Tydzień bez samochodu nie był lepszą metodą promocji transportu zbiorowego od Dnia bez samochodu

Dzień bez samochodu tramwaj pociąg Poznań korki

W Poznaniu od kilku lat kierowcy mogą jeździć za darmo tramwajami i autobusami podczas Dnia bez samochodu (przeważnie 22 września). W 2013 roku bezpłatne podróże mogły odbywać się przez cały tydzień. Czy Tydzień bez samochodu skuteczniej zachęcał zmotoryzowanych do przesiadki do transportu zbiorowego?

Dzień bez samochodu – promocja

21 września kierowcy mogli za darmo poruszać się tramwajami i autobusami na liniach ZTM Poznań (czyli w całym Poznaniu oraz na niektórych liniach powiatu poznańskiego). Dokumentem potwierdzającym przywilej jest dowód rejestracyjny. Na jednym dokumencie mogła jechać jedna osoba.

Przeczytaj też o tym, z jakich promocji z okazji Dnia bez samochodu można było skorzystać

Ile osób korzystało z darmowej jazdy podczas Tygodnia bez samochodu?

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o liczbie osób okazujących dowód rejestracyjny podczas Dnia bez samochodu (czyli jeżdżących za darmo).

  • 22.09.2017: 253 osoby,
  • 22.09.2016: 391 osób,
  • 22.09.2015: 492 osoby,
  • 2014 rok: brak danych
  • 16-22.09.2013: 2847 osób (tego roku za darmo jeździliśmy przez tydzień, nie przez jeden dzień)

Podsumowanie powyższych badań znajdziesz pod tym linkiem

W celu sprawdzenia, czy Tydzień bez samochodów zwabiał do tramwajów i autobusów więcej kierowców od jednodniowej promocji, porównamy 2013 rok z 2015. To lata następujące dosyć blisko po sobie, tak więc różnica w natężeniu ruchu czy liczby mieszkańców aglomeracji poznańskiej nie będzie znacząco rzutować na wyniki obliczeń.

Do porównania potrzebujemy:

  • liczby osób wylegitymowanych w kontrolach biletowych (2013 – 2 847, 2015 – 492)
  • liczby kontroli biletowych w ciągu roku (2013 – 68 450 (info uzyskane z ZTM Poznań), 2015 – 67 500)

Liczba kierowców na pojazd – porównanie

Odnosząc wszystkie powyższe dane do jednej jednostki, łatwo obliczymy, że średnia liczba kierowców na pojazd jeżdżących za darmo wyniosła:

  • w 2013 roku: 2,17 kierowcy na pojazd (promocja tygodniowa),
  • w 2015 roku: 2,65 kierowcy na pojazd (promocja jednodniowa).

Dzień Tydzień bez samochodu podsumowanie

Powyższe dane przeczą powszechnemu odczuciu, że Tydzień bez samochodów był lepszą zachętą do wypróbowania transportu zbiorowego od Dnia bez samochodu.

Oczywiście w 2013 roku za darmo jeździliśmy też w weekend. Wtedy tramwajami i autobusami porusza się mniej osób. Nawet po wzięciu tego pod uwagę, w Tygodniu bez samochodu nie odnotowano znacząco większego odsetka kierowców jeżdżących za darmo. Czas promocji jest zatem bez większego znaczenia.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: