To już 12. edycja tego święta biegaczy. Do Poznania przybędzie około 11 tysięcy sportowców i amatorów z Polski oraz z zagranicy. Bieg będzie wiązał się z utrudnieniami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, pieszej, samochodowej i rowerowej.
W niedzielę kończy się Jarmark Wielkanocny na Starym Rynku:
Krótka historia biegu
Pierwszy półmaraton w Poznaniu rozegrano 6 kwietnia 2008 roku. Do organizacji dodatkowego biegu masowego w naszym mieście (od 2000 roku można się zmierzyć w maratonie) była rosnąca popularność tej formy aktywności. Od samego początku półmaraton cieszył się większym zainteresowaniem biegaczy niż maraton. Nic dziwnego – dwukrotnie krótszy bieg (21,0975 km, podczas gdy w przypadku maratonu to 42,195 km) zachęca szerszą grupę osób.
Na początku trasę półmaratonu wytyczano we wschodniej części miasta (m.in. w okolicach Jeziora Maltańskiego), od kilku lat bieg startuje na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Trasa tegorocznego Poznań Półmaratonu
W tym roku biegacze wyruszą po znanej z ubiegłych lat drodze. Impreza tradycyjnie rozpocznie się pod Międzynarodowymi Targami Poznańskimi w niedzielę (14 kwietnia) o godzinie 10, skąd biegacze wyruszą ul. Grunwaldzką. Maratończycy przebiegną przez Grunwald, Górczyn, Wildę i Stare Miasto, aby powrócić na ul. Bukowską pod MTP. Zawodników obowiązuje limit czasu wynoszący 3 godziny. Najszybsi ukończą bieg już po nieco ponad godzinie.
Nagrody i ciekawostki
Na najlepszych, zawodowych biegaczy czekają nagrody finansowe (osobno dla mężczyzn i kobiet):
- 10 000 złotych za 1 miejsce,
- 6 000 zł za drugą lokatę,
- 4 000 zł za zdobycie 3 i 4 miejsca,
- 5 000 zl za dobiegnięcie na 5 miejscu,
- 1 000 zł za zajęcie 6 miejsca.
Ponadto czekają nagrody specjalne (m.in. za dobiegnięcie na miejscu będącym wielokrotnością liczby 1000, dla 1, 10 i 100 Poznanianki i Poznaniaka). Na szyi każdego, kto ukończy bieg, zawiśnie krążek. Tym razem upamiętnia 100. rocznicę powstania PKO Banku Polskiego (sponsora imprezy) i stulecie Uniwersytetu Poznańskiego.
Rekord trasy poznańskiego półmaratonu należy do Kipty Salomona z Kenii (1:02:00 w 2012 roku) i Karoliny Nadolskiej z Polski (1:09:54 w 2017 roku). Rekord frekwencji ustanowiono w 2016 roku (11 347 biegaczy na mecie). W tym roku na liście startowej znajduje się już ponad 10 800 osób.
Utrudnienia w ruchu tramwajów i autobusów
W związku z biegiem, część tras autobusów i tramwajów ulegnie zmianie. O czym warto pamiętać podczas wyruszenia w miasto?
Od pierwszych kursów:
- Zmiany tras linii tramwajowych nr 6, 13, 15;
Na około 30 minut przed rozpoczęciem biegu:
- Zmiany tras linii tramwajowych nr: 2, 5, 7, 8, 9, 10, 14,
- W celu zapewnienia komunikacji z Górczynem i Dębcem uruchomione zostaną dwie dodatkowe tramwajowe linie wahadłowe nr: 32 (Dębiec – Traugutta) i 33 (Górczyn – Krauthofera [zajezdnia]),
- Trasy linii nr: 1, 4, 11, 12, 16, 17, 18 co prawda bez zmian, ale w miejscach przecinania się tras tramwajowych z trasą półmaratonu niewykluczone chwilowe wstrzymania ruchu,
- Zmienionymi trasami kursować będą autobusy na 22 liniach nr: 145, 148, 150, 151, 159, 160, 163, 164, 168, 169, 171, 174, 176, 177, 179, 182, 183, 190, 191, 193, 603, 905.
Poszczególne ulice będą otwierane po przebiegnięciu trasy przez maratończyków. Potem na poszczególnych liniach tramwaje i autobusy będą stopniowo wracać na swoje stałe trasy.
Pełen komunikat Zarządu Transportu Miejskiego znajdziesz pod tym linkiem.
Utrudnienia dla pieszych, kierowców i rowerzystów
W sobotę (13 kwietnia) od godziny 23.30: ulica Grunwaldzka zamknięta dla samochodów i rowerów na odcinku Szylinga – Bukowska.
W niedzielę (14 kwietnia) od godziny 9.00 do 13.30: zamknięty wzdłużny ruch pojazdów na trasie biegu. Ulica Bukowska na odcinku Szylinga – Roosevelta: zamknięta od godziny 6.00.
Ruch kierowców, rowerzystów i pieszych poprzeczny do trasy półmaratonu będzie dopuszczony na 28 śluzach. Mapę śluz znajdziesz pod tym adresem. Śluzy to preferowany sposób przecinania trasy półmaratonu przez pieszych. Wzdłuż ulic, na których odbędzie się bieg, pojawią się ogrodzenia czy taśmy.
Czytaj też:
Poznaniowi grozi turystyfikacja. Co to takiego w ogóle jest? ? Odpowiedź w tekście
Kosze z kamieniami porośnięte chwastami, czyli pomysły miasta na odnowę nabrzeża Warty
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.