Już w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956. Czas na Poznań jako pierwszy ujawnia projekt budowlany ważnej dla mieszkańców Wildy inwestycji. Sprawdź, jakie zmiany pojawią się w tym rejonie!
Czytaj też:
Poznański Rower Miejski: prawie 1,5 mln zł kar, problemy Nextbike w Trójmieście bez wpływu na Poznań
Odnowione ulice na Wildzie
Miasto Poznań przeprowadza ofensywę inwestycyjną w śródmieściu. Niedawno otwarto zupełnie odnowioną ulicę Święty Marcin. Teraz trwa przebudowa Placu Kolegiackiego. oraz odnowa ulicy Taczaka i Garncarskiej. Niedługo ruszą kolejne remonty ulic (w ramach Projektu Centrum), a w 2020 roku zacznie powstawać tramwaj w ulicy Ratajczaka. Na swoją kolej czeka m.in. przebudowa Rynku Łazarskiego.
Inwestycja na Wildzie obejmuje przebudowę ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku – od skrzyżowania z ul. ks. Jakuba Wujka po ul. Krzyżową (ok. 1,1 km). Poza tym odnowy doczeka się cały węzeł rozjazdowy przy Rynku Wildeckim. Prace budowlane – według harmonogramu – rozpoczną się w 2020 roku. Teraz trwa procedura wyboru inżyniera kontraktu.
Ponadto w 2019 roku miasto konsultowało projekt przebudowy ulicy Kilińskiego na Wildzie. Obecnie nie wiemy, kiedy ta inwestycja może powstać.
Opis projektu ulicy Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956
Torowisko
Sieć trakcyjna, zgodnie z dzisiejszą modą, zawiśnie na słupach trakcyjno-oświetleniowych. Koniec z podwieszaniem do stojących wokół ulicy budynków. Natomiast torowisko będzie wykonane na trzy sposoby:
- „zielone torowisko” – 41% trasy,
- torowisko na płycie betonowej wylewanej na „mokro” – 38% trasy,
- torowisko na prefabrykowanej płycie betonowej – 21% trasy.
W ramach inwestycji powstanie torowisko w większości wydzielone, odseparowane od jezdni opaską z kostki brukowej. Wyjątek od wydzielenia torowiska – na Rynku Wildeckim. Pasażerowie skorzystają z odnowionych przystanków tramwajowych:
- Św. Czesława: będą to tzw. przystanek wiedeński (pasażerowie będą wchodzić po tramwaju poprzez jezdnię wyniesioną w formie długiego progu zwalniającego),
- Rynek Wildecki: przystanek w formie antyzatoki (platforma przystankowa bezpośrednio przy torowisku, ruch samochodów i rowerów puszczony po torowisku), przeniesiony na wysokość ulicy Przemysłowej – tak, aby obejmował linie rozjeżdżające się zarówno w ulicę Wierzbięcice, jak i w Dolną Wildę).
Ciekawostka: w nowych wiatach przystankowych nie pojawią się reklamy – tak zadecydował Miejski Konserwator Zabytków
Jezdnia
Po obu stronach torowiska powstanie dwukierunkowa jednopasowa jezdnia, z reguły o szerokości pasa ruchu wynoszącej 3 metry. Pojawi się na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Co ważne, sam projekt ulic zakłada rozwiązania pilnujące przestrzegania prędkości. Przystanki wiedeńskie i esowanie toru jazdy zadbają o bezpieczeństwo ruchu. Jezdnia powstanie z nawierzchni asfaltowej (bitumicznej), nie licząc krótkich brukowanych odcinków przy Rynku Wildeckim.
Parkować będziemy równolegle, w zatokach postojowych wyznaczonych po obu stronach ulicy Wierzbięcice. Projekt przygotowano z myślą o Strefie Płatnego Parkowania, która niedługo powstanie na Wildzie. Projektanci wierzą w to, że kierowcy sami dostosują się do organizacji parkowania i nie będą próbować zastawiać każdego fragmentu chodnika. Dlaczego? Większość ciągów ulic nie zawiera słupków chroniących przez nielegalnym parkowaniem.
