Co z korkami w Posnanii? W 2019 roku zwiększono przepustowość wyjazdu z parkingu

Zakorkowany wyjazd z centrum handlowego Posnania, listopad 2019
Zakorkowany wyjazd z centrum handlowego Posnania, listopad 2019

Wyjazd z centrum handlowego Posnania bywał bardzo zakorkowany. Kierowcy godzinami czekali na opuszczenie parkingu. Jak poprawić sytuację z zatorami? I jakie działania podjęło miasto oraz dyrekcja CH Posnania?

Czytaj też
Osiedle przy Unii Lubelskiej: fatamorgana dobrze zaprojektowanego miasta

Cztery wyjazdy, ale prowadzące do dwóch skrzyżowań

CH Posnania uruchomiono w 2016 roku. Największe centrum handlowe w Poznaniu powstało na Łacinie przy rondzie Rataje. Posnania to nie tylko blisko 100 000 m2 powierzchni handlowo usługowej, 300 sklepów i sieć ulic wokół obiektu, ale także parking. W całym obiekcie wybudowano 3 300 miejsc postojowych. Na parking można wjechać czterema wjazdami i wyjazdami, ale wszystkie wyjazdy wymuszają przejechanie przez 2 zespoły skrzyżowań:

  • Pleszewska / Warczygłowy i Jana Pawła II / Warczygłowy (przy przystanku tramwajowym „Kórnicka”),
  • Anny Jantar / Brneńska i Krzywoustego / Anny Jantar.

Przepustowość takiego układu nie jest wysoka. Możliwość opuszczenia parkingu Posnanii blokują sygnalizacje premiujące ruch na dwupasmówkach (Jana Pawła II i Krzywoustego). Efekt? Jeżeli zbyt dużo kierowców ruszy w tym samym czasie, powstają korki. Dziś podczas pandemii koronawirusa zatory raczej nie powstają, ale w przeszłości kierowcy utykali na kilka godzin. Korki powstawały nie tylko przed świętami czy początkiem roku szkolnego, ale czasami w każdy weekend, co relacjonował Czas na Poznań w mediach społecznościowych. Poniżej przykładowe artykuły poruszające ten problem:

Niektórzy kierowcy do tego stopnia zaczęli obawiać się korków, że… zrezygnowali z wjazdu na parking. Zamiast tego samochody „przyozdobiły” chodniki i trawniki wokół Posnanii. Jest to wyraźny dowód na to, że problem z korkami w tym miejscu jest poważny.

„Organizacja ruchu wokół galerii Posnania jest poprawna” – ZDM Poznań

Układ ulic wokół centrum handlowego nie jest w stanie obsłużyć ruchu z parkingu. W przyszłości sytuacja może ulec pogorszeniu. Ulice Brneńska i Pleszewska to tzw. ring Łacina, planowana obwodnica tej dzielnicy. Dziś istnieje fragmentarycznie. Już niedługo, w ramach przebudowy tramwajowej Trasy Kórnickiej, powstanie połączenie tej części ringu z ulicą Kaliską i Maltańską. To zwiększy natężenie ruchu na ringu Łacina, co może jeszcze bardziej utrudnić wyjazd z parkingu.

Zapytaliśmy się Zarządu Dróg Miejskich, czy organizacja ruchu i sygnalizacja na ulicach wokół CH Posnania działają prawidłowo. Czy ZDM otrzymywał od zarządcy obiektu lub innych organów prośby o zmiany? Jaki wpływ na przepustowość dróg przy CH Posnania może mieć planowane przedłużenie ringu Łacina (ul. Pleszewskiej) do ulicy Kaliskiej? Czy ZDM planuje zabezpieczenie chodników i trawników przed parkowaniem? Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą przesłała Agata Kaniewska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich.

Organizacja ruchu wokół galerii Posnania jest poprawna. Dodatkowo, wiosną 2019 roku miała miejsce optymalizacja sygnalizacji świetlnej w rejonie centrum handlowego na wniosek CH Posnania i na ich koszt. Ponadto centrum handlowe zobowiązało się, we własnym zakresie, wspomagać płynność jazdy do i z centrum w dniach i godzinach największych natężeń ruchu poprzez osoby do kierowania ruchem.
ZDM nie planuje w najbliższym czasie zabezpieczać tereny wokół centrum przed nielegalnych parkowaniem. W tym zakresie interwencje powinny podejmować odpowiednie służby – policja i straż miejska.

Agata Kaniewska, Zarząd Dróg Miejskich

Ulice wokół centrum handlowego Posnania: wyjazdy z parkingów, newralgiczne skrzyżowania i ring Łacina
Ulice wokół centrum handlowego Posnania: wyjazdy z parkingów, newralgiczne skrzyżowania i ring Łacina

Zajrzyj też do raportu Czasu na Poznań. Jak radzi sobie Galeria Malta podczas pandemii koronawirusa?

„Zwiększono przepustowość wyjazdu z ul. Anny Jantar na ul. Krzywoustego” – Posnania

Odpowiedź drogowców nakierowuje na dyrekcję CH Posnania. Także tam przesłaliśmy pytania. Odpowiedzi udzielił Mariusz Kania, menadżer ds. PR-u z poznańskiej agencji Q&A Communications.

Ile razy w 2019 roku doszło do kierowania ruchem przez wyznaczone osoby?
Doszło do tego kilkukrotnie.

W jaki sposób zmieniono pracę sygnalizacji na ulicach wokół C.H.?
Zwiększono przepustowość wyjazdu z ul. Anny Jantar na ul. Krzywoustego kosztem kierunku Krzywoustego/Rondo Rataje. 

