Nie będzie biletomatów na przystankach „Marcinkowskiego”. Dlaczego? Trudno powiedzieć

UJAWNIAMY: poznaj projekt przebudowy ul. Święty Marcin i al. Marcinkowskiego. Aleje Marcinkowskiego po przebudowie w ramach Projektu Centrum. Wizualizacja, źródło: Urząd Miasta Poznania
Aleje Marcinkowskiego po przebudowie w ramach Projektu Centrum. Wizualizacja, źródło: Urząd Miasta Poznania

Niedługo rozpocznie się przebudowa al. Marcinkowskiego, w tym przystanków tramwajowych „Marcinkowskiego”. Zarząd Transportu Miejskiego nie chciał, aby pojawił się tam biletomat. Dlaczego? Argumentów wprost nie wskazano.

Przebudowa ulicy Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego

We wrześniu 2020 roku miasto ogłosiło przetarg na przebudowę ulicy Święty Marcin (między Ratajczaka a Al. Marcinkowskiego) oraz Alei Marcinkowskiego (od Świętego Marcina do Biblioteki Raczyńskich). To kolejny element Projektu Centrum – programu odnowy ulic w centrum Poznania. Pierwszym ukończonym elementem Projektu Centrum jest odnowiona ulica Święty Marcin.

Ulicę Święty Marcin i al. Marcinkowskiego czeka metamorfoza. Przebudowa instalacji podziemnych, nowa nawierzchnia, więcej drzew, mała architektura – to (i dużo więcej) przed nami. Na razie miasto ma problem: na przebudowę tych dwóch ulic chciało przeznaczyć ok. 40 mln zł. Najtańsza oferta – duet firm Tormel i Terlan – zaproponowała wykonanie robót za ok. 50 mln zł.

Więcej informacji o przebudowie tych dwóch ulic, wraz z dokumentacją projektową, znajdziesz poniżej:

Bez biletomatów na „Marcinkowskiego”

Uwagę internautów zwróciło niezaplanowanie montażu biletomatów na przystankach „Marcinkowskiego”. Zarząd Transportu Miejskiego wręcz nie chciał, aby je ujęto w projekcie:

Prosimy nie uwzględniać biletomatów na przystankach Marcinkowskiego, na obszarze Projektu Centrum – Poznań Od Nowa biletomaty będą montowane na przystankach „Zamek” w kier. Gwarnej i „Ratajczaka” na 27 Grudnia w kier. Gwarnej i Fredry, na pozostałych przystankach nie przewidujemy montażu biletomatów.
Uwaga przedstawiona przez ZTM w ramach opiniowania projektu

Zapytaliśmy się Zarządu Transportu Miejskiego, dlaczego na przystankach „Marcinkowskiego” po przebudowie w ramach Projektu Centrum nie pojawią się biletomaty. Odpowiedź przekazał Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy. Jest ona bardzo obszerna i w części nie na temat. Pełną odpowiedź ZTM-u znajdziesz na końcu artykułu.

Zarząd Transportu Miejskiego nie przedstawił wprost argumentów, na podstawie których nie chciał uwzględnienia biletomatów na przystankach „Marcinkowskiego”. Z kontekstu wypowiedzi można zrozumieć, że:

  • są miejsca, gdzie biletomatów nie ma wcale – na przykład na przedmieściach,

Nie ma możliwości montażu biletomatów stacjonarnych na każdym przystanku, ponadto w obszarach takich jak np. centrum Poznania pasażerowie mają wiele możliwości korzystania z sieci sprzedaży. Trzeba brać pod uwagę nie tylko przystanki w śródmieściu, ale także obszary peryferyjne, gdzie dostępność do sieci sprzedażowej jest mniejsza.

  • w centrum miasta są już miejsca, gdzie można kupić bilet:

W centrum Poznania funkcjonuje kilka biletomatów, znajduje się Punkt Obsługi Klienta ZTM jest też wiele Punktów Sprzedaży Biletów.

Wyjaśniając ten temat: najbliższy biletomat znajduje się na przystanku „Wrocławska”. Znajduje się on ok. 340 metrów od przystanków „Marcinkowskiego”. Ponadto w centrum handlowym Galeria MM stoi kiosk, w którym można kupić bilet.

Zarząd Transportu Miejskiego poleca internetową wyszukiwarkę miejsc, gdzie można kupić bilet: ztm.poznan.pl/pl/cennik/sprzedaz-biletow. Jak wyjaśnia Trzebiatowski:

Funkcjonalna i na bieżąco aktualizowana mapa pozwala szybko zorientować się gdzie można znaleźć punkt doładowań biletów.

Rozbudowa systemu PEKA; biletomaty wraz z tramwajem w Ratajczaka

Przy okazji poruszyliśmy temat zmian w systemie PEKA. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiedział, że w 2020 roku powstanie zespół, który opracuje kierunki rozwoju systemu PEKA. Bartosz Trzebiatowski nie był w stanie udzielić informacji na temat specyfikacji systemu po zmianach czy terminu wdrożenia.

Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie prowadzi działania mające podnosić standard i wygodę Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej. Zależy nam, żeby pasażerowie mieli do dyspozycji jak najlepiej działający i nowoczesny system. Obecnie trwają analizy i prace koncepcyjne, ale na dziś jest zbyt wcześnie na więcej szczegółów zarówno w zakresie co i kiedy miałoby się zmienić.

