W marcu rusza kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Jak korzystać z rowerów miejskich? Co zmienia się w systemie? Znajdziesz tutaj wszystkie niezbędne informacje.
Jest to wpis z cyklu Niezbędnik poznaniaka. Poprzedni tekst poświęciłem działaniu systemu PEKA w codziennych zastosowaniach oraz drogom i Zarządowi Dróg Miejskich: zgłaszaniu dziur i propozycjom ulepszeń.
Czytaj też: Poznański Budżet Obywatelski 2019: rowerzyści górą w śródmieściu (i nie tylko)
Czym jest Poznański Rower Miejski?
Poznański Rower Miejski (PRM) to system bezobsługowych wypożyczalni rowerów. Działa od 2012 roku. Dzięki niemu każdy chętny może o dowolnej porze wziąć rower i podjechać nim w wybrane miejsce. Aby móc korzystać z rowerów miejskich, należy posiadać konto w systemie. Użytkowanie rowerów wiąże się z opłatą, o czym za chwilę.
Poznański Rower Miejski działa od 1 marca 2019 roku.
System dzieli się na:
- 1200 rowerów 3G (tradycyjnych – wpinane w stojaki na stacjach),
- 475 rowerów 4G, w tym 30 elektrycznych (bezstacyjnych – te oddajemy w 112 wyznaczonych strefach lub – za dodatkową opłatą – w całym Poznaniu).
Mapę stacji i stref sprawdzisz tutaj.
System 4G ruszył 21 marca 2019 roku. Nie wymaga nowego konta – wszystko działa na dotychczasowym.
Różnica między stacją a strefą
- Stacja to miejsce, gdzie można wypożyczyć i oddać rowery 3G – te dotychczasowe, tradycyjne.
- Rowery 4G można oddać bez dodatkowych opłat w wyznaczonych strefach. Strefą oddawania rowerów 4G są wszystkie stacje 3G. Dodatkowo w mieście znajdziesz 32 samodzielne strefy, gdzie pozostawisz wyłącznie rowery 4G. Jedną, dużą strefę tworzy centrum miasta – obszar ograniczony I ramą komunikacyjną z wyłączeniem płyty Starego Rynku.
Jak zarejestrować się w PRM?
Najprościej zrobić to przez stronę internetową poznanskirower.pl lub nextbike.pl. Wypełniasz formularz rejestracyjny, zatwierdzasz regulamin i to już wszystko.
Zarejestrować się w Poznańskim Rowerze Miejskim możesz także przez aplikację mobilną Poznański Rower Miejski, w terminalach przy stacjach wypożyczania lub na całodobowej infolinii (61 666 80 80, 61 674 03 90).
Jeżeli masz konto z poprzednich lat, nic się nie zmienia – używasz tych samych danych logowania.
Aby móc wypożyczać rowery, musisz zasilić swoje konto na kwotę minimum 20 złotych. Ponadto musisz utrzymywać na swoim koncie co najmniej 20 złotych. Jeżeli będzie mniej, nie wypożyczysz roweru. Jeżeli chcesz, możesz pod konto podpiąć kartę kredytową/debetową. Wtedy płatności będą ściągane automatycznie.
Konto w systemie jest współdzielone z innymi miastami – tam, gdzie działa Nextbike (Wrocław, Warszawa, Szczecin…). Konto z poprzednich lat jest ważne o ile znajduje się na nim co najmniej 20 złotych.
Poznański Rower Miejski jest kompatybilny z Lubońskim Rowerem Miejskim oraz Komornickim Systemem Rowerowym. Rowery z tych trzech systemów można używać zarówno w Poznaniu, Luboniu czy w Komornikach.
Jak wypożyczyć rower?
Rowery 3G
Wystarczy podejść do terminala, nacisnąć przycisk „Wypożycz” i postępować zgodnie ze wskazówkami na wyświetlaczu. Rower zostanie automatycznie zwolniony z elektrozamka. Wypożyczenia można dokonać również za pomocą aplikacji mobilnej oraz poprzez kontakt z całodobową infolinią.
