Ulica Mickiewicza na Jeżycach, kontraruch rowerowy

Duży pakiet zmian w centrum. Dokończenie rowerowej obwodnicy na Kościuszki, uwolnienie chodników – i więcej

Zarząd Dróg Miejskich rozpisał przetarg na zmiany organizacji ruchu w 13 miejscach w centrum Poznania. Co się zmieni? Uspokojenie ruchu, porządkowanie parkowania, szersze chodniki i nowa infrastruktura rowerowa. Kiedy? Jesienią. Szczegóły poniżej.

Czytaj także
Zmiany w strefie parkowania. Pierwsze szacunki: liczba samochodów mniejsza nawet o 20%

Kolejny przetarg Zarządu Dróg Miejskich

Ofensywa drogowców trwa. Poznański Zarząd Dróg Miejskich ogłosił 18 sierpnia kolejny w 2020 roku przetarg na zmiany na ulicach miasta. Po rozpoczęciu przebudowy skrzyżowania Hetmańska/Dmowskiego, odnowy ulicy Garbary, Poznańskiej i Jeżyckiej – czas na Stare Miasto i Śródkę.

Co obejmuje zadanie „Wprowadzenie stałej organizacji ruchu na wybranych obszarach centrum miasta Poznania”? Znajdziemy w nim między innymi poszerzenie chodników i uniemożliwienie parkowania przy skrzyżowaniach. To ostatnie poprawia widoczność, a więc zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego. Rowerzyści skorzystają z nowych elementów infrastruktury rowerowej. Tramwaje w końcu powinny nie być blokowane na ul. Mielżyńskiego przez pojazdy parkujące „w dwóch rzędach”. Ponadto na wybranych skrzyżowaniach równorzędnych pojawi się dodatkowe oznakowanie. Poniższe tabliczki będą edukować kierujących i przypominać o zasadzie: pierwszeństwo ma ten z prawej.

Tabliczki, które pojawią się na skrzyżowaniach równorzędnych w centrum Poznania. Źródło: Zarząd Dróg Miejskich
Tabliczki, które pojawią się na skrzyżowaniach równorzędnych w centrum Poznania. Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Warto zaznaczyć, że część punktów (np. Łąkowa, Kwiatowa, Kościuszki, Taylora) to działania, które chciano zrealizować już wcześniej – w 2017 roku w ramach zawieszonej strefy Tempo 30.

Lista zmian w centrum Poznania

  1. Śródka (ul. Bydgoska, Filipińska, Rynek Śródecki): Bydgoska jednokierunkowa od Wyszyńskiego do Gdańskiej (ale dwukierunkowa dla rowerzystów) – uspokojenie ruchu i eliminacja tranzytu; parkowanie wyłącznie na jezdni, kontraruchy rowerowe,
  2. Krakowska: wydzielenie drogi rowerowej (małe słupki), progi poduszkowe przed Łąkową, przeniesienie parkowania przed Strzelecką częściowo na jezdnię,
  3. Łąkowa: zmiana na jednokierunkową (od Krakowskiej do Strzeleckiej) z kontraruchem rowerowym, parkowanie równoległe po obu stronach, zwężenie geometrii skrzyżowań, „uwolnienie” większości chodnika od parkowania, stojaki rowerowe,
  4. Kwiatowa (Rybaki – Łąkowa): odwrócenie jednokierunkowości – będzie od Łąkowej do Rybaki,
  5. 3 Maja: zmniejszenie szerokości pasów ruchu, „uwolnienie” chodników – parkowanie wyłącznie na jezdni, zwężenie geometrii skrzyżowania z placem Ratajskiego,
  6. Libelta (plac Ratajskiego – Kościuszki): zwężenie pasów ruchu, „uwolnienie” chodników – parkowanie równoległe obustronne na jezdni, poprawa geometrii skrzyżowań, słupki i stojaki rowerowe,

Ulica Libelta to jedno z miejsc, gdzie miejsca postojowe do tej pory były wyznaczone niezgodnie z prawem – pozostawiono zbyt wąski chodnik.

  1. plac Ratajskiego: uniemożliwienie parkowania zbyt blisko skrzyżowań – słupki i stojaki rowerowe, zmiana organizacji ruchu – zamiast ronda będą skrzyżowania równorzędne (pierwszeństwo z prawej),
  2. Działyńskich: przeniesienie zatoki z parkowaniem równoległym z chodnika na jezdnię + słupki uniemożliwiające postój na chodniku w tym miejscu,
  3. Młyńska: uniemożliwienie parkowania przy skrzyżowaniach (słupki i stojaki rowerowe), odc. Nowowiejskiego – Solna: „uwolnienie” chodników, obustronne parkowanie równoległe, słupki uniemożliwiające pracownikom sądu parkowanie na chodniku, stojaki rowerowe
  4. Plac Wolności: pierzeja północna – progi poduszkowe przed skrzyżowaniem z Nowowiejskiego, słupki uniemożliwiające postój na skrzyżowaniu (część demontowalna – na wniosek służb); pierzeja południowa (tam gdzie tramwaj) – zakaz zatrzymywania się i postoju przy kamienicach,
  5. Mielżyńskiego: przeniesienie parkowania równoległego – z chodnika na w połowie na chodniku i na jezdni. To zwęzi jezdnię i uniemożliwi parkowanie w dwóch rzędach, co blokuje tramwaje, ponadto chodnik będzie szerszy,
  6. Kościuszki (Święty Marcin – Ratajczaka): zmiana przekroju – jeden pas ruchu dla samochodów + kontrapas rowerowy (do jazdy „pod prąd”), skrzyżowanie z Taylora ze znacznie zmniejszoną geometrią i uniemożliwieniem parkowania na skrzyżowaniu (słupki, stojaki rowerowe); pod wieżowcem Uniwersytetu Ekonomicznego zmiana parkowania – ze skośnego jednostronnego na obustronne równoległe,

14 sierpnia zakończyło się wprowadzanie zmian na innym odcinku ulicy Kościuszki (Ratajczaka – Półwiejska): połączono dwa kawałki drogi rowerowej i zwężono jezdnię. Wraz ze zmianami z nowego przetargu pozwoli to na domknięcie rowerowej obwodnicy centrum.

  1. Taylora: pojawi się kontraruch rowerowy (jazda „pod prąd”) + modernizacja sygnalizacji.
Mapa miejsc, gdzie będzie wprowadzana zmiana organizacji ruchu. Poznań Stare Miasto, Śródka
Mapa miejsc, gdzie będzie wprowadzana zmiana organizacji ruchu

Kiedy możemy spodziewać się realizacji?

Zarząd Dróg Miejskich czeka na oferty zainteresowanych firm do 2 września. Drogowcy ocenią oferty według następujących kryteriów: cena (60%), długość rękojmi (30%), wysokość kar umownych za opóźnienia (10%). Jeżeli po drodze nie będzie żadnych opóźnień (odwołanie od wyników przetargu, sytuacja z COVID-19), to zwycięska firma będzie miała czas na wprowadzenie zmian do 30 października 2020.

Więcej informacji i rysunki organizacji ruchu znajdziesz na stronie Zarządu Dróg Miejskich.

Aktualizacja 16.09: Zarząd Dróg Miejskich wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Więcej informacji poniżej:

Czytaj też


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Komentarze

Jedna odpowiedź do „Duży pakiet zmian w centrum. Dokończenie rowerowej obwodnicy na Kościuszki, uwolnienie chodników – i więcej”

  1. Powolne ruchy w kierunku świata cywilizowanego

Dodaj komentarz