Miasto chce wybudować połączenie rowerowe wzdłuż trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju: od ulicy Trójpole do Mostu Teatralnego. Zarząd Dróg Miejskich na uwagi czeka do 14 czerwca.
Czas na Poznań opisywał w kwietniu rowerowe konsultacje na ul. Pułaskiego.
Zupełnie nowa droga dla rowerów
Dzisiaj żadna droga rowerowa wzdłuż trasy PST (i z kierunku Winogradów, Piątkowa) nie dociera do centrum miasta. Jedyna infrastruktura rowerowa prowadzi wzdłuż ulicy Mieszka I. Następnie można albo jechać jezdnią po ulicy Pułaskiego (co – przy dużym natężeniu ruchu samochodowego – skutecznie zniechęca do wyboru tej drogi), albo drogą rowerową wzdłuż Alei Armii Poznań i dalej: albo ul. Kulasa/Kościuszki, albo ul. Święty Wojciech.
To rozwiązanie nie tylko wydłuża czas jazdy (dużo skrzyżowań z samochodami), ale także wydłuża trasę. Dojazd w każdym innym kierunku (Jeżyce, Łazarz) wymaga sporego nadłożenia dystansu. Nowa trasa rowerowa wzdłuż PST pozwoli na znaczące skrócenie czasu jazdy. Sama w sobie będzie stanowić zupełnie nowy ciąg rowerowy, co może zachęcić do wyboru tego środka transportu.
Zgodnie z pierwotnym projektem PST, wzdłuż trasy tramwajowej miała prowadzić nie droga rowerowa, a… trasa samochodowa! Więcej ciekawostek związanych z pierwotnym projektem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju znajdziesz tutaj:
Założenia projektu
- Wykonanie korekt istniejących skrzyżowań w celu przeprowadzenia ruchu rowerowego
- Wykonanie obiektów konstrukcyjnych ograniczających kolizyjność przebiegu drogi rowerowej z istniejącym układem drogowym
- Zaprojektowanie bezpiecznej organizacji ruchu pieszego i rowerowego
- Korekty istniejących przejść dla pieszych z doprojektowaniem nowych przejść i przejazdów dla rowerów wyposażonych w azyle
- Opracowanie lokalizacji elementów wyposażenia dróg (np. znaków drogowych, słupów oświetleniowych) poza ciągami komunikacyjnymi
- Zapewnienie obsługi komunikacyjnej oraz dostępu do nieruchomości przyległych do projektowanej drogi
Czytaj też: Niespodzianki projektowe na nowym odcinku Wartostrady pod Bramą Poznania
Trzy warianty, każdy inny
Miasto przygotowało trzy warianty. Każdy zaczyna się przy ul. Trójpole i kończy na Moście Teatralnym. Różnice w poszczególnych wariantach sprowadzają się do sposobów pokonania skrzyżowań kolidujących z przebiegiem drogi rowerowej. Zaprojektowano zarówno przejazdy przez przystanki „Pestki”, jak i skrzyżowania kolizyjne z jezdnią nad przystankami. Różnica występuje także na końcowym odcinku trasy: część wariantów prowadzi ruch przez skrzyżowanie Poznańska/Libelta/Pułaskiego kolizyjnie, część – z wykorzystaniem wiaduktu.
Wariant 1
Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.
Wariant 2
Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (przejazd przez przystanek) – PST Słowiańska (przejazd przez przystanek) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (wiadukt nad skrzyżowaniem) – Most Teatralny.
Wariant 3
Ul. Trójpole – PST Aleje Solidarności (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – PST Słowiańska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Bogdanka i Park Wodziczki (przejście przez park) – Aleja Wielkopolska (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – przejście pod wiaduktem linii kolejowej Poznań-Szczecin – Poznańska/Libelta (skrzyżowanie kolizyjne z jezdnią) – Most Teatralny.
Plansze projektowe i inne dokumenty znajdziesz na stronach Zarządu Dróg Miejskich: https://zdm.poznan.pl/pl/wielowariantowa-koncepcja-budowy-drogi-rowerowej-wzdluz-trasy-pst. Uwagi można nadsyłać listownie (Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 17, 61-623 Poznań) lub na adres mailowy rower_pst@zdm.poznan.pl do 14 czerwca 2019 roku.
Projekt czytelny, ale jest pole do poprawek
W ironicznym poradniku „Jak źle konsultować projekty drogowe” zebrałem sposoby na zniechęcenie mieszkańców do udziału w konsultacjach. Czy plansze projektowe udostępnione przez Zarząd Dróg Miejskich zostały zrobione zgodnie z zasadą „Przedstaw trudne w zrozumieniu rysunki techniczne”? 😉 Sprawdźmy to!
✔ nigdy nie umieszczaj kierunku północnego na mapie (na każdej mapie zaznaczono kierunek północny, brawo!),
⚫ wybieraj jak najbardziej skomplikowany w rysunku podkład (podkład jest skomplikowany, ale raczej nie przeszkadza w czytaniu map),
✔ nigdy nie podpisuj ulic (wszystkie ulice są podpisane),
❌ nie zaznaczaj kierunków ruchu na drogach jednokierunkowych (nie zrobiono tego),
❌ używaj jak najmniej kolorów, w dodatku jak najbardziej przypadkowych (drogi dla rowerów są żółte, a chodniki fioletowe. W dodatku wszystkie znaki poziome są jaskrawozielone i zlewają się z żółcią).
Przeczytaj także:
Przebudowa wiaduktu na Szymanowskiego – jak wydać 15 mln zł nie poprawiając niczego
Pedalarze, ekooszołomy, pezety: hejt nie tylko polityczny
Niezbędnik poznaniaka – Poznański Rower Miejski
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.