Jeszcze przed końcem maja powstanie buspas na ulicy Garbary – od Małych Garbar do placu Bernardyńskiego. W międzyczasie drogowcy rozbudują ulicę Jana Pawła II.
Zobacz też
To już pewne! Miejscy radni przyjęli projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. Ile zapłacimy za postój w centrum miasta?
Jedna z dwóch tras północ-południe dla transportu zbiorowego
Dziś ulicą Garbary kursują cztery linie autobusowe: 174, 176, 190 i 603. Ich pasażerowie nie mogą liczyć na stały czas przejazdu – w godzinach szczytu na Garbarach pojawiają się korki. Zmniejsza to ponadto atrakcyjność transportu zbiorowego. To istotne miejsce pod kątem transportu zbiorowego. Ulica Garbary wraz z sąsiednią Mostową to jedna z dwóch tras północ-południe na Starym Mieście (druga to ul. Roosevelta).
W 2017 roku wyznaczono krótki buspas na ulicy Garbary – od ul. Marii Magdaleny do Królowej Jadwigi (jazda od północy na południe). 200 metrów pasa autobusowego nie przyczyniło się do znaczącej poprawy kursowania autobusów. Warto zaznaczyć, że na sąsiedniej ul. Mostowej i Kazimierza Wielkiego (jazda od południa na północ) buspas istnieje na prawie całej długości.
Buspas, ale i odnowa Garbar
Buspas na Garbarach powstanie na fragmencie od Małych Garbar aż za plac Bernardyński. Umożliwi stworzenie długiej, atrakcyjnej trasy dla autobusów. To pozwoli na poprawienie punktualności kursowania spóźnionych linii autobusowych.
Z lewego pasa ruchu pojedziemy na wprost i w lewo. Prawy będzie buspasem, który w rejonie skrzyżowań posłuży także do skrętu w prawo. Buspasem pojadą nie tylko autobusy, ale także rowerzyści, miejskie służby, taksówkarze czy motocykliści.
Jednak to nie jedyna zmiana. Wraz z buspasem drogowcy wymienią nawierzchnię na Garbarach, a wzdłuż chodników pojawią się drzewa w donicach i ławki. Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania zapowiedział ponadto odnowę przystanków autobusowych. Na samej ulicy pojawi się ograniczenie prędkości do 30 km/h, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie). Na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.
Bezpieczniej dla pieszych będzie na skrzyżowaniu ul. Wodnej i placu Kolegiackiego. Nastąpi tam zwężenie geometrii skrzyżowania.
Rewitalizacja ulicy Garbary
Zmiany na ulicy Garbary mają się wpasować w działania rewitalizacyjne, które rozpoczęły się w 2019 roku. Uczestnicy warsztatów konsultacyjnych zorganizowanych w Pawilonie Nowa Gazownia wspominali m.in. o potrzebie wyznaczenia buspasu na dłuższym odcinku Garbar. Miasto chce, aby nowy buspas zaczął działać przed wakacjami. Równolegle będzie trwała rozbudowa zachodniej jezdni ulicy Jana Pawła II na odcinku Rondo Śródka – Berdychowo. Tutaj z kolei pojawi się trzeci pas dla samochodów.
To nie będzie jedyna w 2020 roku zmiana poprawiająca funkcjonowanie transportu zbiorowego. W kolejnych miesiącach pojawią się kolejne buspasy, a miasto opracuje koncepcję pasów autobusowych w centrum Poznania. Informacje będą przekazywane z czasem 😉
Zapis konferencji w Urzędzie Miasta Poznania:
Czytaj także
Elektrociepłownia Garbary sprzedana! Niedługo rozpocznie się jedna z największych inwestycji w Poznaniu. Na Ostrowie Tumskim ma powstać ok. 1500 mieszkań. Zanim pierwsi budowlańcy pojawią się w tym miejscu, zajrzyjmy do wnętrza elektrociepłowni.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.