Dokąd ma poprowadzić tramwaj na Marcelin? Pod King Cross Marcelin, czy pod Fort VIIa? A może w zupełnie inne miejsce?
Jaki transport na Marcelinie?
Tramwaj na Marcelin to koncepcja stworzenia zupełnie nowej trasy tramwajowej w zachodniej części Poznania. Ma ona objąć Marcelin – intensywnie rozbudowującą się dzielnicę w okolicach ulicy Bułgarskiej, Marcelińskiej i Grochowskiej. Poza modernistycznym osiedlem mieszkaniowym znajduje się tutaj duży park biurowy Business Garden Poznań czy nowe osiedle Nowy Marcelin budowane przez dewelopera Ataner.
Aktualnie na zdecydowanej większości obszaru Marcelina można korzystać wyłącznie z komunikacji autobusowej, co znacząco wpływa na czas przejazdu. Nie ma buspasów. Istniejące torowisko na ul. Grunwaldzkiej przebiega daleko od Marcelina. Dotarcie do najbliższych przystanków tramwajowych wiąże się z pokonaniem kilkuset metrów pieszo lub wymaga dojazdu autobusem. Dlatego atrakcyjność tramwaju w codziennych podróżach jest dla mieszkańców Marcelina znacząco niższa.
Jednocześnie wzrasta również liczba pasażerów transportu publicznego. Może to doprowadzić do sytuacji, w której komunikacja autobusowa – z biegiem czasu – przestanie być efektywna (pytanie, czy podwyżki cen przejazdów nie zmniejszą liczby pasażerów).
Czytaj też
Za kulisami mediów: jak kreować wojnę kierowców i rowerzystów
Tramwaj na Marcelin – dwa warianty przebiegu
Miasto poddaje do konsultacji dwa warianty tramwaju na Marcelin:
- Wariant 1 (W1) przewiduje poprowadzenie trasy tramwajowej przez ulicę Bułgarską i Łubieńskiej do ulicy Kolorowej, tworząc pętlę przez ulice Pastelową i Jasną (rejon King Cross Marcelin),
- Wariant 2 (W2) zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej w ulicy Marcelińskiej i zakończenie jej krańcówką za skrzyżowaniem z ulicą Kolorową. Z takiej trasy będą mogły korzystać tylko tramwaje dwukierunkowe.
Co łączy warianty? Torowisko będzie jednocześnie pasem dla autobusów, a na przystankach tramwajowych przesiądziemy się do autobusów. Do większości przystanków dojdziemy z dwóch stron platform przystankowych. Przy okazji zaplanowano odnowę jezdni i budowę nowych dróg rowerowych.
W konsultacjach udostępniono plany sytuacyjne szczegółowo prezentujące poszczególne rozwiązania.
Jak wziąć udział w konsultacjach tramwaju na Marcelin?
Miasto czeka na nasze opinie od 17 sierpnia do 11 września 2020 roku. W celu zebrania opinii stworzono specjalną ankietę. Kliknij tutaj: www.tramwajmarcelin.pl, aby do niej przejść.
Konsultacje są na wczesnym etapie. Możemy oceniać dwa zaprezentowane warianty, jak i przedstawić własne. Dlatego w zaprezentowanej koncepcji dużo rzeczy może się zmienić – przebieg torowiska, położenie przystanków, szczegółowe rozwiązania techniczne.
Zarząd Transportu Miejskiego informuje wprost: nie ma harmonogramu realizacji tej inwestycji. Nie nastawiajmy się na szybką budowę. Losy tramwaju na Marcelin zależą nie tylko od wyników konsultacji społecznych przy ustalaniu jej szczegółowego przebiegu, ale również od możliwości finansowych miasta oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania. Nowa tura funduszy Unii Europejskiej rozpoczyna się w 2021 roku. Jeżeli miasto rzeczywiście będzie chciało wybudować tramwaj na Marcelin, roboty budowlane rozpoczną się najwcześniej za kilka lat.
Tramwaj na Marcelin – schemat procesu inwestycyjnego
1. Pomysł | Konsultacje – od 17.08 do 11.09 2020 |
2. Prace wstępne | Brak dalszego harmonogramu inwestycji |
3. Projekt | |
4. Przetarg na budowę | |
5. Budowa | |
6. Koniec prac |
Czytaj też
Miasto Poznań przeprowadza ofensywę inwestycyjną w centrum miasta. Niedawno otwarto zupełnie odnowioną ulicę Święty Marcin oraz przebudowane ulice Taczaka i Garncarską. Trwa odnowa Rynku Łazarskiego i placu Kolegiackiego, ruszyła metamorfoza ulicy Wierzbięcice. Niedługo ruszą kolejne remonty ulic (w ramach Projektu Centrum).
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.