Ponadto zapytaliśmy się, czy w ramach budowy tramwaju w ulicy Ratajczaka ZTM planuje montaż biletomatów. Jeżeli tak, to na których przystankach. Czas na Poznań otrzymał następującą odpowiedź:

Jeśli chodzi o montaż biletomatów w ramach budowy tramwaju w ulicy Ratajczaka (zakres 3) – na chwilę obecną nie były analizowane związane z projektem lokalizacje, natomiast nie jest wykluczone, że taki projekt się pojawi.

Przypomnijmy. W ramach opiniowania projektu przebudowy ulicy Św. Marcin i al. Marcinkowskiego, ZTM przedstawił następującą uwagę: „na obszarze Projektu Centrum – Poznań Od Nowa biletomaty będą montowane na przystankach „Zamek” w kier. Gwarnej i „Ratajczaka” na 27 Grudnia w kier. Gwarnej i Fredry, na pozostałych przystankach nie przewidujemy montażu biletomatów„.

Pełna odpowiedź Zarządu Transportu Miejskiego

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów Miasto Poznań konsekwentnie zwiększa standard obsługi. Jednym z udogodnień jest stale rozbudowywana sieć sprzedaży biletów, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że ich dostępność i łatwość zakupu jest niezwykle istotna dla podróżujących komunikacją miejską.

Przypominamy, że w 2014r. w sposób rewolucyjny została rozbudowana sieć sprzedaży, która dziś opiera się na: Punktach Obsługi Klienta ZTM, około 300 Punktach Sprzedaży Biletów (kioski, sklepy itp.), blisko 100 biletomatach stacjonarnych, możliwości doładowania karty PEKA przez Internet (na: www.peka.poznan.pl ) oraz zakupu biletu czasowego przez jedną z pięciu aplikacji mobilnych. Dzięki temu pasażerowie mają możliwość korzystania z bardzo rozbudowanej sieci sprzedaży. Nadal jednak pracujemy nad rozbudową sieci, ponieważ nadal są miejsca, gdzie pasażerowie sygnalizują problemy z kupnem biletów, a dotyczy to zwłaszcza peryferyjnych obszarów.

Podjęliśmy działania informacyjne dla Gmin związane z przedstawieniem możliwości zakupu biletów oraz korzystania z tPortmonetki, dla osób korzystających z transportu w sposób okazjonalny. Wskazaliśmy również najbliższe punkty gdzie można dokonać zakupu biletów.

Obecnie system biletomatów jest sukcesywnie powiększany. Na podstawie umowy z Operatorami: Mera oraz Mennica pasażerowie mogą już korzystać z 7 nowych urządzeń (z zaplanowanych 33) zamontowanych w 2020r. w następujących lokalizacjach:

  • ulica Ratajczaka (przystanek tramwajowy/autobusowy),
  • Kórnik (rynek),
  • Tulce (szkoła),
  • ul. Szczepankowo (przystanek autobusowy kierunek centrum w rejonie ulicy Skibowej),
  • ul. Chojnicka (przystanek autobusowy kierunek centrum, obok Kościoła),
  • Os. Czecha (przystanek tramwajowo-autobusowy),
  • Małe Garbary – przystanek autobusowy za skrzyżowaniem ulic Małe Garbary /
  • Garbary w kierunku przystanku Wilczak.

Nowe dwa automaty Operatora Mennica pojawiły się z kolei w następujących lokalizacjach:

  • pętla tramwajowo – autobusowa przy ul. Unii Lubelskiej,
  • Starołęka Wielka – przy elewacji pawilonów handlowych, sąsiadujących z przystankiem autobusowym w stronę Głuszyny.

Warto podkreślić, że nowe lokalizacje dla biletomatów każdorazowo są ustalane wspólnie z radami osiedli, samorządami aglomeracji poznańskiej oraz w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez  pasażerów. Ponadto analizowana jest też liczba linii obsługujących dany obszar, dostępna sieć sprzedaży oraz uwzględniana są kwestie infrastruktury technicznej umożliwiającej montaż biletomatu.

Nie ma możliwości montażu biletomatów stacjonarnych na każdym przystanku, ponadto w obszarach takich jak np. centrum Poznania pasażerowie mają wiele możliwości korzystania z sieci sprzedaży. Trzeba brać pod uwagę nie tylko przystanki w śródmieściu, ale także obszary peryferyjne, gdzie dostępność do sieci sprzedażowej jest mniejsza.

W centrum Poznania funkcjonuje kilka biletomatów, znajduje się Punkt Obsługi Klienta ZTM jest też wiele Punktów Sprzedaży Biletów. Zachęcamy do zapoznania się i polecania Państwa Czytelnikom wyszukiwarki miejsc, gdzie można zakupić bilet: https://www.ztm.poznan.pl/pl/cennik/sprzedaz-biletow/. Funkcjonalna i na bieżąco aktualizowana mapa pozwala szybko zorientować się gdzie można znaleźć punkt doładowań biletów.

Zarząd Transportu Miejskiego systematycznie prowadzi działania mające podnosić standard i wygodę Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej. Zależy nam, żeby pasażerowie mieli do dyspozycji jak najlepiej działający i nowoczesny system. Obecnie trwają analizy i  prace koncepcyjne, ale na dziś jest zbyt wcześnie na więcej szczegółów zarówno w zakresie co i kiedy miałoby się zmienić.

Jeśli chodzi o montaż biletomatów w ramach budowy tramwaju w ulicy Ratajczaka (zakres 3) – na chwilę obecną nie były analizowane związane z projektem lokalizacje, natomiast nie jest wykluczone, że taki projekt się pojawi.


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: