Na co dzień ulicę Garbary omija zainteresowanie opinii publicznej. Czas to zmienić! Spójrzmy, jak miewają się Garbary w przededniu zmian.
Rewitalizacja ulicy Garbary
Ulica Garbary przebiega we wschodniej części centrum Poznania. Wiedzie od Cytadeli, dalej prowadzi obok Starej Rzeźni. Następnie przebiega przez dawny plac Stawny (dziś rejon skrzyżowania Garbary/Małe Garbary), po czym wpada w gęsto zurbanizowaną część centrum Poznania. Mija rząd uliczek wychodzących ze Starego Rynku (Wielka, Woźna, Wodna) i dociera do placu Bernardyńskiego. Tu, przy kościele, następuje złamanie przebiegu ulicy Garbary. W końcowym biegu mija centrum medyczne i wpada na skrzyżowanie z ulicą Strzelecką.
Kiedyś pełna drzew i handlu, dziś nieco opustoszała i zamieniona w trasę tranzytową przez Stare Miasto. Temat odnowy ulicy Garbary regularnie pojawiał się w opinii publicznej. Ostatnio miasto rozpoczeło wstępne działania rewitalizacyjne. W grudniu 2018 roku wszyscy zainteresowani mogli wypełnić internetową ankietę. Natomiast w lutym 2019 roku miasto zorganizowało spotkanie warsztatowe na temat rewitalizacji.
Co się dzieje na Garbarach?
Uczestnicy spotkania akcentowali chęć wprowadzenia zieleni i usprawnienia komunikacji autobusowej. Ulica Garbary wraz z sąsiednią Mostową to jedna z dwóch tras północ-południe na Starym Mieście (druga to ul. Roosevelta). Dlatego jeszcze przed wakacjami na odcinku od Małych Garbar do placu Bernardyńskiego powstanie buspas. Jednak to nie jedyna zmiana. Wzdłuż chodników pojawią się drzewa w donicach i ławki. Na samej ulicy pojawi się ograniczenie prędkości do 30 km/h, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie). Na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.
Więcej informacji o buspasie na Garbarach:
Jesteśmy w przededniu pierwszych znaczących zmian na Garbarach. Dlatego warto zobaczyć, jak miewają się Garbary. Choć łatwo tu znajdziemy pustostany czy zniszczone kamienice, z drugiej strony coraz więcej budynków się odnawia. Co ważne, nadal działa tu sporo punktów handlowych – warzywniaków, sklepów mięsnych, odzieżowych czy specjalistycznych. Towarzyszą im galerie sztuki czy sklepy z żywnością ekologiczną. Można stwierdzić, że ulica Garbary ma więcej wspólnego z byciem ulicą handlową, niż Święty Marcin.
Co słychać na Garbarach? – fotorelacja
W fotorelacji przyjrzymy się śródmiejskiemu odcinkowi – od ulicy Wielkiej do placu Bernardyńskiego. Zdjęcia wykonywano w słoneczne, sobotnie popołudnie.
Ciekawostka: Stare Miasto w Poznaniu chciano otoczyć w latach 60. XX wieku zielenią plantową – tak jak w Krakowie. Całego planu równoznacznego z wyburzeniem całej zachodniej pierzei ulicy Garbary nie udało się zrealizować. Jednak zgodnie z tym planem udało się zburzyć kamienicę na rogu Garbary/Wodna. Na powyższym zdjęciu widzimy współczesny budynek wybudowany kilka lat temu w miejscu po wyburzonej kamienicy.
Stare Miasto: rewitalizacja poprzez wyburzenie – Plan na Poznań #4
Czytaj także
(Pseudo)nowoczesność elektrycznych autobusów a polska droga rozwoju
Inne fotorelacje związane z Garbarami
Elektrociepłownia Garbary sprzedana! Niedługo rozpocznie się jedna z największych inwestycji w Poznaniu. Na Ostrowie Tumskim ma powstać ok. 1500 mieszkań. Zanim pierwsi budowlańcy pojawią się w tym miejscu, zajrzyjmy do wnętrza elektrociepłowni.
W 2018 roku zakończyła się odnowa dworca Poznań Garbary. Poznań Garbary został wyburzony i zastąpiony nowym, większym obiektem. W nowopowstałym budynku znalazło się miejsce na kasę biletową Kolei Wielkopolskich i poczekalnię, wyposażoną w miejsca siedzące.
Stara Rzeźnia w Poznaniu czeka na odnowę. Niedawny spacer był być może jedną z ostatnich okazji do zobaczenia ponad stuletniego kompleksu zanim zjawią się tutaj budowlańcy i koparki.
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.