Czytaj także:
2 lata obsuwy przy przebudowie płyty Starego Rynku – nauczka dla urzędników
Rozwiązania rowerowe
Wzdłuż Wierzbięcic czy 28 Czerwca 1956 roku nie powstanie infrastruktura rowerowa. W poruszaniu się jezdnią pomogą rowerzystom tzw. sierżanty rowerowe (znaki P-27 wskazujące kierunek i tor ruchu roweru). Na większej części ulic znaki będą wymalowane niezgodnie ze „Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Poznania” – zbyt blisko krawężnika (zaleca się co najmniej 0,3 m odstępu).
Tak, rowerzysta ma się poruszać przy prawej krawędzi jezdni, ale nie tuż przy krawężniku. Jazda przy krawężniku tuż przy miejscach postojowych jest niebezpieczna – rowerzysta nie ma żadnego marginesu np. w wypadku otwarcia drzwi w zaparkowanym samochodzie. Dlatego „sierżanty rowerowe” należy malować tak, aby mniej doświadczonym rowerzystom sugerować bezpieczny tor ruchu.
W ramach inwestycji powstanie wyłącznie krótka droga rowerowa wraz z przejazdem przez ul. 28 Czerwca 1956. Skorzystają z niej rowerzyści jadący od Dębca i skręcający w lewo w ulicę Przemysłową.
Piesi
Przekleństwem pieszych stanie się nawierzchnia chodników. Tylko 1,2 metra szerokości będzie wyłożone wygodnymi płytami kamiennymi. Ponieważ chodniki z reguły mają 2,5-3 m szerokości, większość nawierzchni chodników powstanie z niewygodnej kostki łupanej. To będzie spory problem szczególnie na Rynku Wildeckim, gdzie zaplanowano bardzo szerokie, kilkumetrowe chodniki – a pas wygodny w chodzeniu także osiągnie 1,2 m szerokości.
Same przystanki tramwajowe będą wyłożone… równą i ciętą kostką kamienną
Podobny błąd popełniono na ulicy Jackowskiego na Jeżycach.
Zieleń
W całej inwestycji (ok. 1,1 km odnowionych ulic) pojawi się 15 drzew: miłorzęby dwuklapowe i klony zwyczajne. Większość drzew znajdzie się w pobliżu Rynku Wildeckiego, tylko kilka pojawi się na ulicy Wierzbięcice. Niektóre drzewa posadzi się w donicach zagłębionych w gruncie, ich korony sięgną kilku metrów wysokości (6-8). Na pocieszenie: wzdłuż ulicy Wierzbięcice zaplanowano sporo zieleni niskiej, m.in. trzmieliny Fortune’a, pięciorniki krzewiaste czy róże zwyczajne. Pola zieleni zlokalizowane przy jezdniach otrzymają warstwę ochronną z kory obsypaną do 0,4 m od krawędzi każdego pola.
Czytaj także:
Na ulicach Poznania leży wiele cennych nawierzchni – starych chodników czy „kocich łbów”. Czy warto je chronić? Jak pogodzić wygodę z wartościami historycznymi?
Przebudowa ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 – projekt
Źródłem wszystkich dokumentów (chyba, że zaznaczono inaczej) są Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Plan sytuacyjny z organizacją ruchu
Projekt architektoniczno-budowlany
Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 w pigułce – 100 MB najważniejszej dokumentacji, czyli karty zieleni, mała architektura i projekt architektoniczno-budowlany w oryginalnych plikach
Kompletna dokumentacja projektowa – tylko dla ludzi o mocnym łączu (1,1 GB!)
Zobacz też
Zdjęcia z ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 przed przebudową
To nie pierwszy projekt, który możecie zobaczyć na łamach Czasu na Poznań. Wcześniej prezentowano m.in. projekty dla kolejnych ulic w ramach Projektu Centrum, koncepcję dla tramwaju w Ratajczaka, projekt ulicy Taczaka i Garncarskiej oraz Placu Kolegiackiego…
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.