14 maja Urząd Miasta Poznania ogłosił pakiet zmian na ulicach miasta. Mają zwiększyć bezpieczeństwo pieszych, poprawić punktualność tramwajów i autobusów oraz usprawnić ruch rowerowy.
Zobacz też
Po co cokolwiek zmieniać w mieście?
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już na zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył możliwość podróżowania komunikacją publiczną, a nawet przemieszczania się pieszych. Urząd Miasta Poznania podejmuje działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa związane z przemieszczaniem się. Do końca tego roku zmiany zajdą na kilkudziesięciu ulicach. Pełna lista poniżej ⤵
Z każdym dniem ustępowania pandemii coraz więcej poznaniaków podejmować będzie decyzję o sposobie przemieszczenia się. Nie możemy dopuścić, by głównym wyborem był samochód, bo wówczas całe miasto stanie. Jeśli samochodów w miastach miałoby się pojawić choćby trochę więcej, niż tuż przed pandemią, to korki mogą szybko zweryfikować ich atrakcyjność.
Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania
Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok 37 procent.
Miasto Poznań ponadto zapowiadało, że z powodu pandemii koronawirusa (i spowolnienia gospodarczego) nie zatrzyma realizacji inwestycji. Można się spodziewać m.in.:
- kontynuacji prac na Garbarach,
- rozpoczęcia faktycznej budowy tramwaju na Naramowice,
- ukończenia odnowy placu Kolegiackiego,
- budowy drogi rowerowej na ulicy Grunwaldzkiej i przy ul. Dolna Wilda,
- wyremontowania ul. Rynkowej na Starym Mieście,
- przebudowy niebezpiecznego skrzyżowania Hetmańskiej z Dmowskiego.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu poruszania się pieszych
Nowe propozycje zmian na ulicach Poznania zaznaczono na zielono.
Miasto informuje: przemieszczanie się pieszych w obliczu epidemii wymaga podejmowania jeszcze bardziej rygorystycznych działań, aby zapewnić odpowiednie odstępy, szczególnie w miejscach znacznego ruchu pieszego. Uspokojony i uporządkowany powinien tam być ruch pojazdów i zapewnione minimalne szerokości chodników wynikających z przepisów.
Poprawie ulegać będą także kwestie wzajemnej widoczności pieszy – kierowca (likwidacja miejsc w odległości 10 m od przejścia, doświetlanie przejść, przejścia aktywne).
- Łazarz, Wilda, Stare Miasto, Śródka: porządkowanie parkowania i ruchu (do końca 2020 roku),
- Garbary: buspas,
- Głogowska (odc. Stablewskiego – Berwińskiego): uspokojenie ruchu (sierpień),
- Stare Miasto (wewnątrz ulic Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego) – strefa zamieszkania (do końca 2020 roku),
- SP 77 (Hetmańska/Dmowskiego) i SP 38 i 83 (ul. Brandstaettera: poprawa bezpieczeństwa przy szkołach (do końca 2020),
- SP 82 (ul. Krakowska), 23 (ul. Jeżycka), 4 (ul. Rawicka), 55 (ul. Szpaków), 56 (ul. Tarnowska), 74 (ul. Trybunalska), 90 (ul. Chociszewskiego), 48 (ul. Sarmacka), 70 (ul. Piękna) oraz Niepublicznej Szkole Podstawowej Da Vinci (ul. Golęcińska): poprawa bezpieczeństwa (termin nieokreślony).
Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu rowerowego
Według miasta rower zapewnia sprawne poruszanie się po mieście z zachowaniem odpowiedniego dystansu. Podejmowane działania mają na celu scalenie sieci dróg rowerowych i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.
Najbardziej oczekiwaną zmianą w centrum miasta było dokończenie obwodnicy centrum wzdłuż ulic Kościuszki/Krakowskiej. Dziś rowerzyści muszą tam przeprowadzać rower po wąskim chodniku na odcinku 70 metrów.
- Kościuszki/Krakowska: dokończenie Rowerowej Obwodnicy Centrum (kontrapas/pas rowerowy: do końca 2020),
- pasy rowerowe na Moście Królowej Jadwigi i połączenie z ulicą Łąkową (termin nieokreślony),
- pasy rowerowe na Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego – sierpień),
- rowerem po buspasie na Garbarach,
- droga rowerowa na Grunwaldzkiej i Dolnej Wildzie (do końca 2020)
- kontraruchy rowerowe na Wildzie i Łazarzu w ramach strefy parkowania (do końca 2020),
- kontraruchy i kontrapas na Poznańskiej i Jeżyckiej oraz na Sienkiewicza (Jeżyce – termin nieokreślony),
- ciąg Składowa/Taylora: kontrapasy, kontraruch,
- rowerem po buspasach na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie (w trakcie powstawania).
Zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności transportu publicznego
Dla pasażerów najważniejsze są: komfort, bezpieczeństwo i niezawodność. Realizacja rozkładu jazdy, a co za tym idzie odpowiedniego komfortu i bezpieczeństwa podróży, zależy w dużej mierze od płynności ruchu. Jeżeli dana ulica jest zakorkowana, to autobus nie przejedzie szybciej. Rozwiązaniem tej sytuacji jest wprowadzania buspasów oraz priorytetów dla komunikacji publicznej.
Dodatkową korzyścią związaną z wytyczaniem buspasów jest poprawa bezpieczeństwa ruchu rowerowego – na buspasach jest on bowiem dopuszczony. Będą się po nich mogły poruszać także motory, motorowery oraz taksówki.
- Winogrady, Naramowice, Piątkowo: buspasy – usprawnienie ruchu autobusów podczas budowy tramwaju na Naramowice (w trakcie wprowadzania),
- buspas na Garbarach (w trakcie powstawania) wydłużony od Małych Garbar do Cytadeli (czerwiec),
- wydzielenie torowiska na Głogowskiej (odc. Berwińskiego – Stablewskiego: sierpień),
- buspas i wydzielenie torowiska na Moście Królowej Jadwigi,
- Głogowska, przystanek Sielska: wydzielenie torowiska. Samochody pojadą jednym pasem i będą zatrzymywane na światłach przed skrzyżowaniem z Sielską, jeśli na przystanek wjedzie tramwaj. To znacząco poprawi się komfort i bezpieczeństwo pasażerów wsiadających i wysiadających z tramwajów (do końca 2020),
- Głogowska (odc. Palacza – Ściegiennego): wydzielenie torowiska (do końca 2020),
- buspas na Przybyszewskiego (odc. Marcelińska – Bukowska – termin nieokreślony),
- buspas na al. Niepodległości (w rejonie ulicy Libelta – termin nieokreślony).
Czytaj także
6,5 roku temu „tymczasowo” wydłużono przystanek tramwajowy na Moście Teatralnym. Bordowe płyty szpecą zabytkową konstrukcję wiaduktu. Znikną… w przyszłości ?
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.