Jakich skrzyżowań dotyczyły zmiany? Czy można poznać wyliczenia dot. zmian przepustowości na godzinę poszczególnych wlotów?
Zmiany dotyczyły skrzyżowań Brneńska/Jantar i Krzywoustego/Jantar. Wyliczeń nie możemy udostępnić, ale były poprzedzone badaniami natężenia ruchu przez profesjonalną firmę. Propozycje zmian zostały zaakceptowane przez MIR (Miejskiego Inżyniera Ruchu – red.).

W jaki sposób zachęcano w 2019 r. klientów Posnanii do wyboru alternatywnych sposobów dotarcia do obiektu?
Robimy to nieustająco, zaczęliśmy jeszcze przed otwarciem Posnanii. Stale promujemy alternatywne formy transportu – rower, tramwaj. Już na etapie budowy obiektu stworzyliśmy 6 km nowych ścieżek rowerowych. Na terenie Posnanii dostępne są szatnie dla rowerzystów, monitorowane miejsca postojowe, dedykowany parking zadaszony, ładowarki dla hulajnóg i rowerów elektrycznych.  Organizujemy jedyną, tak wielką imprezę promująca komunikację rowerową w Poznaniu – Bike Parade.

Czy na etapie opiniowania organizacji ruchu wokół centrum poszczególne jednostki lub Państwo podnosili temat (niewystarczającej) przepustowości okolicznych ulic? Czy inwestor centrum handlowego zgłaszał uwagi do projektu planu miejscowego z 2006 roku w zakresie ulic dochodzących do C.H.?
Posnania zaproponowała na etapie prac projektowych rozwiązania komunikacyjne dużo bardziej zwiększające przepustowość okolicznych ulic z dwupoziomowym rondem Rataje, na którym ruch pieszy i komunikacji miejskiej miałby przebiegać podziemnymi trasami, a samo rondo skupiało jedynie ruch kołowy. Takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby przepustowość. Projekt został przygotowany przez inwestora na etapie budowy. Miasto jednak nie zdecydowało się na jego realizację. Cała analiza ruchu wokół Posnanii była tworzona i opiniowana na podstawie makro- i mikrosymulacji.
Należy pamiętać jednak o tym, że układ komunikacyjny wokół Posnanii nie został zakończony. Ważnym, brakującym ogniwem jest domknięcie małego ringu wokół Posnanii, czyli połączenie ul. Brneńskiej w świetle ul. Ciechowskiego do ul. Baraniaka. Domknięcie ringu wraz z zakończeniem powstających inwestycji drogowych wokół nowobudowanych osiedli mieszkaniowych znacząco podniosłoby komfort wyjazdu z Posnanii.

Koncepcja dwupoziomowego ronda Rataje, o której prawdopodobnie mówi przedstawiciel Posnanii. Źródło: wykladziny.pl
Koncepcja dwupoziomowego ronda Rataje, o której prawdopodobnie mówi przedstawiciel Posnanii. Źródło: wykladziny.pl


Czy zgadzają się Państwo ze zdaniem: „Organizacja ruchu wokół galerii Posnania jest poprawna”? (cytat z wypowiedzi p. Kaniewskiej z ZDM-u – red.)
Tak, zgadzamy się. Cieszymy się że ok. połowa naszych klientów przybywa transportem publicznym lub alternatywnym. Cieszymy się, że zaproponowane rozwiązania komunikacyjne w obrębie parkingu, edukowanie kierowców na parkingach i wskazywanie im optymalnych ścieżek wyjazdu z centrum pozwoliło ograniczyć niekomfortowe dla naszych klientów sytuacje. Tym bardziej cieszymy się, że wzmożony ruch w okresie przedświątecznym, jak i szczególne wydarzenia handlowe np. Black Friday, nie spowodował utrudnień związanych z wyjazdem z parkingów. Należy zatem założyć, że poczynione działania są efektywne. Nadal będziemy pracować nad kolejnymi usprawnieniami, nie tylko w obrębie parkingu, ale również na okolicznych skrzyżowaniach.

Komentarz

Podstawową przyczyną powstawania korków wokół Posnanii jest… wybudowanie tak dużego centrum handlowego w tak newralgicznym punkcie miasta, jakim jest rondo Rataje. To był błąd i to, co nieśmiało niektórzy sugerowali już kilkanaście lat temu – że nowe centrum handlowe zwiększy korki – staje się rzeczywistością. Pandemia kiedyś się skończy, a wraz z tym końcem powrócą zatory i wielogodzinne czekanie na wyjazd z parkingu. Układ ulic wybudowany wokół CH Posnania nie jest w stanie obsłużyć ruchu z parkingu podczas weekendów – a dodajmy, że wokół Posnanii jest jeszcze sporo wolnego miejsca na nowe osiedla mieszkaniowe i biura, które pogorszą sytuację.

Naszym zdaniem dokończenie ringu Łacina zwiększy korki, szczególnie na ulicy Warczygłowy. Należy zintensyfikować działania na rzecz alternatywnych dróg transportu. To się częściowo dzieje. W ramach przebudowy ronda Rataje poprawi się dojazd rowerem. Ponadto przystanki tramwajowe zostaną poszerzone (dziś, szczególnie na Kórnickiej, są bardzo wąskie). Podczas przebudowy tramwajowej Trasy Kórnickiej powstanie niezależna droga rowerowa wzdłuż torowiska. W interesie zarówno miasta, jak i właściciela centrum handlowego, jest zmniejszenie natężenia ruchu. „Trzeciej drogi” za bardzo nie ma – ulice można poszerzyć tylko w ograniczonym stopniu.

Czytaj też
Czy Łacina mogła nie zostać zdominowana przez wielkie centrum handlowe Posnania? Okazuje się, że tak. Plan z 2003 roku zakładał dużo bardziej zharmonizowaną zabudowę terenów przy Rondzie Rataje.


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: