Tramwaj Tatra MPK Poznań. Ulica Podgórna, przystanek Wrocławska. Święta - Stare Miasto i Betlejem Poznańskie

Pakiet dla mobilności: nowe buspasy, zmiany na Głogowskiej, ciąg rowerowy na Kościuszki/Krakowskiej

14 maja Urząd Miasta Poznania ogłosił pakiet zmian na ulicach miasta. Mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, poprawić punktualność tramwajów i autobusów oraz usprawnić ruch rowerowy.

Zobacz też

Po co cokolwiek zmieniać w mieście?

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już na zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył możliwość podróżowania komunikacją publiczną, a nawet przemieszczania się pieszych. Urząd Miasta Poznania podejmuje działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się. Do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach. Pełna lista poniżej ⤵

Z każdym dniem ustępowania pandemii coraz więcej poznaniaków podejmować będzie decyzję o sposobie przemieszczenia się. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie.  Jeśli samochodów w miastach miałoby się pojawić choćby trochę więcej, niż tuż przed pandemią, to korki mogą szybko zweryfikować ich atrakcyjność.
Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania

Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok 37 procent.

Miasto Poznań ponadto zapowiadało, że z powodu pandemii koronawirusa (i spowolnienia gospodarczego) nie zatrzyma realizacji inwestycji. Można się spodziewać m.in.:

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu poruszania się pieszych

Nowe propozycje zmian na ulicach Poznania zaznaczono na zielono.

Miasto informuje: przemieszczanie się pieszych w obliczu epidemii wymaga podejmowania jeszcze bardziej rygorystycznych działań, aby zapewnić odpowiednie odstępy, szczególnie w miejscach znacznego ruchu pieszego. Uspokojony i uporządkowany powinien tam być ruch pojazdów i zapewnione minimalne szerokości chodników wynikających z przepisów.

Poprawie ulegać będą także kwestie wzajemnej widoczności pieszy – kierowca (likwidacja miejsc w odległości 10 m od przejścia, doświetlanie przejść, przejścia aktywne).

  • Łazarz, Wilda, Stare Miasto, Śródka: porządkowanie parkowania i ruchu (do końca 2020 roku),
  • Garbary: buspas,
  • Głogowska (odc. Stablewskiego – Berwińskiego): uspokojenie ruchu (sierpień),
  • Stare Miasto (wewnątrz ulic Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego) – strefa zamieszkania (do końca 2020 roku),
  • SP 77 (Hetmańska/Dmowskiego) i SP 38 i 83 (ul. Brandstaettera: poprawa bezpieczeństwa przy szkołach (do końca 2020),
  • SP 82 (ul. Krakowska), 23 (ul. Jeżycka), 4 (ul. Rawicka), 55  (ul. Szpaków), 56 (ul. Tarnowska), 74 (ul. Trybunalska), 90 (ul. Chociszewskiego), 48 (ul. Sarmacka), 70 (ul. Piękna) oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej Da Vinci (ul. Golęcińska): poprawa bezpieczeństwa (termin nieokreślony).
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Sienkiewicza. Fot. Urząd Miasta Poznania
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Sienkiewicza. Fot. Urząd Miasta Poznania

Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu rowerowego

Według miasta rower zapewnia sprawne poruszanie się po mieście z zachowaniem odpowiedniego dystansu. Podejmowane działania mają na celu scalenie sieci dróg rowerowych i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.

Najbardziej oczekiwaną zmianą w centrum miasta było dokończenie obwodnicy centrum wzdłuż ulic Kościuszki/Krakowskiej. Dziś rowerzyści muszą tam przeprowadzać rower po wąskim chodniku na odcinku 70 metrów.

  • Kościuszki/Krakowska: dokończenie Rowerowej Obwodnicy Centrum (kontrapas/pas rowerowy: do końca 2020),
  • pasy rowerowe na Moście Królowej Jadwigi i połączenie z ulicą Łąkową (termin nieokreślony),
  • pasy rowerowe na Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego – sierpień),
  • rowerem po buspasie na Garbarach,
  • droga rowerowa na Grunwaldzkiej i Dolnej Wildzie (do końca 2020)
  • kontraruchy rowerowe na Wildzie i Łazarzu w ramach strefy parkowania (do końca 2020),
  • kontraruchy i kontrapas na Poznańskiej i Jeżyckiej oraz na Sienkiewicza (Jeżyce – termin nieokreślony),
  • ciąg Składowa/Taylora: kontrapasy, kontraruch,
  • rowerem po buspasach na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie (w trakcie powstawania).
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na moście Królowej Jadwigi. Fot. UMP
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na moście Królowej Jadwigi. Fot. Urząd Miasta Poznania

Zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności transportu publicznego

Dla pasażerów najważniejsze są: komfort, bezpieczeństwo i niezawodność. Realizacja rozkładu jazdy, a co za tym idzie odpowiedniego komfortu i bezpieczeństwa podróży, zależy w dużej mierze od płynności ruchu. Jeżeli dana ulica jest zakorkowana, to autobus nie przejedzie szybciej. Rozwiązaniem tej sytuacji jest wprowadzania buspasów oraz priorytetów dla komunikacji publicznej.

Dodatkową korzyścią związaną z wytyczaniem buspasów jest poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego – na buspasach jest on bowiem dopuszczony. Będą się po nich mogły poruszać także motory, motorowery oraz taksówki.

  • Winogrady, Naramowice, Piątkowo: buspasy – usprawnienie ruchu autobusów podczas budowy tramwaju na Naramowice (w trakcie wprowadzania),
  • buspas na Garbarach (w trakcie powstawania) wydłużony od Małych Garbar do Cytadeli (czerwiec),
  • wydzielenie torowiska na Głogowskiej (odc. Berwińskiego – Stablewskiego: sierpień),
  • buspas i wydzielenie torowiska na Moście Królowej Jadwigi,
  • Głogowska, przystanek Sielska: wydzielenie torowiska. Samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. To znacząco poprawi się komfort i bezpieczeństwo pasażerów wsiadających i wysiadających z tramwajów (do końca 2020),
  • Głogowska (odc. Palacza – Ściegiennego): wydzielenie torowiska (do końca 2020),
  • buspas na Przybyszewskiego (odc. Marcelińska – Bukowska – termin nieokreślony),
  • buspas na al. Niepodległości (w rejonie ulicy Libelta – termin nieokreślony).
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Głogowskiej. Fot. Urząd Miasta Poznania
Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Głogowskiej. Fot. Urząd Miasta Poznania

Czytaj także
6,5 roku temu „tymczasowo” wydłużono przystanek tramwajowy na Moście Teatralnym. Bordowe płyty szpecą zabytkową konstrukcję wiaduktu. Znikną… w przyszłości ?


Dołącz do nas na FacebookuTwitterzeWykopie i Instagramie

Komentarze

Jedna odpowiedź do „Pakiet dla mobilności: nowe buspasy, zmiany na Głogowskiej, ciąg rowerowy na Kościuszki/Krakowskiej”

  1. Nie do wiary, aż mi szczęka opadła! Czy to decyzje w Amsterdamie? Berlinie? Nie! To Poznań. Szok i radość z nutą niedowierzania.

Dodaj komentarz