Powyższe dane przeczą powszechnemu odczuciu, że Tydzień bez samochodów był lepszą zachętą do wypróbowania transportu zbiorowego od Dnia bez samochodu.
Oczywiście w 2013 roku za darmo jeździliśmy też w weekend. Wtedy tramwajami i autobusami porusza się mniej osób. Nawet po wzięciu tego pod uwagę, w Tygodniu bez samochodu nie odnotowano znacząco większego odsetka kierowców jeżdżących za darmo. Czas promocji jest zatem bez większego znaczenia.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.