Rowery 4G
W tym przypadku podchodzisz pod konkretny rower i dokonujesz wypożyczenia, wpisując numer telefonu komórkowego oraz kod PIN na komputerze pokładowym z tyłu roweru. Wypożyczenia można dokonać również za pomocą aplikacji mobilnej oraz poprzez infolinię. W aplikacji sprawdzisz też, gdzie znajduje się najbliższy rower bezstacyjny.
Jak zwrócić rower?
Rowery 3G
Wystarczy wpiąć rower do elektrozamka. Sygnał dźwiękowy potwierdzi prawidłowy zwrot. Jeżeli chcesz się upewnić czy dokonałeś zwrotu, możesz zalogować się w terminalu, sprawdzić w aplikacji mobilnej, na stronie internetowej poznanskirower.pl lub na infolinii.
Jeżeli na stacji nie ma wolnego elektrozamka, przypinasz swój rower do stojaka/innego roweru przy pomocy dołączonego zamka szyfrowego. Następnie naciskasz „Zwrot” na terminalu i postępujesz zgodnie ze wskazówkami na ekranie. Zwrócić jednoślad możesz też przez infolinię (61 666 80 80, 61 674 03 90) lub stronę internetową.
Rowery 4G
Zatrzymujesz się. Odradzamy zastawianie chodników, wejść, bram, alejek w parkach czy porzucanie rowerów na drogach rowerowych. Następnie z komputera pokładowego wybierasz „OK” i zamykasz ręcznie blokadę na prawym kole. Nie musisz przypinać rowerów 4G do żadnych stojaków.
Wygodę jazdy po centrum miasta poprawił znacząco kontraruch rowerowy na ulicy Strzeleckiej. Warto go wypróbować w podróżach nad Wartę 😉
Opłaty za korzystanie z rowerów miejskich w Poznaniu
Wypożyczenie roweru miejskiego na czas do 20 min jest bezpłatne. Za wypożyczenie trwające 21-60 min pobierana zostanie oplata 3 zł, druga i każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 5 zł za godzinę.
Jeżeli posiadasz na swojej karcie PEKA ważny bilet okresowy, darmowe wypożyczenie może trwać do 30 minut. Wypożyczenie trwające od 31 do 60 minut kosztuje 1 zł, do 2 godzin – 2 złote, natomiast każda kolejna rozpoczęta godzina wiąże się z wydatkiem 4 złotych. Promocja nie dotyczy rowerów elektrycznych.
Rowery elektryczne to wyłącznie rowery 4G/bezstacyjne
Pamiętaj: na swoim koncie w systemie Poznańskiego Roweru Miejskiego musisz mieć co najmniej 20 złotych, aby móc wypożyczać jednoślady.
Dotyczy wyłącznie rowerów 4G
- Jeżeli oddasz rower poza stacją rowerów 3G/strefą dla rowerów 4G/centrum miasta, to zapłacisz dodatkowo 5 zł do ceny wypożyczenia.
- Jeżeli wypożyczysz rower spoza strefy i oddasz go w strefie, to otrzymasz 2 zł na swoje konto PRM.
Funkcje tylko dla rowerów 4G
Rezerwacja
Rowery 4G będzie można zarezerwować (użytkownik może zarezerwować jednocześnie do 4 rowerów) poprzez aplikację mobilną i stronę internetową. Zarezerwowany rower będzie oczekiwał na użytkownika maksymalnie 15 minut. Czas rezerwacji wliczany będzie do czasu wypożyczenia.
Postój
Dzięki niemu możesz zaparkować swój rower i np. zrobić zakupy, aby później kontynuować jazdę tym samym bicyklem. Funkcja będzie dostępna z poziomu komputera pokładowego i po załączeniu blokady na prawym kole, czas trwania postoju (maksymalnie 60 minut) będzie zaliczany do czasu wypożyczenia.
Reklamacje
System naliczył ci niewłaściwą opłatę? Złóż reklamację na adres mailowy bok@poznanskirower.pl. Operator systemu ma 10 dni na udzielenie odpowiedzi. Uznane zgłoszenie będzie się wiązać z korektą naliczonych opłat.
Regulamin i tabelę opłat znajdziesz tutaj.
Polecam także spis najważniejszych problemów i sposobów ich rozwiązania:
Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.