Ulica Głogowska po (kosmetycznych) zmianach: porównanie przed – po

Ulica Głogowska po (kosmetycznych) zmianach: porównanie przed - po. Poznań Łazarz
Ulica Głogowska po (kosmetycznych) zmianach: porównanie przed – po

W październiku 2020 roku wdrożono nową organizację ruchu na 800 metrowym odcinku ulicy Głogowskiej na Łazarzu. Co się zmieniło? Sprawdź na fotografiach wykonanych przed zmianami i po ich wprowadzeniu.

Zobacz też
W tym roku udało się przeprowadzić metamorfozę także na Garbarach. O tyle ciekawszą, bo z zielenią.

Ulica Głogowska: dwupasmowa i niebezpieczna

Ulica Głogowska to jedna z dłuższych ulic w Poznaniu. Wiedzie od Międzynarodowych Targów Poznańskich aż do węzła „Poznań Komorniki” z autostradą A2. Jednocześnie to główna droga Łazarza. Łączy kilka ważnych punktów tej dzielnicy: dworzec kolejowy, MTP, park Wilsona, szkoły czy rynek Łazarski.

Na łazarskim odcinku, Głogowska miała przekrój 2×2, to znaczy dwa pasy w każdą stronę. Ściągało to ruch tranzytowy bezpośrednio w środek Łazarza. W dodatku ulica była niebezpieczna. Zgodnie z danymi policyjnymi opublikowanymi przez inicjatywę Nowa Głogowska, to właśnie na tej ulicy dochodziło do największej liczby zdarzeń drogowych, wyprzedzając ul. Grunwaldzką czy Hetmańską. Piesi korzystali z nieprzepisowo wąskich azyli na przejściach przez jezdnię, na których nie był w stanie się zmieścić wózek inwalidzki. Rowerzyści nie mieli żadnej infrastruktury, przez co albo poruszali się jezdnią (jazda po dwupasmówce nie jest zbyt komfortowa, delikatnie mówiąc 😉 ), albo chodnikami.

Zmiany na łazarskim odcinku ul. Głogowskiej

Od kilku lat mieszkańcy Łazarza zrzeszeni w inicjatywie Nowa Głogowska działali na rzecz zmian: zwiększenia bezpieczeństwa. Ich starania zostały częściowo wysłuchane. Urząd Miasta Poznania w ogłoszonym w maju 2020 roku pakiecie dla mobilności zawarł deklarację zwężenia fragmentu ulicy Głogowskiej na Łazarzu. Ostatecznie stało się to w październiku.

Cała ulica Głogowska na Łazarzu, od MTP do Hetmańskiej, mierzy 1 900 metrów długości. Zmiany wprowadzono tylko na 800 metrach – między skrzyżowaniem z ul. Berwińskiego/Kanałową a Stablewskiego. Do tej pory wiodła tędy dwupasmówka. Po zmianach wprowadzono nową organizację ruchu: w miejscu dwóch pasów dla samochodów pojawił się jeden pas dla aut i jeden dla rowerzystów. Ponadto wydzielono torowisko, co powinno utrudnić jego blokowanie. Na niektórych skrzyżowaniach pozostawiono osobny prawoskręt (rowerzyści mogą z niego pojechać prosto, na pas rowerowy zaczynający się za skrzyżowaniem).

Ulica Głogowska: fotorelacja przed – po

Ulica Głogowska na wysokości przystanków "Rynek Łazarski" przed zmianamiUlica Głogowska na wysokości przystanków "Rynek Łazarski" po zmianach
Ulica Głogowska na wysokości przystanków „Rynek Łazarski”
Dwa pasy dla samochodów i wąskie azyle dla pieszych - Głogowska przy rynku Łazarskim przed zwężeniemJeden pas dla samochodów, jeden dla rowerów i szersze azyle dla pieszych - Głogowska po zmianach
Tak się zmieniła jezdnia na wysokości przystanków tramwajowych
Torowisko na łazarskim odcinku Głogowskiej było niewydzielone, czasami kierowcy je blokowaliW ramach zmian wydzielono torowisko, przez co nie powinno być blokowane przez kierowców
Wydzielono torowisko tramwajowe
Dwa pasy dla kierowców były zbyt wąskie i czasami pojazdy mieściły się na stykCo prawda jeden pas, ale szeroki. Taki układ funkcjonuje na Głogowskiej od Stablewskiego do Berwińskiego/Kanałowej
Głogowska w kierunku Górczyna. Tu widać, jak wąskie były w przeszłości pasy ruchu
Skrzyżowanie ulicy Głogowskiej i Stablewskiego przed zmianamiSkrzyżowanie ulicy Głogowskiej i Stablewskiego po zmianach
Skrzyżowanie ulicy Głogowskiej i Stablewskiego

Ulica Głogowska po zmianach: pierwsze wrażenia

Bezpieczeństwo pieszych ma poprawiać zwężona jezdnia oraz – wprowadzone rok temu – ograniczenie prędkości do 40 km/h. Pojawiło się miejsce pod poszerzenie azyli, co powinno nastąpić w przyszłości. Czy są to środki wystarczające? W naszej opinii – nie do końca. W pierwszych dniach zwężonej Głogowskiej kierowcy faktycznie jeździli wolniej i uważniej. Dziś, po przyzwyczajeniu, znowu przejeżdżają tędy szybko, powyżej dopuszczalnej prędkości*. Czego brakuje? Z pewnością Policji. Pomiary prędkości pozwoliłyby na nauczenie kierowców, jak szybko mogą podróżować ulicą Głogowską.

*autor artykułu nie ma rejestratora w oczach ale jest kierowcą i wie, kiedy kierujący jedzie zdecydowanie powyżej 40 km/h.

Kolejnym krokiem władz miasta powinna być poprawa bezpieczeństwa na całej ulicy Głogowskiej. Odcinek przy Dworcu Zachodnim, gdzie w 2018 roku zginęła 31 letnia kobieta, pozostał bez zmian. Tu także należałoby wprowadzić rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Nadal nierozwiązanym problemem pozostaje ruch rowerowy. Pasy rowerowe wyznaczono tylko na wyżej wspomnianym, 800 metrowym odcinku. Rowerzysta jadący do centrum, za Berwińskiego/Kanałową wpada na starą dwupasmówkę. Gdzie kierowcy jadą jeszcze szybciej i wyprzedzają „na trzeciego”, bez zachowania minimum metra odstępu.

Czytaj też
Obecnie na Łazarzu trwa przebudowa ulicy Jarochowskiego oraz modernizacja rynku Łazarskiego. Najważniejsze informacje o tej ostatniej inwestycji (świeże fotorelacje, projekt rynku) znajdziesz pod tym linkiem.

Park Kasprowicza dzisiaj to zielona oaza na Łazarzu. Jednak 100 lat temu Niemcy mieli zupełnie inny pomysł na Górny Łazarz. Miało tam powstać śródmieście pełne kamienic i zielonych ulic ⬇


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: